پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعیدکوشافر:اگر تمام مضرات دخانیات را نادیده بگیریم واگر فرض کنیم فرد همیشه درفضای آزاد اقدام به استعمال دخانیات میکند اما هرگز نمیتوانیم دو ضرر و خسارت دخانیات واز جمله سیگار که پر مصرف ترین دخانیات کشور است را نادیده بگیریم که یکی به جیب فرد است و دیگری به سلامتی وی.

سیگاریها به اندازه طرح تحول به سلامت خسارت میزنند/10هزار میلیارد تومان و 11هزار کشته ،هزینه حمله دخانیات به ایران

این درحالی است که مصرف دخانیات درمقابل اشتغال اندکی که درکشور ایجاد کرده دهها وشاید صدها مرتبه بیشتر به اقتصاد کشور و هزنیه های بهداشتی خسارت وارد میکند. دراین حال معاون بهداشتی وزیر بهداشت ، درمان واموزش پزشکی گفت: سالانه10هزار میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار در کشور می‌شود.

دکتر علی اکبر سیاری افزود: هزینه طرح تحول نظام سلامت کشور نیز در سال93، 10هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر در حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان سراسر کشور در حال اجراست.

دکتر سیاری با بیان این که مصرف سیگار عامل تهدید کننده سلامت است اضافه کرد: مصرف دخانیات باعث ابتلای فرد به بیماری سرطان، بیماری مزمن تنفسی و ریوی، فشارخون، سکته مغزی و قلبی می‌شود، که مرگ ناشی از این بیماری‌ها قابل پیشگیری است یعنی با ترک دخانیات اعم از سیگار و قلیان می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

معاون وزیر بهداشت گفت: با افزایش قیمت مواد دخانی، اطلاع‌رسانی و توانمندسازی مردم، ایجاد محدودیت قانونی در مکان های عمومی برای افراد سیگاری و مصرف کننده قلیان و محدودیت تبلیغات می‌توان از مصرف دخانیات در کشور جلوگیری کرد.

دکتر سیاری با بیان این که تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان دخانیات با استفاده از ابزارهای متفاوت، افراد مختلف جامعه از جمله جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهند افزود: باید از طریق دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز تحقیقاتی و حوزه‌های علمیه بر روی جوانان و افراد جامعه تأثیر بگذاریم و با اطلاع‌رسانی گسترده و به کارگیری راهکارهای مناسب مصرف سیگار در کشور را کاهش دهیم.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در پیشگیری از مصرف دخانیات گفت: با اطلاع رسانی گسترده و پیشگیری از مصرف دخانیات از مرگ سالانه 11 هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات و ابتلای هزاران نفر به آسم، سل مقاوم و بیماری‌های تنفسی پیشگیری خواهد شد.

دکتر علی اکبر سیاری گفت: در حال حاضر در ایران حدود 7 میلیون و هفتصد هزار نفر مصرف کننده انواع مواد دخانی هستند و 4 درصد از کل مرگ و میر بالای 30 سال، به مصرف دخانیات انتساب داده شده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم افزایش قیمت و مالیات بر سیگار خاطرنشان کرد: افزایش 10 درصدی مالیات دخانیات باعث کاهش 4 درصدی مصرف دخانیات و کاهش 8 درصدی مصرف این کالا می‌شود. ضمن اینکه افزایش مالیات بر دخانیات به طور ویژه‌ای با کاهش مصرف جوانان و افراد بی‌بیضاعت همراه است.

این اظهارات درحالی است که در افواه عمومی سیگار وقلیان نوعی مصرف مردانه دارد درحالیکه رفته رفته و بر اساس یک خرده فرهنگ صددرصد غلط رواج مصرف دخانیات درمیان زنان نوعی به روز بودن یا نشانه تجدد تلقی میشود ؛ دراین خصوص  یک پژوهشگر و درمانگر آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه اعتیاد به سیگار به عنوان یکی از سرگرمی‌های بعضی از زنان و دختران جوان به شمار می‌رود، گفت: بعضی از زنان کشیدن سیگار یک پوزیشن است که روز به روز دامنه آن گسترده‌تر می‌شود.

جعفربای پژوهشگر و درمانگر آسیب‌های اجتماعی با بیان این‌که روند رشد اعتیاد زنان به بعضی از محرک‌ها بیش از مردان است، اظهار داشت: این مسئله هشدار بزرگی است چرا که زنان نقش مادری و تربیتی در جامعه ایفا می‌کنند.

