یک رسانه عرب زبان با اشاره به افزایش تنش ها در مرزهای جنوب لبنان با فلسطین اشغالی به ناکارآمدی گنبد آهنین صهیونیستها در برابر موشکهای پر تعداد حزب الله پرداخته است.

ناکارآمدی گنبد آهنین در برابر موشکهای توانمند مقاومت/چرایی اقدام اخیر حزب الله علیه صهیونیستها

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه رای الیوم در مطلبی با اشاره به اقدام حزب الله علیه نظامیان صهیونیست در مزارع اشغالی شبعا لبنان آورده است: در حالی که حزب الله نبرد سنگینی با جبهه النصره در بریتال لبنان هم مرز با سوریه داشت در عین حال با صدور بیانیه ای رسمی عملیات انفجار بمب در مسیر گشتی نظامیان اسرائیلی در مزارع شبعا که به زخمی شدن دو نظامی اسرائیلی انجامید را بر عهده گرفته است.

این رسانه می افزاید: پیامی که حزب الله قصد دارد آن را در داخل لبنان و خارج آن و رژیم اسرائیل برساند این است که با وجود دخالت در جنگ در سوریه در کنار نظام سوریه همچنان مقاومت علیه اسرائیل اولویت اصلی آن را تشکیل می دهد.

در جنگ جولای 2006 موشکهای حزب الله به تل آویو شلیک نشد و اهدافی را در حیفا هدف قرار داد اما میلیونها اسرائیلی را آشفته و هراسان کرد اما با گذشت هشت سال از این جنگ اوضاع کاملا متفاوت است. بر اساس گزارش های موجود حزب الله بیش از صد هزار موشک دور برد دارد که می تواند به ایلات در جنوبی ترین نقطه فلسطین اشغالی برسد و امکان تجهیز آن به کلاهک های انفجاری با وزن یک تن نیز وجود دارد که قدرت آن را چند برابر می کند بر عکس موشکهای مقاومت فلسطین که کلاهک آن بسیار کوچک بود.

موضوع دیگری که کارشناسان اسرائیلی از آن سخن می گویند این است که حزب الله به دنبال تصرف الناقوره و مناطق الجلیل در شمال فلسطین اشغالی در جنگ آینده است و تاکید کردند که گنبد آهنین به اندازه کافی توان مقابله با موشکهای شلیک شده از لبنان را به سبب تعداد زیاد آن، توسعه یافتگی این موشکها و توان آن برای نفوذ در این گنبد را ندارد.

اسرائیل تبدیل به حلقه ضعیف در منطقه عربی شده است و با وجود قدرت نظامی پیشرفته ای که قابل انکار نیست اما از نظر سیاسی و نظامی روز به روز در تنگنای بیشتر قرار می گیرد.

چه بسا این انفجار در مزارع شبعا شراره کوچکی است اما باید به یاد داشته باشیم که بیشتر جنگها در تاریخ با شراره های کوچک شروع شده اند و توسعه یافته اند واگرنه چه کسی تصور می کرد که ترور ولیعهد اتریش آتش جنگ جهانی اول را برافزود؟

به اختصار می توان گفت که آرامشی که در مرزهای شمالی(جنوب لبنان) شرقی(قنیطره و درعا) فلسطین اشغالی برقرار است زیاد به طول نمی انجامد و صرف نظر از تحولات اوضاع در سوریه و عراق آرامشی فریبنده و گمراه کننده است زیرا طرفهای درگیر در این دو کشور ممکن است در موارد زیادی با یکدیگر اختلاف داشته باشند اما در یک مورد یعنی دشمنی با اسرائیل دیدگاه واحدی دارند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.