همزمان با تشدید تحرکات گروه تکفیری داعش در منطقه، ترکیه شماری از تانک‌ها و خودروهای زرهی خود را در منطقه‌ای نزدیک به مرز سوریه مستقر کرده است.

استقرار تانکهای ترکیه در نزدیکی مرزسوریه

دست کم ۱۵ تانک ترکیه در شهر مرزی مورسیت پینار مستقر شدند. این شهر درست در شمال غرب شهر مرزی عین العرب که کردها آن را با نام کوبانی می‌شناسند، واقع شده است.

تروریست‌های تکفیری داعش در چند روز گذشته این شهر استراتژیک سوریه را محاصره کرده بودند.

این اقدام آنکارا پس از آن صورت گرفت که چندین روستای ترکیه در این منطقه مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که این موارد پاسخ تلافی جویانه‌ی ارتش ترکیه را به همراه داشتند.

بنا به گزارش‌ها، دود ناشی از آتش پراکنده در نواحی غربی و شرقی این شهر مرزی سوریه مشاهده می‌شد.

این در حالی است که دولت ترکیه تصمیم خود برای ارائه پیشنهادی به پارلمان جهت درخواست تمدید دستورات مربوط به اقدام نظامی علیه تروریست‌های داعش در عراق و سوریه را اعلام کرده است.

ترکیه در ابتدا از پیوستن به ائتلاف تحت امر امریکا برای جنگ علیه گروه تروریستی داعش خودداری می‌کرد.

امریکا و متحدان عربی آن از جمله عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، قطر و اردن بدون اجازه دمشق یا دستور سازمان ملل حمله به مواضع داعش در خاک سوریه را از ۲۲ سپتامبر آغاز کرده‌اند. این حملات هوایی در ادامه عملیات نظامی تحت امر امریکا علیه مواضع داعش در عراق هستند.

با این وجود، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اعلام تغییر موضع آنکار نشان داد این کشور موضع شدیدتری در قبال داعش اتخاذ کرده است.

اردوغان در روز جمعه و بعد از آنکه تروریست‌های داعش ۵۰ تبعه ترکیه آزاد کردند به بیان این مطالب پرداخت. تروریست‌ها بیش از سه ماه پیش این افراد را از کنسول‌گری ترکیه در شهر موصل گروگان گرفته بودند.

ترکیه به دلیل پشتیبانی و ارسال کمک‌های مالی برای نظامی‌گری در سوریه به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است.

دولت ترکیه متهم به تهیه تدارکات سنگین لجستیکی برای تروریست‌های داعش است.  گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان شروع بحران در سوریه در سال ۲۰۱۱، ترکیه اجازه داده از مرزهایش برای ارسال پشتیبانی، تسلیحات و ورود پیکارجویان به سوریه استفاده شود.

گفته می‌شود ترکیه ورودی اصلی برای پیکارجویان خارجی است که قصد دارند در عراق و سوریه به داعش بپیوندند.

تروریست‌های داعش در حال حاضر کنترل بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق را در دست دارند. آنها مرتکب جنایات هولناکی در هر دو کشور شده‌اند از جمله اعدام‌های دسته جمعی و چندین مورد سر بریدن افراد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.