رئیس سازمان حج و زیارت، زمان ثبت‌نام و انتخاب کاروانهای حج تمتع 94 را هفدهم ربیع‌الاول اعلام کرد و افزود: حوزه آموزش و اطلاع‌رسانی از جمله حوزه‌های موفق در حج امسال بود؛ همایش‌های متعددی برگزار شد تا زائران با یک دیدگاه مناسب وارد سفر حج شوند و از این دو طریق، بستر مناسبی برای منطقی‌کردن توقعات زائر و شناخت آن‌ها از محیط به‌وجود آید.

فردا نخستین پرواز بازگشت حجاج به ایران/ زمان ثبت نام در کاروانهای حج 94

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید اوحدی در نشست خبری در مکه مکرمه افزود: نخستین پرواز بازگشت حجاج به ایران اسلامی ظهر روز پنج‌شنبه از جده به مقصد تهران انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد:‌ روز پنج‌شنبه چهار پرواز وجود دارد و در روزهای بعد تعداد پروازهای خروجی مدینه‌قبلی‌ها به 6 و 7 پرواز در روز خواهد رسید.

اوحدی افزود: اولین پرواز مدینه‌بعد هم روز 23 مهر از مدینه به تهران و آخرین پرواز عملیات حج 93 هم از فرودگاه همین شهر، روز ششم آبان‌ماه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ پروازی در پایگاههای اطلاع‌رسانی بعثه و سازمان حج اعلام خواهد شد، ادامه داد: طرحی وجود داشت که بار زائر در تهران از طریق پست به در منازل آن‌ها منتقل شود، اما بررسی‌های کارشناسی ما را به این نتیجه رساند که امسال ممکن است این‌کار دارای آسیبهایی باشد.

اوحدی افزود: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته بار زائران در فرودگاه امام خمینی تحویل خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از مستقبلین حجاج درخواست کرد با توجه به محدودیتهای موجود در فرودگاه امام، در صورت امکان از حضور در این مکان اجتناب کنند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تحقق شعار حج 93 اظهار داشت: پاسخگویی دقیق به این سئوال هنوز مقدور نیست و پس از پایان موسم، می‌توان با ارزیابی کارشناسی پاسخ این سوال را داد. وی افزود: اما آن‌چه تا الان محرز شده این است که آن‌چه در برنامه فرهنگی حج 93 پیش‌بینی شده بود، به‌شکل مطلوبی محقق گردید.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سئوالی درباره رایزنی‌های صورت‌گرفته با مقامات سعودی درباره عمره سال آینده، اظهار داشت: با توجه به برخوردهایی که در پایان عمره مواجه شده بودیم، این موضوع در دیدار با وزیر و معاون وزارت‌خانه حج عربستان مطرح گردید و آن‌ها نیز به‌صورت جدی قول دادند که این‌موارد حتما برطرف خواهد شد.

اوحدی تاکید کرد: شرط ما برای هرگونه افزایش تعداد عمره‌گزاران در موسم عمره 93-94 فراهم‌شدن بسترلازم برای ارائه خدمات و استیفای حقوق زائر است؛ اگر این بستر در سطح مورد نظر تامین شود، تعداد عمره‌گزاران ایرانی را می‌توان به یک میلیون نفر افزایش داد، اما در غیر این‌صورت ما حتما در برنامه‌ریزی‌های خود تجدیدنظر خواهیم کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره سهمیه ایران در حج تمتع توضیح داد:‌ هر کشور اسلامی طبق مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی، یک‌هزارم جمعیت‌شان می‌توانند حج‌گزار داشته باشند و این عدد از سال گذشته با توجه به طرح توسعه، 20 درصد هم کاهش یافته و به 64 هزار نفر رسیده است.

وی افزود: با توجه به این‌که طرح توسعه برای سه سال این محدودیت را تحمیل کرده، امیدواریم با مذاکرات صورت‌گرفته در سال 95 موفق شویم با جبران این کاهش 60 درصدی (سه ساله گذشته) حج را برگزار کنیم.

