یک کارشناس حوزه مسکن می گوید: افزایش وام مسکن به 80 میلیون تومان در بهبود سرمایه گذاری یا ساخت و ساز موثر نبوده و تنها یک مسکن کوتاه مدت خواهد بود.

افزایش وام مسکن تنها یک مسکن کوتاه مدت است/ وام ساخت مفیدتر از وام برای خرید است
 

عبدالله باقری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: افزایش وام مسکن ممکن است به صورت مقطعی و برای برخی از افراد موثر باشد اما در درازمدت، به خاطر افزایش نقدینگی و قیمت زمین و سیاست های سلیقه ای دولت ها، کارکرد مناسب خود را از دست خواهد داد.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده که به دلیل ناپایداری در اقتصاد کشور، جابه جایی دولت ها و سیاست های متفاوت آنها، نظام مند نبودن قوانین، هزینه های بالای خانواده ها، افزایش وام مسکن تنها به عنوان یک داروی مسکن برای افراد کم بضاعت آن هم در حاشیه شهرهای بزرگ است.

مدیرعامل اتحادیه مسکن فرهنگیان استان قم، خاطرنشان کرد: افزایش تسهیلات مسکن بدون توجه به درآمد وام گیرندگان و توان باز پرداخت اقساط آن، جز ایجاد مشکل در بازگرداندن مطالبات بانک ها و فشار روحی برای اقشار ضعیف، دردی را دوا نمی کند.

باقری با بیان اینکه وام 80 میلیون تومانی تنها در حاشیه شهرها و برای واحدهای کوچک مناسب است، تصریح کرد: از یک طرف اقشار ضعیف توان پرداخت اقساط طولانی مدت این وام ها را ندارند و از طرف دیگر بانک ها هم در جذب مطالبات خود دچار مشکل می شوند، بنابراین در درازمدت یا باید قیمت مسکن افزایش یابد تا جبران تسهیلات دریافتی شود و یا تا آخر عمر متقاضی مستاجر بانک ها خواهد ماند.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: بنابراین تنها راه حل برای این مشکل افزایش درآمد خانواده ها همراه با کاهش قیمت زمین خواهد بود تا درصورت اخذ تسهیلات بالا بازپرداخت مطالبات بانک ها هم آسان شود.

باقری اظهار داشت: بنابراین با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هرگونه تصمیم تنها سازندگان مسکن را به دلیل فروش خانه های خود و برگرداندن سرمایه هایشان خوشحال می کند و یا به صورت موقت فقط خانه هایی در حاشیه شهرها توسط متقاضیان خریداری می شود.

وی با بیان اینکه افزایش وام مسکن برای خرید خانه در کلانشهری مانند تهران نمی تواند چندان کمک کند، اضافه کرد: افزایش وام مسکن برای ساخت بسیار مفیدتر خواهد بود تا اینکه تسهیلات به صورت مستقیم به خریدار پرداخت شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.