روسیه و سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) به دلیل تحریمهای غرب و افزایش تولید نفت آمریکا با چالش مواجه شده‌اند، اما این امر می‌تواند یک وقفه کوتاه باشد و روسیه و اوپک هر دو قوی‌تر از قبل به عرصه بازگردند.

جهان دوباره سراغ نفت اوپک و روسیه خواهد آمد

 به گزارش ایسنا، روسیه از سال 2006 پس از سقوط تولید نفت شوروی سابق با قاطعیت به میدان بازگشته و روزانه به صورت مداوم 10 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که بیش از 40 درصد بودجه این کشور را تامین می‌کند.

توقف در حفاریهای نفتی روسیه در قطب شمال که در 19 سپتامبر توسط شرکت اکسون موبیل اعلام شد نشان می‌دهد که چطور تحریم‌های غرب می تواند به بلند پروازیهای مسکو برای حفظ دستکم این سطح از تولید برای دهه‌های آتی ضربه بزند.

اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید مادامیکه ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و غرب اختلافات خود را به صورت منطقی حل نکنند، در سال‌های‌ آینده روسیه نه تنها سطح کنونی تولید را حفظ نخواهد کرد بلکه تا سال 2040 میلادی نمی‌تواند به سطح تولید 11 میلیون بشکه در روز برسد.

آدام زیمینسکی رییس اداره اطلاعات انرژی آمریکا طی سخنانی در دانشگاه کلمبیا گفت: از جمله عوامل تاثیرگذار در تولید نفت روسیه می تواند "نفت سخت" باشد که در کنار نفت شیل یکی از دلایل افزایش تولید نفت آمریکا است. این امر نشان می دهد که چطور روسیه می تواند از صفر به تولید بیش از دو میلیون بشکه نفت سخت در سال 2040 برسد.

طی چند هفته گذشته بهای جهانی نفت سقوط کرده و نفت برنت به زیر 100 دلار در هر بشکه رسیده که به دلیل افزایش عرضه و تقاضای اندک از جانب چین و دیگر مصرف‌کنندگان است. بهای نفت در روزهایی حتی به سطح 96 دلار و 38 سنت در هر بشکه نیز رسیده است.

یکی از نتایج این مساله این است که باعث نگرانی اوپک شده است. سازمانی که اعضای آن برای تامین بودجه خود به نفت 100 دلاری احتیاج دارند.

این مازاد تولید می تواند دستکم برای یک دهه ادامه داشته باشد اما در حوالی سال 2025 تولید نفت شیل آمریکا احتمالا کاهش خواهد یافت و در آن زمان بازار به نفت اوپک برای جبران احتیاج پیدا خواهد کرد. به عبارت دیگر نفوذ اوپک از آن زمان احیا خواهد شد.

زیمینسکی گفت: ‌چالش جهان این خواهد بود که اوپک را متقاعد کند که ظرفیت تولید خود را تا زمانیکه جهان مجددا خواهان نفت بیشتر این سازمان شود بتواند پاسخگوی این تقاضا باشد.

 
 
 
 
 
 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.