دولت کنیا دو تبعه آلمانی را که به اتهام عضویت در گروه الشباب سومالی دستگیر کرده بود تحویل آلمان داد؛ دستگیرشدگان از فرودگاه فرانکفورت روانه زندان شدند؛ بازگشت تروریست‌های تبعه آلمان به این کشور نگرانی دولت را برانگیخته است.

کنیا ۲ تبعه آلمانی را به اتهام فعالیت تروریستی اخراج کرد

به گزارش تسنیم به نقل از دویچه‌وله، این روزها فعالیت شهروندان آلمانی وابسته به گروه‌‌های تروریستی سلفی به یکی از موضوعات داغ رسانه‌های این کشور تبدیل شده است. آخرین نمونه، خبر دستگیری دو نفر در کنیا و تحویل آنان به آلمان است که روز گذشته منتشر شد.

اتهام دو مرد 22 و 30 ساله که تابعیت آلمانی دارند، عضویت در گروه تروریستی الشباب سومالی و شرکت در عملیات تروریستی این گروه سلفی است.

پلیس کنیا آنها را در اواخر ماه اوت در مرز سومالی و هنگام ورود به کنیا بازداشت کرده‌ بود. دستگیرشدگان مستقیما از فرودگاه فرانکفورت به زندان موقت منتقل شدند.

به گمان مقامات امنیتی کنیا و آلمان، این افراد از سال 2012 در چند عملیات خونین در سومالی دست داشته‌اند. بر اساس بیانیه دادستانی فدرال آلمان، احتمال می‌رود که آنها پیشتر در یک اردوگاه وابسته به گروه الشباب آموزش نظامی دیده‌اند و به‌ویژه استفاده از جنگ‌افزارهای سبک و نارنجک دستی را آموخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، بازجویی از این دو نفر در کنیا به دستگیری سه مظنون دیگر در آلمان انجامیده است. این سه نفر هنگام باز‌گشت از کنیا، در فرودگاه فرانکفورت بازداشت شدند.

دولت آلمان گسترش گروه‌های سلفی افراطی در این کشور را نگران‌کننده می‌داند. مقامات امنیتی آلمان همچنین از این بابت که جوانانی که به گروه‌های تروریستی سلفی پیوسته‌اند در صورت بازگشت به آلمان فعالیت‌های تروریستی خود را ادامه دهند، ابراز نگرانی می‌کنند.

"توماس دمزیر"، وزیر کشور آلمان در ماه ژوئن در این باره گفت: «روند بازگشت افرادی که در نبردهای سوریه شرکت کرده‌اند به سوی آلمان بیشتر شده و این مسئله ما را نگران کرده است».

از میان آلمانی‌هایی که به گروه‌های تروریستی می‌پیوندند، سربازان پیشین ارتش آلمان به دلیل دانش نظامی، از جذابیت بیشتری برای این گروه‌ها برخوردارند. بر اساس گزارش مجله اشپیگل، 20 تن از 400 تبعه آلمانی که به گروه داعش در عراق و سوریه پیوسته‌اند، از سربازان پیشین ارتش آلمان بوده‌اند.

به گفته "هانس گئورگ ماسن"، رئیس نهاد حفاظت از قانون اساسی آلمان (سازمان امنیت داخلی آلمان) اخیرا پنج سلفی افراطی که تابعیت آلمان را داشته‌اند عامل چند بمب‌گذاری انتحاری در کشورهای سوریه و عراق بوده‌اند.

گروه الشباب از کشور سومالی، همسایه کنیا، برخاسته و رویای ایجاد یک امارت اسلامی در منطقه را در سر می‌پروراند. شبه‌نظامیان این گروه سالیان دراز کنترل بخش‌های مرکزی و جنوبی سومالی را در دست داشتند، اما دولت مرکزی موفق شد، بخش زیادی از این مناطق را از دست آنها خارج کند.

از سال گذشته میلادی فعالیت الشباب در کنیا بیشتر شده است. در آخرین عملیات تروریستی این گروه، شماری از سربازان حافظ صلح وابسته به اتحادیه آفریقا در کنیا کشته و زخمی شدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.