گروه جامعه- محمد رضایی: توجه نکردن به همسر، نگفتن دوستت دارم، رفتار نا‌مهربانانه، تماس فیزیکی ناکافی و دوری کردن از همسر، خرده‌گیری و اظهارات خصمانه، از نشانه‌های نبود صمیمیت در رابطه همسران است ...

90درصد همسران از عشق‌ورزی غا‌فلند

 که می‌تواند زندگی مشترک را با خطر جدی روبه رو کند. این مطلب در یازدهمین همایش «مهارتهای زندگی» که با عنوان «روان‌شناسی رفتار در خانواده» با مشارکت معاونت ناجا و روزنامه قدس در دفتر مرکزی موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، بیان گردید و متخصصان رفتار‌شناسی خانواده تاکید کردند: متاسفانه ۹۰درصد بانوان و آقایان از ابراز این صمیمیت به همسرشان غافلند.

 

 تکیه زن به شوهر

در این همایش دکتر کیمیایی استاد دانشگاه فردوسی و مسعود هنربخش روان‌شناس در حوزه رفتار‌شناسی و مهارت ارتباط گیری زوجین، با بیان آموزه‌های روان‌شناسی کلاسیک به ایراد سخن پرداختند. کیمیایی در این باره با تاکید بر لزوم افزایش صمیمیت زناشویی خطاب به حاضران گفت: انسان موجودی زیستی، روانی اجتماعی است و باید با شناخت ویژگی‌های افراد پیرامون بهترین شیوه‌های برخورد با دیگران را به کار گیرد.  وی افزود: تکیه زن به شوهر همیشه مطلوب بوده و حتی اگر زن دارای تمکن مالی زیاد باشد نیز طبق ویژگی‌های فردی نیاز دارد همسرش در خرید‌ها از جیب خودش برای خانمش خرج کند و لوازم مورد نظر او را خریده و هدیه کند.

 

  صمیمیت؛ نسخه شفابخش رابطه‌ها

وی برآورده شدن نیازهای روانی را یکی از اهداف آرمانی زندگی مشترک برشمرد و گفت: صمیمیت یکی از مهمترین نیازهای روانی انسان است و اگر زوجین از این عنصر حیاتبخش برای تأمین نیازهای روانی خود استفاده کنند خانواده‌ای پر از آرامش خواهند داشت. این استاد دانشگاه و مشاور خانواده یادآور شد: صحبت کردن در باره موضوعاتی که سبب قهر کردن همسر می‌شود و فراموش کردن قهر و پیشقدم شدن برای آشتی -و موکول کردن حل مشکل مورد اختلاف و قهر به زمان مناسب – می‌تواند برای زندگی مشترک صمیمانه شروع خوبی باشد. دکتر کیمیایی همچنین درباره چیستی صمیمیت و دوست داشتن ایثارگرانه و اثربخشی آن در اصلاح روابط زوجین گفت: این نوع رابطه عبارت از بیان تفکر ذهن و درون فرد به طرف مقابل بدون ترس از تنبیه، تحقیر، تمسخر و احتمال استفاده علیه اوست که می‌تواند اختلافها را از بین ببرد.

 

 اعتمادسازی برای شفافیت

این کار‌شناس خانواده و استاد دانشگاه، صمیمیت را یکی از نیازهای عاطفی انسانها دانست که با احساس امنیت، نزدیکی و اعتماد همراه است و گفت: صمیمیت می‌تواند زوجین را از بحرانهای عاطفی و اجتماعی، خانوادگی هولناک برهاند، گرچه این ایجاد صمیمیت زمان بر است، اما می‌تواند در روان‌سازی و شفافیت رابطه، اثربخش باشد. به باور کیمیایی، صمیمیت دارای انواع مختلف در محورهای صمیمیت فیزیکی (ظاهر، صدا، پوشش)، صمیمیت هنری (سلیقه‌ها و نگرش زیبایی‌شناختی نزدیک) و تفریحی شامل (سرگرمی و اوقات فراغت) است که در هر محور باید زوجین خودشان را بر اساس سلیقه و خواست همسرشان توانمند سازند.  این عضو هیات علمی دانشگاه و کار‌شناس خانواده با تأکید برتلاش زوجین برای همخوانی فکری درباره ارزشها، اهداف و آرزوهای یکدیگر خاطرنشان کرد: صمیمیت دارای هشت مرحله مهم است، اما بسیاری از زن و شوهر‌ها تا مرحله سوم پیش می‌روند و به مراحل بالاتر نمی‌رسند و با توجه به اینکه صمیمیت جنسی (بیان نیازهای جنسی زن و شوهر) در مرحله هشتم است، همین بی‌توجهی علت بسیاری از کشمکش‌های زوجها شده است.