اوحدی به بازدید خود از پروژه توسعه مسجدالحرام اشاره و اضافه کرد: الان یک و نیم میلیون ایرانی در نوبت حج تمتع قرار دارند و هیچ برنامه جدیدی برای ثبت‌نام وجود ندارد و باید بعد از سال 95 در این‌باره تصمیم گیری کرد.

وی درباره وضعیت خدمات پزشکی حج و زیارت به ایجاد 130 مطب در محل استقرار زائران ایرانی، فعالیت دو بیمارستان در مکه و مدینه و اجرای طرح تطبیق پزشکی اشاره و اضافه کرد: همه این‌ها موجب شده که ویزیت‌های تخصصی در مکه و مدینه تا امروز انجام‌شده 40 درصد نسبت به سال گذشته، کاهش داشته است.

رئیس سازمان حج و زیارت تعداد فوت‌شدگان حج تمتع را هفت نفر اعلام کرد و گفت: مقایسه این آمار با 4 سال گذشته نشان می‌دهد که رقم فوتی‌ها هم الحمدالله کاهش قابل توجهی داشته است.

وی افزود: فوت‌شدگان شامل سه مرد و چهار زن هستند و همگی آنها به علت ایست قلبی درگذشته‌اند و این حاوی نکته مهمی است و آن‌هم اینکه به توصیه‌های مرکز پزشکی حج درباره وضعیت سلامتی‌شان قبل از تشرف به تمتع، توجه جدی داشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت خدمت‌رسانی به حجاج در ایام تشریق را موفق ارزیابی و اضافه کرد: انتقال 64 هزار زائر به عرفات  در یک بازده زمانی محدود، زودتر از موعد مقرر به پایان رسید.

اوحدی افزود: در مسیر عرفات به مشعر هم وضعیت پیچیده‌تر بود که 270 اتوبوس این‌کار را به‌خوبی انجام دادند.

وی به جمع‌بندی‌های صورت‌گرفته درباره عملکرد دوره تشریق پرداخت و آ‌ن‌را مثبت خواند.

اوحدی در ادامه نشست خبری از تشکیل هفت کارگروه کارشناسی - تخصصی در موسم حج خبر داد که وظیفه‌شان آسیب‌شناسی میدانی عملیات حج 93 و برنامه‌ریزی حج 94 است. وی افزود: این کارگروه‌ها شامل مسکن، تغذیه، تدارکات، پزشکی، حمل و نقل، اطلاع‌رسانی و حقوق زائر هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین به ارزشیابی‌های صورت گرفته درباره برنامه‌های اجراشده اشاره کرد و افزود: براساس برآوردهای ما حدود 92 درصد اهداف‌ در حوزه‌های اجرایی و فرهنگی محقق شده است.

وی اضافه کرد: مثلا برای حمل و نقل زائران تا امروز هزار و 685 دستگاه اتوبوس مسافتی حدود 550 هزار کیلومتر را میان جده-جحفه-مکه و مدینه-جحفه طی کرده‌اند؛ با وجود این عدد بزرگ تا امروز یک‌مورد سانحه در این زمینه هم نداشته‌ایم. مهندس اوحدی یادآور شد: اتوبوس‌ها 51 هزار تردد در مکه بین هتل‌ها و مسجدالحرام انجام داده‌اند و خدا را باید شاکر باشیم که آسیب جدی‌ای در این زمیه نداشته‌ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت به جمله رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که ظرفیت حج تمام‌شدنی نیست اشاره کرد و گفت: ما باید توان بسیار بیش‌تری صرف کنیم تا در حوزه اجرایی کارهای مهم‌تر و اثرگذارتری انجام دهیم و سال آینده، خدمت‌رسانی را افزایش دهیم.

اوحدی در پاسخ به سئوالی در زمینه وضعیت فرودگاه امام و تاسیس یک ترمینال حجاج گفت: ما آمادگی داریم که از طریق شرکت توسعه زیرساختهای مهر و ماه که بناست در زمینه حج و زیارت فعالیت کند، بتوانیم بحث ترمینال حجاج را در دستور کار قرار دهیم.

وی از شرکتهای هواپیمایی خواست تا در پروازهای برگشت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که زائران با کمترین تاخیر به میهن اسلامی بازگردند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.