این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی با بیان این‌که اعتیاد به سیگار به عنوان یکی از سرگرمی‌های بعضی از زنان و دختران جوان به شمار می‌رود، گفت: متأسفانه امروزه برای پیروی از مد و دور نماندن از قافله چشم و هم چشمی‌ها گویا برای بعضی از زنان کشیدن سیگار یک پوزیشن است که روزبه‌روز دامنه آن گسترده‌تر می‌شود.

بای، کشیدن قلیان را از دیگر سرگرمی‌های زنان و دختران جوان امروزی دانست و افزود: دختران جوان برای بیتوته و گذراندن اوقات بیکاری در کنار دوستانشان در تفرجگاه ها و سراهای به اصطلاح سنتی به وفور قلیان می‌کشند که متأسفانه این پدیده شوم به شهرستان سرایت کرده است.

این کارشناس مسائل اجتماعی خاطر نشان کرد: افراد خصوصاً زنان و دخترانی که به راحتی و بدون توجه به هنجارها در سطح جامعه سیگار می‌کشند قصد نشان دادن ژست‌های روشنفکری دارند.

*** هلال طلايي قاچاق سيگار           

اما علاوه بر خسارتهایی که به سلامتی سیگاریها واردمیشود و شبکه بهداشت و درمان متحمل میشود ؛ خسارتهای اقتصادی زیادی هم نصیب کشور میشود ،چرا که تولید کنندگان و واردکنندگان سیگار موظفند رقمی درحدود 20 ریال بابت هر نخ سیگار به دولت بپردازند تا صرف خسارتهای سیگار و ترویج ورزش وسلامتی شود ؛ حال انکه با قاچاق این کالا به کشور فقط خسارات ان به مردم میرسد.

دراین خصوص مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه ما در هلال طلایی قاچاق سیگار درکنار پاکستان و افغانستان قرار داریم گفت : درکنار این هلال طلایی مثلث طلایی قاچاق شامل برمه، لائوس و تایلند وجود دارد که به عنوان دو قطب اصلی قاچاق سیگار در جهان است.

معصوم نجفیان افزود: بر اساس ابلاغیه دولت درتیرماه  سال 91 شرکت دخانیات به دو بخش حاکمیتی و تصدی گری تبدیل شد که بخش حاکمیتی وظایف نظارت بر واردات سیگار ، مبارزه با قاچاق و عاملیتهای صنعتی را تحت عنوان مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور عهده دار شد و بخش تصدی گری شرکت دخانیات نیز به بخش خصوصی واگذار شد که امر تامین مواد اولیه ، تولید و فروش محصولات دخانی را عهده دار است .

مدیرعامل شرکت دخانیات با بیان اینکه در سال 1392 تعداد 65 تا 66 میلیارد نخ در کشور مصرف شده است اضافه کرد : 19 میلیارد نخ تولید داخل، تولید عاملیتهای صنعتی و مشارکتی 18 میلیارد نخ ، واردات رسمی 9 میلیارد نخ و 20 میلیارد نخ نیز به صورت قاچاق واردات کشور شده است.

نجفیان با بیان اینکه این روندی است که افزایش عوارض و تعرفه های گمرکی واردات موجب آن شده است تصریح کرد : این میزان قاچاق در حالی است که برندهای اصلی شرکت دخانیات را در کردستان عراق و آذربایجان جعل و به صورت قاچاق وارد کشور می کنند که از طریق وزارت امور خارجه و اینترپل در حال پیگیری این مسئله هستیم.

مدیرعامل شرکت دخانیات با بیان اینکه افزایش تولید و ارتقاء کمی و کیفی تولیدات داخل به صورت مستقیم بر قاچاق تاثیر دارد گفت : یکی از آمارهایی که در کشورمان همه ساله بر میزان آن افزوده می شود قاچاق سیگار است که علاوه بر تبعات منفی و زیانباری که دربحث سلامت و بهداشت جامعه دارد در عرصه فعالیتهای اقتصادی نیز به شدت مخرب و مسموم است.

***مصرف سیگار ۲ برابر شده

درهمین حال وزیر بهداشت گفت: مصرف سیگار طی پنج‌ سال گذشته ۲ برابر شده و وزارت بهداشت قربانی استعمال دخانیات است. بیش از یک سوم سیگارهای مصرفی در کشور نیز قاچاق است.

 سید حسن هاشمی‌  با اشاره به اینکه تا به حال سیاست ها و تصمیمات این ستاد برای مبارزه با استعمال دخانیات موفق نبوده است، گفت: با توجه به آمار فزاینده مصرف دخانیات در کشور و طی سالهای اخیر، باید مسیرمان در کنترل مصرف دخانیات و مبارزه با آن را تغییر دهیم.

