مدیرعامل کنگره ۶۰ با انتقاد از عدم جامعیت سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و عدم توجه این ستاد و وزارت ورزش به موضوع دسترسی ارزان به امکانات ورزشی گفت: متاسفانه هزینه یک سانس استخر ۱۵ هزار تومان است و هزینه مصرف هروئین ۵ هزار تومان!

هزینه یک سانس استخر ۱۵ هزار تومان؛ هر وعده هروئین ۵ هزار!

حسین دژاکام در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، با انتقاد از سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در درمان معتادان و مبارزه با اعتیاد اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشت که درصد بالایی از معتادان کشور دارای شغل و خانواده هستند و تنها درصد کمی از این معتادان، بی‌کار و بی‌خانمان هستند؛ لذا باید سیاست‌هایی را طراحی و دنبال کنیم که برای تمامی معتادان قابل بهره برداری باشد.

مدیرعامل جمعیت احیای انسانی کنگره 60 ادامه داد: مشاهدات بالینی من نشان می‌دهد که نزدیک به 90 درصد معتادان دارای خانه و شغل و در حدود 10 تا 15 درصد از آنها بی‌خانمان هستند که سیاست‌هایی همچون بیمه معتادان و وام اشتغال و مسکن برای آن‌ها می‌تواند مفید فایده باشد.

وی خطاب به وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت‌: من از آقای رحمانی فضلی و دیگر سیاست‌گذاران ستاد مبارزه با مواد مخدر این پرسش را دارم که در سیاست‌گذاری‌های این ستاد، چه برنامه‌ای برای کمک به درمان آن بخش 90 درصدی دیده شده است؟!

دژاکام با تاکید بر اینکه ورزش یک مکمل درمانی قدرتمند در درمان اعتیاد است، افزود: مسئولان باید پاسخ دهند که آیا مسئولیت وزارت ورزش و جوانان تنها در حیطه ورزش قهرمانی است، یا باید سیاست‌هایی برای ورزش همگانی و تسهیل در استفاده عموم از اماکن ورزشی نیز طراحی کند؟!

مدیرعامل کنگره 60 با اشاره به اینکه ورزش علاوه بر یک مکمل درمان اعتیاد، نقش ویژه‌ای در پیشگیری از گرایش جوانان به اعتیاد نیز دارد، گفت‌: جوانان ما در شرایطی قرار دارند که می‌بایست برای شنا در یک سانس استخر، حداقل 15 هزار تومان هزینه کنند ولی خرید هروئین برای یک وعده مصرف، تنها 5 هزار تومان است.

وی ادامه داد: مبارزه با اعتیاد تنها در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی و قوه قضائیه نیست و سایر دستگاه‌ها همچون شهرداری، صدا و سیما، وزات ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه‌های کشور نیز در این حوزه دارای مسئولیت‌هایی هستند.

دژاکام با تقدیر از اقدام شهرداری تهران به منظور احداث گرمخانه‌ها گفت: از زمانی که این گرمخانه‌ها در شهر تهران احداث شده‌اند، شاهدیم که گزارشاتی که پیش از آن از مرگ معتادان خیابانی بر اثر سرما منتشر می‌شد، دیگر مشاهده نمی‌شود.

مدیرعامل کنگره 60 با بیان اینکه سخنان وی به هیچ وجه با رویکرد تخریبی ایراد نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این مباحث تنها اطلاعاتی است که من به عنوان کارشناسی که در متن درمان اعتیاد قرار دارم آن ها را عنوان می‌کنم.

وی در پایان با اشاره به تجربیات به دست آمده در خصوص اثرات ورزش در درمان اعتیاد و پاک ماندن معتادان پس از قطع مصرف، گفت: ما در کنگره 60 نمونه‌های بسیاری داریم که پس از درمان اعتیاد توانسته‌اند با بهره‌گیری از اثرات مثبت ورزش، روند درمان خود را تکمیل کنند و در برخی رشته‌های ورزشی به پیشرفت‌هایی دست یافتند که به اردوهای تیم ملی دعوت شدند و در تیم ملی نیز قرار گرفتند؛ این در حالی است که اغلب این افراد معتادانی بودند که سال‌ها به خطرناک‌ترین مواد مخدر و محرک از جمله شیشه اعتیاد داشتند و پس از درمان، توانستند به اردوی تیم‌های ملی در رشته‌های تیراندازی، راگبی و ... دعوت شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.