  مقابله با موانع ۱۵ گانه صمیمیت

دکتر کیمیایی، به آسیب‌شناسی صمیمیت پرداخت و گفت: ازدواجهای ناخواسته، دلبستگی نا‌ایمن، ترس، حسادت، احساس ناامنی، ارتباط ناسالم، انتظارات بیجا، باورهای غیر منطقی، خشونت، تجارب منفی، طردکردن، بی‌احترامی و باجگیری‌های عاطفی و همچنین ترس، از موانع ۱۵ گانه و مهم صمیمیت هستند که باید شناسایی و از میان برداشته شوند. وی توجه نکردن به همسر، نگفتن دوستت دارم، رفتار نا‌مهربانانه، تماس فیزیکی ناکافی و ابراز محبت و دوری کردن از همسر، خرده‌گیری و اظهارات خصمانه را از نشانه‌های نبود صمیمیت دانست و گفت: همه این موارد می‌تواند به دلیل نبود برنامه ریزی برای آینده محبت آمیز ایجاد شود.

 

  صمیمیت آفرینی با گوش دادن و همدلی

به باور این کار‌شناس خانواده، باید با جبران خطا، کنار گذاشتن حسادت، بخشش اشتباهات و آزار‌های گذشته، کنترل خشم، استفاده از گوش دادن و همدلی، در پی اعتمادسازی و صمیمیت آفرینی بود و همه این موارد علمی روان‌شناسانه به اراده همسر بستگی دارد که بخواهد با شریک زندگی‌اش صادق باشد یا نه. 

دکتر کیمیایی اظهار نظر مثبت در مورد همسر، گفت و گو و محبت با رفتارهای مهربانانه، کمک در فعالیتهای روزمره، انجام کارهای دو نفره و نیز تعریف و تمجید را از ابزارهای افزایش صمیمیت بین افراد و رسیدن به زندگی بی‌دغدغه مشترک در زیر یک سقف توصیف کرد. در ادامه مسعود هنربخش، کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی و کار‌شناس پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نیز سخنانش را به علایم پیش‌بینی شده طلاق از نظر «گاتمن» اختصاص داد و در باره دلایل و عوامل ایجاد طلاق و مقابله با آن به مخاطبان توصیه‌هایی داشت.

 

 تأیید نکردن همسر از دلایل اصلی طلاق

وی با برشمردن محورهای پدیده طلاق خاطرنشان کرد: شروع شدید مشاجره، تاییدنکردن همسر، «زبان بدن» منفی، انتقاد از همسر به جای گلایه، نشان دادن انزجار و دفاعی بودن شدید جزو مهمترین نشانه‌های پیش‌بینی شده طلاق در جامعه است. وی بخشش را دارای جایگاه خاصی در زندگی آرام و بی‌دغدغه دانست و گفت: مراقبه ذهن برای رسیدن به خوشبینی و مثبت‌اندیشی اهمیت زیادی دارد و واکسیناسیون ذهن در مقابل ویروس بدبینی بسیار مهم است. بخشش مهمترین عنصر واکسیناسیون ذهن برای پیشگیری از ابتلا به ویروس بدبینی است که از سنجش سهم و نقش خود در هر واقعه‌ به‌دست می‌آید. این کار‌شناس ارشد روان‌شناسی همچنین تأکید کرد: تجدید دیدار‌ها برای زوجین در هر فرصتی غنیمت و لازم است زن و شوهر در پایان هر روز کاری، یک گفت و گو برای تجدید دیدار آرام و بی‌استرس با یکدیگر داشته باشند.

 

  اکسیر محبت همسران

به باور هنربخش، بوسیدن یکدیگر که کمتر از ۵دقیقه وقت در روز وقت می‌خواهد رمز مهربانی زوجین است و عاطفه ورزی، لمس کردن و بغل کردن، حتی برای دقایقی کوتاه، می‌تواند اکسیر محبت برای زوجین باشد. این استاد روان‌شناسی همچنین تصریح کرد: قرار هفتگی، نشست دو نفره در خلوت و فضایی آرام و تازه کردن عشق به مدت دو ساعت در هفته و تحسین و قدردانی، به صورت روزانه سبب می‌شود محبت و روابط صادقانه رد و بدل شود. هنربخش، به قابلیتهای روانی انسان از دیدگاه «سلیگمن» نیز اشاره داشته و گفت: خرد و دانش، شجاعت، و میانه‌روی سبب تعالی زوجین در روابط صحیح عاطفی می‌شود و میانه روی، خود کنترلی، دور اندیشی و تواضع به درک متقابل زوجین کمک کرده و سبب فراهم کردن زندگی آرام و بی‌دغدغه می‌شود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.