هاشمی با تأکید بر تشکیل کمیته ای در ستاد کشوری کنترل دخانیات برای پیگیری اساسی اقدامات مربوط به این حوزه، خاطرنشان کرد: مهمترین تصمیم این جلسه ستاد، عزم جدی برای تغییر رویکردهای گذشته به منظور مبارزه با استعمال دخانیات بود. چون گاهی اوقات تصمیماتی غلط گرفته می شود که اصرار بر اجرای آنها منطقی نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مسلماً با برگزارکردن سالیانه یک جلسه، نمی‌توانیم از کاهش عمر ایرانی ها ناشی از استعمال دخانیات جلوگیری کنیم، افزود: فراموش نکنیم که حذف کامل تولید سیگار نیز میسر نیست. ولی با تشکیل کمیته ای در ستاد کشوری کنترل دخانیات، می توان این امکان را فراهم کرد تا بخصوص از طریق مردم و مشارکت های مردمی تخلفات در حوزه دخانیات را کاهش دهیم.

به گفته وزیر بهداشت برای مبارزه با دخانیات، در کل کشور باید یک عزم جدی وجود داشته باشد. قوه قضاییه، قوه مقننه، قوه مجریه و از همه مهمتر مردم باید این خطر را جدی بگیرند و روش خود را در مبارزه با دخانیات تغییر دهند.

هاشمی با بیان اینکه در طول 5 سال گذشته مصرف سیگار دو برابر شده و این نشان می دهد باید از اشتباهات گذشته درس بگیریم، بیان داشت: در این زمینه می توانیم از الگوهای بین‌المللی موفق نیز استفاده کنیم. اگر به این موفقیت نایل شویم، در کنار همکاری جدی مردم، مصرف سیگار کاهش خواهد یافت.

هاشمی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر یک سوم سیگارهای موجود در کشور از مسیر قاچاق وارد شده اند در حالی که این روند به راحتی قابل کنترل است. افزایش مالیات بر سیگار می تواند یکی از اقدامات موثر برای مبارزه با قاچاق باشد.

هاشمی تاکید کرد: مبارزه با دخانیات تکلیفی نیست که صرفاً به عهده وزارت بهداشت باشد. در واقع ما در این وزارتخانه قربانی استعمال دخانیات هستیم و بخش عمده ای از اعتباراتمان صرف درمان بیمارانی می شود که با سیگار زندگی کرده اند.

***سیگارهای وارداتی بیشتر است

درهمین حال وزیر دادگستری از آمادگی دادگستری و قوه قضاییه برای همکاری با ستاد کشوری کنترل دخانیات خبر داد و گفت: باید شبکه توزیع دخانیات را مدیریت کنیم و کیفیت تولیدات داخل را بالا ببریم تا از قاچاق و واردات این محصولات جلوگیری شود.

حجت الاسلام مصطفی پور محمدی، با اشاره به اینکه همچنین در خصوص کاهش قاچاق تا به حال توفیقات زیادی نداشته‌ایم، ادامه داد: در حوزه مصرف سیگار با یک زنجیره پیوسته در تولید، توزیع، مصرف، واردات و نظارت بر کیفیت کالا مواجه هستیم.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: در قوه قضاییه مهمترین وظیفه ما این است که قاچاق صورت نگیرد نه اینکه با بروز این اتفاق حکم قضایی شدید برای آن صادر کنیم. چون آثار اجتماعی پرونده های قضایی طولانی مدت است و باید در این زمینه بیشتر به پیشگیری پرداخت.

وی افزود: مهمترین مسأله در حوزه دخانیات، مصرف این مواد به خصوص در جوانان و نوجوانان، زنان و دختران است.در این قشر مصرف دخانیات باید به صورت یک ضد ارزش در بیاید.

وی گفت: آموزش و پرورش باید در این زمینه فعالیت های موثر داشته باشد و اقدام به فرهنگ سازی در سنین مدرسه کند. ضمن اینکه رسانه ملی در این میان از همه ارگان ها نقش پررنگتری در تبلیغ آثار سوء محصولات دخانی دارد.

پورمحمدی با تأکید بر اینکه بحث قاچاق در کشور بسیار مزمن و نگران کننده است به طوری که خیلی از کالاهای قاچاق متأسفانه از مسیرهای مشخصی وارد کشور می شود، گفت: ضعف گمرک در ورود کالاهای قاچاق و اشتباه در قیمت گذاری محصولات دخانی نقش مهمی در بالا بردن انگیزه قاچاق دارد. برای همین است که تأکید می کنیم باید در اخذ مالیات روی این کالاها دقت کنیم و زنجیره ای ایجاد کنیم که در این راه صرفه اقتصادی برای قاچاق ایجاد نشود.

