سمینار بین المللی پویایی جمعیت در کشورهای اسلامی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

خطر پیری جمعیت همچنان در کمین ایران
67-26.JPGبه گزارش (ایسنا)،‌ دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی نیز برگزاری این کنفرانس را یک رویداد مهم در تاریخچه پژوهش جمعیتی دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه استادان ملی و تصمیم گیران دولتی و اعضای مجلس در این سمینار حضور دارند در نتیجه سخنرانی‌ها کمک می‌کند که مسائل جدید جمعیتی را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه مبنا و شالوده تفکر اسلامی بهبود زندگی افراد در همه سطوح است، ادامه داد: بعد از انقلاب رشد جمعیت 3.9 برابر شد و نرخ باروری حدود هفت کودک به ازای هر زن بود.

وی افزود: در سال 1364 مجلس گسترش شبکه سلامت را تصویب کرد و ایجاد این شبکه کمک کرد تا بتوانیم جمعیت را کنترل کنیم و امام خمینی (ره) هم قبول کردند که تنظیم خانواده را دنبال کنیم.

مرندی همچنین تاکید کرد که باروری به پایین تر از حد جانشینی رسیده است و گفت: به ازای هر زن تقریبا 1.7 کودک متولد می‌شود و همچنین سن ازدواج نیز بالا رفته است بنابراین در اردیبهشت 93 مقام معظم رهبری به سازمان‌های مختلف دولتی دستور داده‌اند که برنامه جدید جمعیتی تدبیر کنند.

در ادامه کنفرانس هانس گروث رئیس مجمع جمعیت شناسی جهانی به ارائه مقاله کوتاهی از جمعیت پرداخت و گفت: سوال اصلی ما این است که چه باید کرد تا فرصتی ایجاد شود و رفاه و ثروت بیشتری داشته باشیم. احتمال دارد جمعیت جهان در 2030، 9 میلیارد شود، البته بستگی به شرایط دارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها با کاهش باروری روبرو هستیم، ادامه داد: امروزه آموزش زنان افزایش یافته و هرچه آموزش بیشتر باشد باروری کمتر خواهد بود. بنابراین در همه جوامع چالش خواهیم داشت که چه کنیم تا جمعیت زیاد شود.

گروث با یادآوری اینکه ایران به زودی تبدیل به جامعه‌ای می‌شود که دارای افراد مسن بسیاری است افزود: تعداد جوانانی که به سن پیری نزدیک هستند زیاد است و یکی از عوامل مهم این است که شرایطی فراهم کنیم تا برای مردان و زنان تحصیلکرده شغل ایجاد کنیم.

در ادامه زیبا ستار رئیس شورای جمعیت پاکستان نیز درباره وضعیت جمعیت این کشور اظهارکرد: جمعیت در پاکستان کاهش یافته چنانچه در گذشته هر خانواده پنج فرزند می‌خواست اما اکنون خواهان سه فرزند است و بعضا حتی یک بچه هم نمی‌خواهند. بنابراین در شورای سیاستگذاری مطرح کرده‌ایم که هر خانواده حداقل باید یک فرزند داشته باشد.

وی عملکرد ایران در زمینه تنظیم خانواده را موفق خواند و ادامه داد: همیشه از ایران به عنوان الگو در مباحث جمعیتی یاد می‌کنند. ما شاهد مرگ 13 هزار مادر در سال بوده‌ایم که اگر همچون ایران عمل می‌کردیم می‌توانستیم 4000 نفر را نجات دهیم.

وی نیاز به اشتغال زایی برای جوانان و مخصوصا زنان را جزو نیازهای اساسی این کشور دانست و گفت: اگر مشارکت زنان در بازار کار زیاد نشود نمی‌توانیم بهره جمعیتی داشته باشیم. همچنین پیش بینی می‌کنیم که تعداد جمعیت پاکستان در 2050 به 276 میلیون برسد و بنابراین مشکلات زیادی سر راه خواهیم داشت.

بنابراین گزارش، دکترمحمد جلال عباسی شوازی استاد دانشگاه تهران نیز در توضیح هدف برگزاری این سمینار گفت: شناخت عمیق نسبت به تحولات جمعیتی در کشورهای اسلامی و همچنین استفاده از تجارب سایر کشورها در این زمینه از جمله اولویت‌های ما در این سمینار است.

وی تاکید کرد: سیاست‌ گذاری اگر بالا به پایین باشد نمی‌تواند تاثیرگذاری مطلوبی داشته باشد. لذا مالکیت آن باید بر عهده مردم بوده و مردم آنرا بفهمند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تنوع فرهنگی در کشورهای اسلامی گفت: در ایران گروه‌های مختلف قومی و مذهبی را داریم که هر کدام رفتار خاص خودشان را دارند و باید به آنها توجه لازم را داشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    برگزاری این سمینار بر خلاف جهتی است که رهبری تعیین کرده اند