شهردار تهران با بیان اینکه ملتی که بی حافظه است بی دفاع نیز خواهد بود، گفت: ما باید تلاش کنیم یاد قهرمانان دفاع مقدس را در حافظه جامعه خود نگاه داریم.

تأکید قالیباف بر زنده نگه‌داشتن یاد قهرمانان دفاع مقدس در حافظه ملت

به گزارش خبرنگار«شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد باقر قالیباف در مراسم رونمایی از فرهنگ نامه شهدای شهر افزود: به دفاع مقدس از ابعاد مختلفی می‌توان نگاه کرد اما می‌خواهم به منظری اشاره کنم که بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمند هستیم و آن ایمان رزمندگان، حفظ عزت، کرامت و اخلاصی است که در میدان جنگ باعث پیروزی ما شد.

وی ادامه داد: در جنگ طراحی‌ها، امکانات و تجهیزات کم و زیاد است، اما آنچه که موجب موفقیت ما در دفاع مقدس بود این موارد نبود. بلکه حرکت در مدار سنتهای الهی باعث این موفقیت شد. پس خداوند نعمت پیروزی را به ما عنایت فرمود و این بزرگترین درسی است که باید به آن توجه کرد.

قالیباف با اشاره به پیروزی‌های مقاومت در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه و 50 روزه اظهار کرد: در دهه 60 همه ارتش‌های کشورهای عربی با تجهیزات و امکاناتی که داشتند در مقابل اسرائیل تنها 5-4 روز مقاومت کردند و شکست خوردند. بعضی از کشورهای همسایه ما نیز که پس از جنگ تحمیلی ما مورد تجاوز عراق قرار گرفتند با وجود تجهیزات و امکانات نتوانستند چند ساعت تحمل کنند. پس نتیجه می‌گیریم که تجهیزات، قدرت، امکانات و پول مبنا نیست و آنچه باید حفظ کنیم عزت ماست.

وی در ادامه افزود: در حقیقت باید تلاش کنیم که این موضوع را در حافظه ملت، مردم و نسل امروز حفظ کنیم. وقتی فرهنگ شهادت را دنبال می‌کنیم باید این فرهنگ را در حافظه مردم نگاه داریم.

قالیباف با تاکید بر اینکه ملتی که بی حافظه باشد بی دفاع است، گفت: ما باید تلاش کنیم تا یاد قهرمانان این عرصه را در حافظه جامعه خود نگهداریم. اگر این چنین باشد جامعه مجددا قهرمان پرور می‌شود ولی در غیر این صورت جامعه قهرمان پروری نخواهیم داشت.

قالیباف بااشاره به فرهنگ عاشورا گفت: تکرار و اصرار بر یک حماسه بزرگ، یک حرکت توام با حقیقت را صورت می‌دهد و نتایج آن نیز قابل مشاهده خواهد بود. امروز همه افرادی که به اسلام باور دارند به آزادگی پایبند هستند و آن نیز به دلیل اصرار بر ماندن در حافظه تاریخی است.

 

شهردار تهران با اشاره به جمله مقام معظم رهبری با مضمون که وقتی در نصف روز جامعه عاشورا یک تاریخ نجات پیدا می‌کند چطور بر هشت سال دفاع مقدس خود اصرار نکرده و آنرا بیان و تکرار نکنیم، گفت: همین موضوع می‌تواند به ملت ما عزت دهد.

قالیباف در رابطه با تدوین فرهنگنامه شهدای شهر تهران اظهار کرد: این کار به معنای زنده نگه داشتن فرهنگ در حافظه ملت است و حفظ یک جامعه در گرو حفظ این باورها و خاطره‌ها در حافظه ملت خواهد بود.

وی ادامه داد: ملتی که خودباوری، اعتماد به نفس و عزت نفس داشته باشد و کشور و ملت عزیزی باشد هرگز استکبار، استعمارو استبداد در آن راه نخواهد یافت.

قالیباف در ادامه عنوان کرد: باید از این منبع به هفته دفاع مقدس نگاه کنیم که این سرمایه و فرهنگ جهاد و شهادت است و عزت و خودباوری و اعتماد به نفس را به وجود می‌آورد و با همین فرهنگ می‌توان پیشرفت کرد و با دنیا در ارتباط بود.

شهردار تهران ادامه داد: آن زمان که ملت، خرمشهر را حفظ کردند، خرمشهر با اسلحه برنو، نارنجک دستی حفظ شد. حتی من به خاطر دارم که روزهای اول جنگ پس از اینکه بخشی از خرمشهر سقوط کرده بود حدود 40 روز در بخش شرقی خرمشهر و در منطقه کارون شرقی که در همه آن محدوده یک عدد آر پی جی وجود داشت، حضور داشتم.

وی در پایان تصریح کرد: این منظر که مقام معظم رهبری می‌فرمایند زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا کمتر از شهادت نیست حقیقت‌هایی است که باید به آنها توجه کنیم و از خداوند بخواهیم که به گونه‌ای حرکت کنیم تا راه امام و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری به پیش ببریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.