جواد حسینی : پیش از شروع بازی‌های آسیایی اینچوان کره جنوبی، کیومرث هاشمی و محمود گودرزی در نشستی خصوصی تصمیم گرفتند؛ ...

  9 فدراسیون ناکام در اینچوان ؛ فوتبالی‌ها اول شدند!

کارگروهی متشکل از کارشناسان و صاحبنظران خبره ورزشی، عملکرد فدراسیونهای اعزامی به بازی‌های آسیایی را به دقت مورد ارزیابی قرار دهند تا نتیجه این بررسی‌ها در اعزامهای بعدی مد نظر قرار گیرد و رشته‌های ناکام از برخی امتیازها محروم شوند.

با پایان بازی‌های آسیایی و مشخص شدن عملکرد کاروان اعزامی ایران به هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی، حالا نام 9 فدراسیون در فهرست فدراسیونهای ناکام قرار گرفته تا مسؤولان ورزش ایران درباره این فدراسیونها تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنند.

هرچند هنوز گزارش رسمی این کارگروه منتشر نشده و قرار است، طی روزهای آینده این گزارش محرمانه به دفتر رئیس کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش ارسال شود تا آنها در جریان ریز جزئیات قرار گیرند، اما پیش بینی می‌شود این 9 فدراسیون در آستانه بازی‌های المپیک 2016 برزیل از برخی امتیازهای پیشین محروم شوند؛ چون نتوانستند در اینچوان از جایگاه خود دفاع کنند.

اما فدراسیونهای ناکام کدام فدراسیونها  بودند، بر اساس اخبار منتشر  شده از سوی منابع خبری گفته می شود، از میان 22 فدراسیونی که تیمهای آنها به کره جنوبی اعزام شدند، 13 فدراسیون حد نصاب لازم از نظر رضایتمندی و عملکرد مناسب را به دست آوردند اما 9 فدراسیون دیگر نه تنها نمره قبولی را به دست نیاوردند، بلکه در زمره  فدراسیونهای ناکام   قرار گرفتند. اما نکته جالب توجه این بود که 7 فدراسیون ناکام در بازی‌های آسیایی در عین ناباوری، نمره صفر را به دست آوردند تا در این جمع رکورددار ضعیف ترین ها باشند.

فدراسیونهای هندبال، فوتبال،جودو، ژیمناستیک، شنا، بدمینتون، تنیس روی میز با کسب نتایج ضعیف و دور از انتظار فدراسیونهای ناکام را تشکیل دادند، به جز این فدراسیونها، فدراسیون دو و میدانی و وزنه برداری نیز به دلیل عملکرد ضعیف نسبت به دوره‌های قبل بویژه بازی‌های آسیایی گوانگجو به جمع ناکامان این دوره پیوستند تا خطر قطع حمایتهای همه جانبه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان این دو مجموعه را به صورت جدی تهدید کند.

بر اساس اخبار دریافتی از این کارگروه فدراسیونهای شنا، ژیمناستیک، بدمینتون و تنیس روی میز به دلیل ضعف برنامه ریزی نتوانستند در این دوره در حد انتظار ظاهر شوند، به همین دلیل مسؤولان و دست اندرکاران ذی ربط باید به فکر تغییر رویه سابق باشند تا شاید در آوردگاه‌های بین المللی بعدی بتوانند ناکامی خود را جبران کنند، اما عملکرد نمایندگان هندبال و دو ومیدانی  و وزنه برداری برابر انتظار نبود. این رشته ها با وجود سرمایه گذاری مناسب و در اختیار داشتن بودجه‌های کافی برای آماده سازی ملی پوشان خود برای حضوری موفق در این دوره از بازی‌ها به هیچ وجه نتوانستند نتایج در خوری به دست آورند، از این رو ایجاد تغییرات کلی در تفکرات حاکم بر مدیریت این مجموعه ها از سوی کارشناسان توصیه شده است.

اما عملکرد فوتبالی‌ها بخش مهمی از این گزارش را به خود اختصاص داده است. برابر اخبار منتشر شده، فوتبال بیشترین حجم بودجه را برای موفقیت در این بازی‌ها به خود اختصاص داده بود، اما در کمال ناباوری این تیم در شرایطی که می توانست مجوز حضور در مراحل بالاتر را به دست آورد، در گام نخست از میان سه تیم عنوان سومی را به دست آورد تا بدترین نتیجه تاریخ بازی‌های آسیایی در این رشته را به ثبت رساند. برابر اظهارنظر اعضای این کارگروه فوتبال با این روش نه تنها موفقیتی را در بازی‌های مقدماتی المپیک 2016 به دست نخواهد آورد، بلکه در مصاف با تیمهای مدعی ناکامی‌های بزرگتری را برای ورزش ایران به بار خواهد آورد، بنابراین توصیه شده این تیم با این شرایط به بازی‌های مقدماتی المپیک اعزام نشود و بودجه این رشته صرف رشته‌های مدال آور دیگر ورزش ایران شود.

 

هاشمی: قطعاً نتایج این گزارش در تصمیم گیری ما تأثیر دارد

همزمان با انتشار گزارشهای اولیه کارگروه بازی‌های آسیایی در خصوص فدراسیونهای ناکام، کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک از هدف گذاری ویژه کمیته ملی المپیک با احتساب نتایج این کارگروه در آینده نزدیک خبر داد و در این باره گفت:«قطعاً نتایج فدراسیونها ملاک تصمیم گیری ما برای سرمایه گذاری و اعزامها به المپیک 2016 برزیل خواهد بود.»

وی در ادامه گفت:«کمیته ملی المپیک هم در مباحث فنی و هم در امور مالی با وزارت ورزش کاملاً هماهنگ هستند، ما قطعاً با مد نظر گرفتن نتایج و گزارشهای تیمهای کارشناسی برای آینده تصمیم گیری خواهیم کرد و امیدوارم این رویه مناسب برای بازی‌های المپیک ریو در برزیل هم ادامه داشته باشد.»

کیومرث هاشمی در شرایطی این اظهارنظر را انجام داد که محمود گودرزی پیش از انتشار این گزارش بصراحت اعلام کرده بود، نتیجه گیری در بازی‌های آسیایی ملاک و معیار اصلی ما برای تصمیم گیری برای بازی‌های المپیک است. از این رو باید منتظر برخورد جدی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با ناکام بازی‌های آسیایی اینچئوان بود؛ چون حالا فضا به گونه‌ای است که کسی دوست ندارد از رشته‌های ناکام همانند رشته‌های موفق حمایت شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.