وزیر نفت، کمبود جایگاه های سی ان جی در کشور را به سبب غیرعادی بودن قیمت ها در این حوزه دانست و گفت: وقتی کارمزد قیمت جایگاه ها به صورت دستوری تعیین می شود، متقاضی برای راه اندازی جایگاه اقدام نخواهد کرد.

وزیر نفت: کمبود جایگاه های سی ان جی به سبب غیرعادی بودن قیمت ها است
 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز یکشنبه در نشست صبحانه کاری با فعالان بخش خصوصی، با بیان اینکه مشکلات جایگاه های عرضه سی ان جی در کشور را با جدیت دنبال می کنیم، اظهار داشت: هم اکنون دو برابر ظرفیت کنونی، جایگاه های کشور ظرفیت کمپرسور دارند به طوری که برخی از جایگاه ها در سایر شهرهای کشور با نیمی از ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: هم اکنون تنها در جایگاه های عرضه سی.ان.جی در کلانشهرها با معضل صف و ازحادم مواجه هستیم و این معضل در سایر شهرهای کشور مشاهده نمی شود.

زنگنه قیمت در جایگاه های عرضه سی.ان.جی را غیرعادی توصیف کرد و گفت: این نوع قیمت سبب ایجاد مشکلات و کمبود جایگاه در شهرهای مختلف شده است.

وزیر نفت سپس از توافق با شهرداری ها برای ایجاد 200 جایگاه تک کمپرسور عرضه سی.ان.جی در حاشیه خیابان ها خبر داد.

زنگنه به سیاست دولت در سرمایه گذاری و حمایت از بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بنا نداریم دولت پولی را برای پیشبرد پروژه ها به میان آورد، بلکه پیمانکاران باید با سرمایه خود تاحدی پروژه را پیش برده و با بهره برداری و سود حاصل از آن کار را به سرانجام برساند.

وی افزود: در این میان سعی خواهد شد موانع را برداریم و در همین راستا برای شفافیت کارها به پیمانکاران بخشنامه ای را صادر کردیم.

وزیر نفت با بیان اینکه ساخت تجهیزات باید در داخل، همراه با انتقال فناوری باشد، تصریح کرد: براین اساس باید کیفیت محصولات طبق استانداردها در نظر گرفته شود و قیمت ها هم رقابتی باشد.

وی گفت: وزارت نفت آماده است در بحث بورس انرژی وارد شود که براین اساس نخستین نفت خام تا آخر مهرماه سال جاری به میزان روزانه 100 هزار بشکه به ریال و بر مبنای نرخ ارز مبادله ای در بورس انرژی عرضه می شود.

وزیر نفت ابراز امیدواری کرد: با ورود دو فاز 100 میلیون مترمکعبی گاز به مدار تولید، وضع عرضه گاز مصرفی صنایع بهتر شود ، ضمن آنکه تا پایان سال آینده در این بخش مشکل تامین گاز نخواهیم داشت.

وی در مورد افزایش صادرات نفت نیز گفت: اگر یکسری موانع که بر سر راه نفت وجود دارد را برداریم، جایگاه خوبی برای صادرات خواهیم داشت.

وزیر نفت تصریح کرد: نیاز به سرمایه گذاری خارجی قطعی است اما نباید فراموش کرد که صنایع بالادستی مانند پالایشگاه ها انحصاری است و دولت نمی خواهد انحصار را باز کند.

زنگنه افزود: من هم موافق این کار هستم، زیرا با باز شدن آن بخش خصوصی نمی تواند از آن استفاده کند.

وی سپس از رقابتی کردن عرضه خوراک پتروشیمی ها برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: 33 شرکت در مرحله نخست اعلام آمادگی کردند که در نهایت از این تعداد هشت شرکت انتخاب خواهند شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.