رئیس‌جمهوری مصر با بیان اینکه کشورش بدون مشارکت نظامی از جنگ علیه داعش حمایت می‌کند، از باراک اوباما خواست دامنه حملات خود علیه تروریسم را فراتر از سوریه و عراق گسترش دهد.

سیسی: بدون مداخله نظامی از جنگ علیه داعش حمایت می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر در مصاحبه با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گفت: واشنگتن باید ماهیت تهدیدهای تروریستی در لیبی، سودان، یمن و شبه جزیره سیناء را بررسی کند چرا که این تهدیدها خطری که داعش علیه خاورمیانه و غرب بوجود آورده را نشان می‌دهد.

 

وی به دولت آمریکا نسبت به شانه خالی کردن از خاورمیانه در شرایطی که منطقه شاهد تغییرات مداوم است و با خطر افراطی‌گری مواجه است، هشدار داد و گفت: همه از حق خود در مبارزه مستقل با افراطی‌گری و دیگر تهدیدها استفاده خواهیم کرد.

 

سیسی عنوان داشت: نمی‌توان خطری که داعش در منطقه بوجود آورده است، دست کم گرفت. باید تمامی مسائل مدنظر قرار بگیرد و نباید از مقابله دست برداشته و صرفا به زیر نظر داشتن این گروه اکتفا شود.

 

رئیس جمهوری مصر اظهار کرد: باید ارتش عراق و کشورهای نزدیک تر به بغداد و دمشق به ویژه ترکیه، اردن و عربستان نقش مستقیم‌تری در مبارزه با داعش ایفا کنند.

 

وی همچنین خاطر نشان کرد که نمایش وجود ائتلافی یکپارچه بسیار مهم است.

 

سیسی این مسأله که مصر در حملات هوایی به لیبی در ماه میلادی گذشته شرکت کرده بود، تأیید نکرد اما گفت: دولت مصر نقش مهمی را در کمک به دولت منتخب در طرابلس ایفا می‌کند تا نظم در این کشور حفظ شود. ما به دولت در طرابلس کمک کردیم تا روی پای خود بایستد و فرصتی را که نیاز داشت در اختیار دادیم.

 

این مقام مصری تصریح کرد: من خواهان تحقق توسعه اقتصادی و آموزشی هستم و می‌خواهم روحیه تسامح دینی نیز بیشتر شود. این ابزارها برای مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تندرو مهم هستند و اهمیت آن‌ها کمتر از حملات نظامی نیست.

 

همچنین عبدالفتاح سیسی در مصاحبه دیگری با رادیو بی.بی‌.‌سی تأکید کرد: مصر یک کشور محوری در منطقه است، عامل ثبات در منطقه به شمار می‌آید و مصمم است تا نقش اساسی را ایفا کند که کشور دیگری نمی‌تواند برای برقراری صلح در خاور میانه ایفا کند.

 

وی خاطر نشان کرد: حتی با وجود اختلافاتی که در دیدگاه آمریکا و مصر در خصوص تعدادی از مسائل وجود دارد، اما رابطه ما یک رابطه استراتژیک است. مصر از آمریکا می‌خواهد تا ماهیت اوضاع کنونی در مصر را که از چهار سال قبل در وضعیت انقلاب به سر می‌برد، برآورد کرده و درک کند که مردم مصر خواهان آزادی و دموکراسی بوده و به حقوق بشر پایبند هستند اما در شرایط دشواری در زمینه مقابله با تروریسم به سر می‌برند.

 

رئیس جمهور مصر در خصوص آن چه که در 30 ژوئن رخ داد، عنوان داشت: مصری‌ها در دوره محمد مرسی، رئیس جمهور اسبق مصر درک کردند که کشورشان با خطر تندروی مواجه است و مرسی کثرت‌گرایی را در عرصه سیاست رعایت نمی‌کرد. وی تصمیمات خود را بر اساس نگرش اخوان‌المسلمین اجرا می‌کرد و به دو دستگی میان مصری‌ها دامن می‌زد. مشکلات مصری ها در آن زمان به حدی زیاد بود که اخوان‌المسلمین به تنهایی نمی‌توانست آن‌ها را حل کند و می‌بایست تمام مصری‌هات در این امر مشارکت می‌کردند.

 

سیسی در خصوص روش برکنار کردن مرسی از قدرت نیز عنوان داشت: بر اساس قانون اساسی سابقه مصر تنها می‌شد از طریق اعتراضات مردمی مرسی را برکنار و وی را محاکمه کرد و اگر برخی اراده 30 میلیون مصری را "کودتا" توصیف می‌کنند باید گفت که واقعیت این بود که ارتش فقط بنا به خواسته مردم وارد عمل شد.

 

از سوی دیگر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در دیدار با سیسی بر اهمیت نقشی که مصر برای مقابله با افراطی‌گری ایفا می‌کند تأکید کرد و گفت: انگلیس تمایل دارد که مصر را دارای ثبات و شکوفا و دموکرات ببیند.

 

وی همچنین به نقش محوری مصر چه در سطح اقتصادی و چه در مبارزه با افراطی‌گری تاکید کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.