سرپرست وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه ملاک در تعیین وضعیت بورسیه‌ها آیین‌نامه وقت است٬ گفت: از بین 1600 نفری که بورسیه آنها دچار ایراد است حدود 480 نفر مربیان دانشگاه‌ بوده که به آن‌ها بورس ادامه تحصیل دادند٬ بر این اساس پرونده‌های این تعداد طبق قانون و بر اساس اعلام دیوان محاسبات٬ باید در هیات امنای دانشگاه‌های مربوطه تصمیم‌گیری و تصویب شود.

480 نفر از بورسیه‌های مشکل‌دار مربیان دانشگاه‌ها بودند/ کمیته وزارت علوم تصمیم‌گیرنده نهایی درمورد تخلفات بورسیه‌ها است
محمدعلی نجفی در گفت وگو با خانه ملت٬ درباره آخرین وضعیت کمیته بررسی مصادیق بورسیه‌ها٬ افزود: بر اساس اقداماتی که انجام شده تاکنون 3700 نفر از دانشجویان مورد بررسی قرار ‌گرفتند که البته این افراد در سمت‌های مختلفی قرار داشتند بدان معنا که برخی مربیان دانشگاه‌ها بوده که به آن‌ها برای ادامه تحصیل بورس داده‌اند و عده‌ای دیگر کسانی هستند که بورس خارج کشور به آن‌ها داده شده اما بعد از مدتی این بورس را به داخل تبدیل کردند.

وی ادامه داد: بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که از این 3700 نفر٬ حدود 2100 نفر طبق ضوابط و آیین‌نامه‌های وقت مشکلی ندارند؛ البته ناگفته نماند که اگر اکنون وزارت علوم بخواهد آیین‌نامه‌ای تنظیم کند شاید سخت‌گیری بیشتری از نظر سطح علمی و معدل داشته باشد به گونه ای که این‌ افراد نتوانند بر اساس آیین‌نامه جدید بورسیه شوند.

سرپرست وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری٬ با بیان اینکه درحال حاضر ملاک این وزارتخانه برای بررسی وضعیت بورسیه‌ها آیین‌نامه وقت است٬ یادآور شد: پیش‌بینی و محاسبات اولیه ما نشان می‌دهد که از تعداد 2100 نفر از این افراد٬ حدود 1600 نفر از آن‌ها با توجه به آیین‌نامه زمان خود ایراداتی دارند به گونه‌ای که ممکن است این ایرادات منجر به محرومیت آنها از تحصیل شده یا اینکه در نهایت موجب تبدیل بورس به ادامه تحصیل با هزینه شخصی شود.

نجفی درباره وظیفه تعیین شده برای تشکیل کمیته 5 نفره نسبت به بررسی وضعیت دانشجویان بورسیه٬ تصریح کرد: وظیفه این کمیته٬ تطبیق وضعیت تک تک افراد براساس دستورالعملی است که از سوی وزارت علوم تنظیم شده، بر اساس این آیین نامه وزارت علوم 3700 نفر را در چند گروه کلی تقسیم بندی کرده که قرار است پرونده هر فرد در کمیته 5 نفره بررسی و درنهایت اگر مشکلی در تحصیل آنها وجود نداشته باشد به خودشان و دانشگاه اعلام خواهد شد.

 

کمیته بررسی مصادیق بورسیه‌ها به جد پیگیر تخلفات است

وی ادامه داد: در این بررسی‌ها اگر افراد جزو گروه‌هایی باشند که به عنوان مثال از نظر سنی مطابق آیین نامه نیست٬ معدلشان مطابق آیین نامه نبوده یا مدرک قبلی آنها دارای ایراد است٬ کمیته نسبت به برخورد با آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

سرپرست وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری٬ با یادآوری تعیین تکلیف مربیان دانشگاهی که به آنها بورسیه تعلق گرفته است٬ افزود: از بین 1600 نفری که بورس آنها دچار ایراد است حدود 480 نفر مربیان دانشگاه‌ بوده که به آن‌ها بورس ادامه تحصیل دادند٬ بر این اساس پرونده‌های این تعداد طبق قانون و بر اساس اعلام دیوان محاسبات٬ باید در هیات امنای دانشگاه‌های مربوطه تصمیم‌گیری و تصویب شود زیرا این تعداد مربیان٬ پیمانی بوده و طبق قانون نمی‌توان به مربی پیمانی بورس تحصیلی داد مگر اینکه هیات امنای دانشگاه آن را تایید کند.

نجفی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های انجام شده از دو هفته گذشته پرونده این 480 نفر تفکیک و برای هیات امنای دانشگاه‌ها نیز ارسال شده است و حال پرونده‌های دیگر بورسیه‌ها در کمیته 5 نفره در حال بررسی است.

 

کمیته بررسی بورسیه‌های تشکیل شده در کمیسیون آموزش مجلس برای نظارت بر کار است

وی با یادآوری تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات برای بررسی وضعیت دانشجویان بورسیه٬‌ یادآور شد: کمیته ای که کمیسیون آموزش مجلس تشکیل داده برای نظارت بر کار است و حق دخالت در تصمیم گیری اجرایی ندارد زیرا از نظر قانون اساسی نیز تفکیک قوا ایجاب می‌کند تا کار اجرایی و تصمیم گیری بر عهده بخش اجرایی باشد.

سرپرست وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری٬ تصریح کرد: کمیته ای که مجلس تشکیل داده حق نظارت بر تصمیم‌گیری‌های کمیته وزارت علوم را دارد که این وزارتخانه نیز به آن‌ها اعلام کرده هر اطلاعاتی به صورت کتبی یا حضوری در زمینه نظارت بر کار را در اختیارشان قرار خواهیم داد.

نجفی با بیان اینکه دو نفر از اعضای کمیته 5 نفره وزارت علوم نمایندگان مجلس هستند٬ گفت: البته این نمایندگان به حیثیت نمایندگی در این کمیته نیستند بلکه به عنوان شخص انتخاب شدند اما چون نماینده هستند می‌توانند اطلاعات را به کمیسیون آموزش منتقل کرده و نظرات نمایندگان را به کمیته ارجاع دهند که بر این اساس تعاملی بین وزار‌ت خانه و مجلس ایجاد خواهد شد.

 

زمان معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم معلوم نیست

سرپرست وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری٬ درباره زمان احتمالی معرفی گزینه پیشنهادی این وزارت‌خانه٬ گفت: به طور حتم قبل از پایان مهلت سه‌ماهه گزینه پیشنهادی مجلس معرفی خواهد شد اما در مورد زمان دقیق آن اطلاعی ندارم./

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.