رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از جذب مجموعه منحصر به فردی افزون بر760 هزارنسخه نشریه ادواری، از اولین نشریه‌های فارسی دوره قاجار تاکنون در مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی خبرداد.

آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی به لحاظ تعداد عنوان مطبوعات ، رتبه اول در ايران است

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی،   رئیس این سازمان، با اعلام این خبر اظهار داشت: آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی در سالهای اخیر(سال 1387 تا شهريور 1393) بيش از 760 هزار شماره نشريه جذب و گردآوری کرده است، که از اين مجموع حدود 172 هزار نسخه آن براي تكميل آرشيو و تأمين شماره‌هاي كسري مورد استفاده قرار گرفته و ساير نسخه‌ها براي استفاده مراجعان در تالارها، كتابخانه‌هاي تخصصي و همچنين براي مبادله با ساير آرشيوهای مطبوعاتي ايران بهره برداري شده است. محمدهادی زاهدی خاطرنشان کرد: از مجموع نشريات تهيه شده فوق 38% (278 هزار نسخه) به صورت خريداري از مجموعه‌داران و ناشران مطبوعاتي، 54% (404 هزار نسخه) به صورت اهدايي و اجراي قانون واسپاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 8% (64 هزار نسخه) نيز از طريق مبادله نشريات تكراري به مجموعه افزوده شده است. وی با بیان اینکه با جذب اين تعداد نسخه از نشريات، تعداد 13 هزار و 393 عنوان جديد به آرشيو مطبوعات افزوده شده است كه اين مهم، گروه مطبوعات آستان قدس رضوی را به لحاظ تعداد عنوان مطبوعات موجود در آرشيو، به جایگاه نخست درکشور ارتقا بخشیده است، افزود: درحال حاضر، عناوين نشريات آرشيو مطبوعات آستان قدس رضوي به 23000 عنوان ارتقا يافته است. زاهدی از مهمترين اقدامات انجام شده براي تكميل آرشيو مطبوعات، جذب مجموعه مطبوعاتي استاد سيد فريد قاسمي كه افزون بر 1720 عنوان شامل 36000 نسخه می باشد نام برد و گفت: این مجموعه که وقف مرکز اسناد آستان قدس رضوي شده،  مجموعه ای بسیار ارزشمند است که از آن میان مي‌توان به يك نسخه از اولين نشريه چاپ ايران با نام "كاغذا خبار" و يك نسخه از اولين نشريه ارمني ايران با نام "زاهر يرادي باهرا" و برخي نفايس دیگر نظیر آژنگ، آسيا، روز نو، زمان، سياست ما، صداي لرستان، يزدان، آتش، خوشه، كانون خنده و ماه نو اشاره کرد. وی اظهار داشت: همچنين جذب مجموعه نشريات دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از ديگر مجموعه‌هايي است كه سبب شد كامل‌ترين و منحصربه فردترين آرشيو نشريات دانشجويي كشور در آرشيو مطبوعات سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي شكل بگيرد که اين مجموعه بيش از 6500 عنوان و 32000  نسخه را شامل مي‌شود.

گفتنی است که مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، در حوزه مطبوعات، با در اختیار داشتن یک میلیون و 500 هزار نسخه از مطبوعات قدیمی و نادر، از غنی‌ترین مجموعه‌های کشور در این حوزه به شمار می‌آید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.