رویترز با اشاره به رشد و رونق صنعت فولاد ایران نوشت: حتی در صورت عدم موفقیت مذاکرات هسته ای باز هم صنعت فولاد ایران به رشد خود ادامه خواهد داد و صادرات فولاد این کشور موجب کاهش بیشتر قیمت های جهانی خواهد شد.

گزارش رویترز از رشد صنعت فولاد ایران
تسنیم: ایران در حال افزایش صادرات فولاد خود و دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای 4 برابر کردن تولید فولاد خود در طی یک دهه آینده است. تهران این کار را با هدف جایگزین کردن درآمد ناشی از فولاد با بخشی از درآمد نفتی از دست رفته خود انجام می دهد.

بر اساس اعلام کارخانه فولاد مبارکه، ایران به عنوان کشوری با اقتصاد در حال توسعه که به شدت به ساخت و ساز وابسته است، در سال های 2011 و 2012 به طور متوسط 1.35 میلیون تن فولاد صادر کرد.

اما بر اساس آمارهای اتحادیه تولید کنندگان فولاد ایران، صادرات فولاد این کشور در طی هفت ماهه ابتدایی امسال به 1.26 میلیون تن در ماه رسید.
بهادر اهرامیان، یکی از اعضای اتحادیه تولید کنندگان فولاد ایران گفت: «به دلیل گسترش سریع تولید داخل در سال های اخیر، با مازاد تولید مواجه هستیم.»

بخش عمده ای از صادرات فولاد ایران به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا صادر می شود و می تواند برای دور زدن تحریم ها از طریق معاملات تهاتری یا حساب های پس انداز گشوده شده در بانک های کشورهای غربی انجام گیرد.

تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا فروش فولاد ایران را منع نمی کند. اما محدودیت های مالی اعمال شده بر بخش بانکی، مانع از پرداخت پول فولاد صادراتی ایران به دلار می شود و این موجب دشوار شدن تجارت فولاد ایران می گردد.

صنعت فولاد ایران در مقایسه با بخش نفت این کشور که هدف تحریم ها قرار گرفته است، چندان عظیم نیست.

مقدار درآمد نفتی که ایران به دلیل تحریم ها از دست می دهد، ماهیانه حدود 4 میلیارد دلار برآورد شده است. در مقابل صادرات فولاد این کشور تا ماه جولای امسال بر مبنای قیمت های فعلی، به حدود 6.3 میلیارد دلار خواهد بود.

اما جواد اردلان، رئیس موسسه مشورتی ایران ترید اند اینوستمنت در لندن که دفاتری نیز در تهران دارد گفت، درآمد بیشتر مهم است، بخش فولاد را خودکفا می سازد و از تحریم ها جدا می کند.
اردلان افزود: «فولاد و سنگ آهن صنعتی استراتژیک در ایران است. اگر فولاد کافی در کشور نباشد، صنعت ساخت و ساز مختل خواهد شد و 50 درصد یا بیش از 50 درصد صنایع مرتبط آسیب خواهند دید. این مسئله می تواند موجب وقوع بیکاری گسترده شود.»

آمارهای اتحادیه جهانی فولاد نشان می دهد که ایران در 8 ماهه ابتدایی سال جاری، 10.64 میلیون تن فولاد خام تولید کرده که 6.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. این رقم سه برابر نرخ 2.4 درصدی رشد متوسط جهانی بوده است.

با وجود این افزایش، کشور همچنان از برنامه ریزی قبلی خود برای رساندن میزان تولید فولاد به 55 میلیون تن در سال تا سال 2025 عقب است.

کارشناسان صنعت فولاد می گویند، اگر مذاکرات هسته ای شکست بخورد و اقتصاد کشور همچنان تحت فشار تحریم ها باقی بماند، رسیدن به تولید سالانه 55 میلیون تن فولاد دشوار خواهد بود.

این کارشناسان در عین حال اذعان می کنند که حتی در صورت عدم موفقیت مذاکرات باز هم صنعت فولاد ایران به رشد خود ادامه خواهد داد و صادرات فولاد این کشور به فزونی عرضه در بازار جهانی خواهد افزود و موجب کاهش بیشتر قیمت ها خواهد شد.

ایران همچنین در حال جذب شرکت های خارجی تولید کننده فولاد برای سرمایه گذاری در این کشور است. به گفته مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، تهران در ماه ژوئن موافقتنامه ای را با شرکت کویت استیل برای ساخت یک مجتمع جدید  تولید فولاد با ظرفیت یک میلیون تن امضا کرده است.

وی همچنین گفته است که در طی تابستان امسال، 37 شرکت خارجی برجسته برای همکاری با صنایع معدن و معدن کاری ایران اعلام آمادگی کرده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.