۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 237481

فشار اتحادیه فوتبال اروپا برای غیرقانونی اعلام کردن مالکیت طرف سوم را در پروسه خرید و فروش بازیکنان، فدراسیون جهانی فوتبال را مجاب به تصویب این طرح کرد.

فیفا مالکیت طرف سوم را ممنوع کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، فدراسیون فوتبال جهان (فیفا) قرار است ممنوعیتی را برای مالکیت طرف سوم برای بازیکنانی که در بازارهای نقل و انتقالات به فروش می‌رسند وضع و برای تخطی از آن محرومیت‌هایی در نظر بگیرد.

مدتی است که اتحادیه فوتبال اروپا پیگیر بحث ممنوعیت تقسیم امتیاز مالکیت بازیکنان است. مالکیت طرف سوم بدان معناست که باشگاه خریدار برای رسیدن به بازیکن مورد نظر خود علاوه بر باشگاه مبدأ باید نظر یک شخص، شرکت یا تیم دیگری که در نقل و انتقال آن بازیکن ذی‌نفع است، جلب کند. اتفاقی نظیر آنچه برای انتقال رادامل فالکائو از اتلتیکومادرید به موناکو یا انتقال کارلوس توس از منچسترسیتی به یوونتوس رخ داد.

یوفا پیشنهاد اجرای این قانون در سراسر دنیا را به فیفا ارائه کرده و هشدار داده بود که اگر این طرح در فوتبال دنیا به اجرا درنیاید، به طور حتم در قاره سبز پیاده خواهد شد. فیفا اما در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی از پذیرش طرح پیشنهادی یوفا خبر داد و اعلام کرد به زودی سازوکار خرید و فروش بازیکنان با مالکیت سوم را ممنوع خواهد کرد.

مالکیت سوم بازیکنان پیش از این در فوتبال کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و لهستان ممنوع اعلام شده اما سوء استفاده‌‌هایی که از این روش برای خرید و فروش بازیکنان صورت گرفته یوفا را بر آن داشت که برای ممنوعیت آن در سطح جهانی دست به کار شود.

میشل پلاتینی، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا در این خصوص گفت: من برای فوتبال و برای بازیکنان بسیار خوشحالم که فیفا پا در جای پای یوفا برای غیرقانونی اعلام کردن مالکیت طرف سوم گذاشته است. من سال‌های متمادی در خصوص عواقب این شیوه از خرید و فروش بازیکنان هشدار داده‌‌ام، شیوه‌ای که به سرعت در حال گسترش است و خطری برای ورزش ما. این شیوه نقل و انتقال بازیکن به تمامیت رقابت‌های ما ضربه زده و به وجهه فوتبال خدشه وارد می‌کند، ضمن اینکه تهدیدی دراز مدت برای اقتصاد باشگاه‌ها است و حتی هویت انسانی را هم زیر سؤال می‌برد.

در همین حال اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای فوتبال (Fifpro) هم از ممنوعیت مالکیت طرف سوم استقبال کرده و خواستار اجرای هرچه سریع‌تر آن شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.