سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفته است امریکا جهت تضمین منافع خود به «مداخله نظامی» در سوریه متوسل شده است.

روسیه مداخله نظامی امریکا در سوریه را مورد انتقاد قرار داد

 لاوروف این اظهارات را روز شنبه (۵ مهر) طی سخنرانی خود در شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «نمی‌توان احساسی جز این داشت که مقصود از "انقلاب‌های رنگیِ" مختلف و دیگر عملیات‌ها برای تغییر رژیم، ایجاد هرج و مرج و بی‌ثباتی است.»

وی همچنین حملات هوایی تحت رهبری امریکا را در سوریه مورد انتقاد قرار داد و گفت نبرد با گروه‌های تروریستی باید با همکاری دمشق انجام شود.

امریکا و هم‌پیمانان غربی و عربی آن از هفته گذشته بدون کسب مجوز رسمی از دولت دمشق و یا دستور سازمان ملل حملات هوایی خود را به تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های تکفیری در سوریه آغاز کردند. پیش از این در عراق نیز کمپینی مشابه علیه  تروریست‌های داعش آغاز شده بود.

در این بین، به عقیده بسیاری از ناظران همان کشورهایی که در ائتلاف تحت رهبری امریکا حضور دارند از سال ۲۰۱۱ همواره از گروه‌های پیکارجوی مختلف، از جمله تروریست های تکفیری، برای براندازی دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت گسترده کرده‌اند.

تروریست‌های تکفیری داعش بخش‌های وسیعی از شرق و شمال سوریه را تصرف کرده‌اند. داعش پس از سوریه در ماه ژوئن عراق را آماج حملات خود قرار داد و بخش‌های وسیعی از مناطق مرزی بین این دو کشور عربی را اشغال کرد.

لاوروف در ادامه با اشاره به بحران اوکراین تصریح کرد این کشور «قربانی سیاست‌های متکبرانه» واشنگتن شده است؛ وی افزود امریکا و اتحادیه اروپا از کودتای اوکراین که به برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق این کشور در ماه فوریه انجامید حمایت کردند.

مناطق عمدتا روس زبان اوکراین در شرق این کشور از آغاز عملیات نظامی کی‌یف در اواسط آوریل برای سرکوب معترضان حامی روسیه صحنه درگیری‌های خونین بین نیروهای حامی مسکو و ارتش کی‌یف بوده است.

خشونت‌های اوکراین در ماه می و پس از آن تشدید شد که دو منطقه دونتسک و لوهانسک یک همه‌پرسی محلی برگزار کردند که در آن ساکنان این مناطق با اکثریت آرا به جدایی از اوکراین رای دادند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.