مهدی زارعی: قدس ویژه خراسان - مه ولات یکی از مهمترین مناطق کشاورزی خراسان رضوی و کشور است که در باغهای حاصلخیز آن محصولات استراتژیک صادراتی همچون پسته،  ...

پسته مه ولات؛ محصولی که به نام دیگران تمام می‌شود

انار و زعفران تولید می‌شود و در تولید پسته و انار مقام اول خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

 مدیر جهاد کشاورزی مه ولات می‌گوید:اما غفلت مسؤولان در سایه بی‌توجهی عرضه کنندگان باعث شده پسته مه ولات غریب بماند و پسته تازه مه ولات در شمال کشور به نام دامغان و کرمان به فروش می‌رسد، در حالی که کارتنهای پسته مه ولات در دید مشتریان قرار دارد، ولی متأسفانه پسته مه ولات به رغم کیفیت بالا و بازار پسند بودن در میان مصرف کنندگان شناخته شده نیست و نبود بسته بندی مناسب و فروش فله‌ای باعث شده شهر‌های همجوار و کارخانه‌های معتبر تولیدکننده از این موضوع سوء استفاده کرده و پسته مه ولات را در بسته بندی‌های شکیل و به نام خودشان به فروش برسانند و سود بیشتری از باغداران این شهرستان کسب کنند که جا دارد مسؤولان استانی و محلی با تمهیدات لازم، شهرستان مه ولات را از قطب صرفاً تولید کننده به قطب صادر کننده پسته تبدیل کنند.

مدیر جهاد كشاورزي مه ولات اظهار می‌دارد: سطح زیر کشت پسته 21 هزار و 600 هکتار است که این میزان را 13 هزار و 500 هکتار باغ بارور و هشت هزار هکتار پسته غیر بارور تشکیل می‌دهد.

حسین محمدی می‌افزاید: انواع ارقام پسته موجود عبارتند از:بادامی، اکبری، کله قوچی، فندقی و احمد آقایی که پسته بادامی به علت پیش رس بودن در مدت زمانی 45 روز طعم و مزه خوب، درصد بالای مغز به پوست استخوانی، عیار مناسب، چربی زیاد و رؤیت بسیار عالی به عنوان پسته اصلی و نوبرانه شهرستان شناخته می‌شود.

این کارشناس کشاورزی خاطرنشان می‌کند: پیش بینی شده با احتساب میانگین متوسط تولید در هکتار هزار و 400 کیلو گرم پسته خشک، تولید پسته تر درشهرستان بیش از 70 هزار تن می‌رسد که عمده پسته تولیدی برای مصرف خوراکی از شهرستان به سایر نقاط ایران و کشور عرضه می‌شود.

تقوی مدیر اجرایی صنف کشاورزان مه ولات نیز با اشاره به بحرانی بودن دشت مه ولات می‌گوید: تأمین نیازهای داخلی واشتغالزایی هزاران نفردرتمام سال، ارز آوری پسته صادراتی، کمک به ایجاد محیط زیست سالم و مقاوم بودن درخت پسته در برابر کم آبی ایجاب می‌کند که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت،  بویژه مسؤولان استانی وشهرستانی تمام توانشان را صرف ارتقا و بهبود کمی وکیفی این محصول گرانبها کنند، چرا که به فرموده رهبرانقلاب اسلامی، تکیه تمام مسؤولان باید بر توانمندی‌های داخلی باشد.

وی ادامه می‌دهد: افزایش هزینه‌های مربوط به خرید کود، سم، تراکتور ونیروی انسانی، نبود ثبات قیمت پسته به علت ناهماهنگی و عرضه به بازار و نبود ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا،  نبود بسته بندی درست و تبلیغ لازم و شناساندن این محصول باارزش، نبود حمایت وزارتخانه‌های ذیربط وناهماهنگی بین آنها،  نبود آزمایشگاه مجهز در شهرستان با توجه به آفات و بیماریهای گوناگون و تقویت نکردن ایستگاه تحقیقات پسته شرق کشور در شهرستان از لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی از جمله مشکلات این بخش است.

وی می‌افزاید: با توجه به  افت سطح آبهای زیرزمینی و شور شدن آبها، خشکسالی‌های پیاپی و افزایش شورشدن خاکها و پیشروی کویر و به هم خوردن اکوسیستم و پایین بودن سقف تعهدات بیمه کشاورزی باعث شده کشاورزان بویژه پسته کاران انگیزه ای برای بیمه محصولات خود ندارند و لازم است با تمدید وامهای کشاورزان و باغداران و اعطای تسهیلات بدون بهره و با بهره پایین کشاورزان و باغداران را یاری کنند.

پناهنده از فعالان فرآوری پسته در مه ولات نیز اظهار می‌دارد: صنعت پسته در خراسان رضوی به دلیل ظرفیتهای قابل توسعه و همچنین ناهماهنگی در برخی تصمیم گیری‌های ملی و استانی با مشکلاتی در بخش فرآوری و فصلی بودن محصول و عمق سفره‌های زیر زمینی که نظر کارشناسان با قانون مغایرت داشته است و با توجه به قوانین بر اساس استاندارد‌های اروپا و عمق کم آبهای زیرزمینی (10 تا 15) متر طراحی شده و اصرار دوایر دولتی بر اجرای سیستم تصفیه فاضلاب در واحدهای فرآوری پسته پرسشی جدی است.

محمود محمدزاده یکی از کشاورزان موفق در زمینه پسته کاری هم با اشاره به نبود نظارت دقیق بر سموم و کودهای شیمیایی می‌گوید: اکثر کشاورزان در مورد سموم و کودهای شیمیایی سردر گم و کلافه هستند و یکی از راهکارهایی که باید به وسیله جهاد کشاورزی یا صنف کشاورزان انجام شود، تأیید ویا مهندسی که نظارت به کودها، بخصوص سموم کشاورزی را باغداراستفاده می‌کند تأیید کنند تا کشاورز با خیال راحت استفاده کند.

 فرماندارمه ولات هم با اشاره به سفر وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان می‌گوید: مه ولات با سه محصول استراتژیک پسته، انار وزعفران، تولید بیش از 70 هزار تن پسته تر و30 هزار تن انار و12 تن زعفران مقام اول را در استان به خود اختصاص داده و در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.

حاجی عرب در عین حال به بحران آب به عنوان چالش عمده فراروی کشاورزی این شهرستان اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: ما با همکاری کشاورزان شهرستان خاموشی داوطلبانه چاهها به مدت 75 روز در سال را اجرایی کردیم که گام مؤثری برای مدیریت بحران آب بود، اما عمق بحران به حدی است که نیازمند طرحهای مؤثرتری دراین حوزه هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.