وی بیان داشت: هر چند سیگار کالای مناسبی نیست ولی باید تمام سعی مان این باشد که شبکه توزیع دخانیات را مدیریت کنیم و کیفیت تولیدات داخل را بالا ببریم تا از واردات این محصولات تا جایی که امکان دارد، جلوگیری شود.

وزیر دادگشتری گفت: واردات سیگار رقم بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است و سیگارهای وارداتی چندین برند پرمصرف هستند که البته در ایران نیز حجم حضورشان در مقایسه با کشورهای دیگر بیشتر است. این روند می طلبد که دست واسطه ها، دلال ها و رقبا را در این حوزه کوتاه کنیم.

*** روزانه 20 میلیارد تومان برای افراد سیگاری

دراین خصوص اما سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از اینکه سالانه حدود 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، گفت: از این میزان 25 میلیارد آن تولید داخل بوده، 20 میلیارد آن از مبادی رسمی وارد کشور شده و 20 میلیارد نخ سیگار نیز به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند.

محمدحسین قربانی با انتقاد از افزایش مصرف دخانیات در کشور، افزود: متاسفانه آمار و ارقامی که امروزه از سوی برخی دستگاه‌ها از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به مصرف دخانیات در کشور منتشر می‌شود درست نیست و باید اذعان داشت که با وجود همه قوانین، مصوبات و برگزاری جلسات مختلف اما باز شاهد شیوع مصرف دخانیات در کشور هستیم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه امروزه شاهد کاهش سن مصرف دخانیات در کشور هستیم، ادامه داد: اگرچه افراد در سنین‌ مختلف اعم از بالای 50 سال سیگار مصرف می‌کنند اما شاهد شیوع مصرف دخانیات در بین جوانان بین 13 تا 15 هستیم که بر اساس گزارش‌ها حتی شیوع دخانیات و افزایش مصرف آن بین خانم‌ها نیز حاکی از آن است که  جایی از کار ایراد دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه امروزه اراده‌ای برای رفع معضل کنترل مصرف دخانیات در کشور وجود ندارد، ‌تصریح کرد: برای رفع این معضل باید از تجارب کشورهای دیگر استفاده کرد تا بتوان شیوع مصرف دخانیات در کشور را کنترل کرد در این میان باید همه دستگاه‌ها از جمله صداو سیما اقدامات درخور توجهی باید در دستور کار قرار دهند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال کشور ترکیه در بهترین زمان و ساعاتی که بیننده‌های زیادی دارد حدود 120 دقیقه را به بحث استفاده نکردن از مصرف دخانیات اختصاص داده است از سویی دیگر برخی کشورها به بحث جایگزینی کشت توتون روی آورده‌اند و به کشاورز بذرها و محصولاتی جایگزین معرفی کرده‌اند.

قربانی با بیان اینکه افزایش آگاهی مردم نسبت به مشکلات مصرف دخانیات در کشور می‌تواند به کنترل میزان مصرف این مواد کمک کند، یادآور شد: در سال حدود 70 هزار نفر در کشور به دلیل مصرف دخانیات فوت می‌کنند و در روز حدود 20 میلیارد تومان هزینه درمان افراد سیگاری می‌شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس نهم، با انتقاد از اینکه روزانه 10 میلیارد تومان هزینه مصرف دخانیات در کشور می‌شود، تاکید کرد: این‌ها هزینه ملی است و متاسفانه این مبالغ در این راستا صرف می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های اصلی مبارزه با مصرف دخانیات افزایش مالیات است،‌ افزود: البته سال گذشته توانستیم تا حدودی این مهم را افزایش داده به گونه‌ای که مالیات محصولات دخانی تولید داخل را از 10 درصد به 20 درصد افزایش دادیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت جلوگیری از قاچاق سیگار در کشور، یادآور شد: متاسفانه سالانه حدود 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که 25 میلیارد آن تولید داخل و 20 میلیارد آن به صورت رسمی وارد شده و 20 میلیارد نخ سیگار نیز به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند که با یک محاسبه متوجه می شویم این 20 میلیارد قاچاق نخ سیگار حدود هزار تریلیون می‌شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: بدون‌شک این میزان از قاچاق سیگار با کوله‌پشتی قابل حمل نیست و نشان دهنده آن است که جایی از کار دارای نقص بوده و برخورد با آن عزم ملی را می‌طلبد که باید دستگاه‌هایی همچون قوه قضاییه و نیروی انتظامی بیش از گذشته نسبت به جلوگیری از افزایش مصرف دخانیات ورود کنند.

***انتقاد از اجرا نشدن قانون منع سیگار

درعین حال یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از مصرف سیگار در مجامع عمومی، گفت: اینکه ما در کشورمان هر زمان که بخواهیم اقدام به استعمال سیگار یا قلیان می کنیم تعدی به سلامت دیگران است که باید برای آن مجازاتی در نظر گرفت.

مسعود پزشکیان در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه از لحاظ علمی استعمال سیگار یا قلیان عامل اصلی مرگ و میر به شمار می‌رود، افزود: مضر بودن استفاده از سیگار و قلیان موضوعی ثابت شده است و تاکنون هزاران مقاله علمی و تحقیقاتی نسبت به خطرناک بودن این ماده سمی برای بدن نوشته شده که یا عامل بروز بیماری شده یا در مواردی بیماری فرد را نیز تشدید می‌کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی،‌ با تاکید بر اینکه در دنیا از نگاه نظام سلامت، استفاده از سیگار در اماکن عمومی ممنوع است، ادامه داد: اینکه ما در کشورمان هر زمان که بخواهیم اقدام به استعمال سیگار یا قلیان می کنیم اصلا پسندیده نیست زیرا در بسیاری از موارد این اقدام تعدی به سلامت دیگران است.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق  یادآور شد: متاسفانه استعمال سیگار یا قلیان علاوه بر آنکه به فرد آسیب می‌زند موجب به خطر انداختن سلامت کسانی می‌شود که در کنار دود سیگار قرار دارند و این یعنی نوعی سیگار کشیدن دست دوم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت جلوگیری از کشیدن سیگار در مجامع عمومی از سوی حاکمیت،‌ افزود: قانون باید مانع سیگار کشیدن افرادی شوند که سلامت دیگران را به هر نحوی به خطر می‌اندازد بر این اساس نباید اجازه داد سیگار به راحتی پخش یا مورد استفاده دیگران قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اکنون قانون برای مجازات افرادی که در مجامع عمومی سیگار می‌کشند وجود دارد اما متاسفانه اجرایی نمی‌شود که این اقدام،‌ منجر به خطر افتادن سلامت افراد می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه سرطان معده،‌ گرفتگی عروق قلب یا مشکلات ریوی از جمله بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار یا قلیان است، گفت: در زمان فعالیتم در وزارت بهداشت، با حضور در سازمان علمی جهانی توصیه‌های زیادی برای حذف سیگار در سیستم‌ها بود به گونه‌ای که درآن زمان تلاش برای درنظر گرفتن مجازات برای فرد متخطی بود؛ ‌بر این اساس اگر ما نیز برای متخلفان جریمه‌هایی در نظر بگیریم شاهد کاهش مصرف سیگار در مجامع عمومی خواهیم بود.

*** موج سرطان ریه در راه است

درعین حال یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اجرا نشدن قانون ممنوعیت مصرف قلیان در مراکز عمومی، گفت: متاسفانه این قانون هیچ گاه به طور جدی شکل اجرایی به خود نگرفت و همچنان شاهد عرضه قلیان در قهوه خانه های سنتی هستیم.

عباس صلاحی در گفت وگو با خانه ملت، با یادآوری خطرات استفاده از مصرف قلیان در کشور، افزود: متاسفانه خطرات استفاده از قلیان از سیگار هم بدتر است و موادی که از طریق قلیان وارد ریه فرد می شد به مراتب چندین برابر سیگار است.

نماینده مردم فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه مواد ناشی از مصرف قلیان در عمق ریه ها نفوذ کرده و اثرات منفی را در بدن فرد به جای می گذارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: مصرف قلیان علاوه بر آسیب پذیری مصرف کننده، اطرافیان را نیز با خود درگیر کرده به گونه ای که این افراد نیز در معرض خطرات ناشی از مصرف قلیان قرار می گیرند.

صلاحی با تاکید بر ضرورت اجرای قانون ممنوعیت مصرف قلیان در مراکز عمومی، یادآور شد: متاسفانه این قانون هیچ گاه به طور جدی شکل اجرایی به خود نگرفت و همچنان شاهد عرضه قلیان در قهوه خانه های سنتی هستیم.

وی یادآور شد: با توجه به رشد سرطان ریه در کشور ، خطرمهمی متوجه کشور است و جامعه را تهدید می کند لذا ضروری است تا با متخلفان عرضه قلیان برخورد جدی و قاطعی صورت گیرد و برای حفظ سلامت جامعه از مصرف قلیان در اماکن عمومی جلوگیری شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.