گروه جامعه / محمد رضایی - فرزندم ؛ عاشقتم، تو مطرحی، تو قابل احترامی ، تومفیدی،تو می توانی ،تو محبوب خانواده هستی ، تو می فهمی ، تو برای ما عزیزهستی ، ...

همدلی با نوجوان کلید تربیت فرزندان براساس سبک زندگی اسلامی

 توعاقل و دوراندیش هستی و تو مسؤولیت پذیری و حتما می توانی از دوستان بد برحذر باشی و بر مشکلاتت غلبه کنی...

عبارات و جمله های بالا بهترین و سازنده ترین واژه هایی هستند که می توانیم برای اجتماعی شدن و ورود موفقیت آمیزنوجوان خانواده به جامعه به کار بریم و او را در مواجهه با چالشهای مسیر دشوار نوجوانی و بحران ورود به جوانی و بزرگسالی یاری دهیم.

دکتر راضیه حافظ، روان‌شناس ومشاور خانواده با اعلام این مطلب در سالن همایشهای روزنامه قدس خطاب به شرکت کنندگان در نوزدهمین نشست سلسله ای «آموزش خانواده ومهارتهای زندگی»، معاونت اجتماعی ناجا "ویژه هفته نیروی انتظامی" خاطرنشان کرد:نوجوانان به درک و همدلی بیشتر از دستور و فرمان دادن نیاز دارند و باید با درک متقابل آنها را در فرآیند اداره امور خانواده مشارکت دهیم تا بتوانیم مقررات و روابط خوب را در خانواده حاکم کنیم.

 

 تربیت به سبک زندگی اسلامی

وی با اشاره به شعار ناجا در هفته نیروی انتظامی باعنوان" پلیس:تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار " گفت: موضوع جهاد یکی از فرازهای ارزشی و معنوی دین اسلام است که برای ما بسیار مقدس است ، بر همین اساس در این هفته خانواده ها را به تلاش وجهاد برای تربیت صحیح فرزندانشان براساس سبک زندگی اسلامی دعوت می کنیم تا جامعه در برابر آسیبهای اجتماعی مصونیت یابد.

دکتر حافظ ،همچنین با تأکید بر تفاوتهای بین نسلی و لزوم حل تعارضهای آن یادآورشد:نوجوانان دهه 60 مانند شهید فهمیده با نوجوان دهه 80 فرق دارند و باید این تفاوت نسلی بزرگ را که بر اثر رسانه های  نوپدیدایجاد شده جدی بگیریم و بر اساس این نیاز برای تربیت آنان برنامه ریزی کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی که با عنوان «چگونه با کودکم رفتار کنم؟»سخن می گفت، خاطرنشان کرد: چنانچه با این فرمول برای تربیت آنها طبق دانش تربیتی روز و نیازهای نوین تصمیم بگیریم، می توانیم با همکاری خود نوجوان به تربیت او بپردازیم.

 

  بی اثر بودن قهر کردن با کودک

وی از تربیت کودک به عنوان یک فرآیندمهم و تاثیر گذار در شکل گیری چارچوبهای ارزشی خانواده و جامعه یاد کرد و افزود: روشهای قدیمی آزمون و خطا و قهر کردن با کودک در شرایط کنونی جامعه ما جواب نمی دهد و باید بر اساس شرایط نوجوان خودمان و محیط پیرامونی او تصمیم بگیریم.

وی با ذکر مثالی افزود: نباید مانند داستان مرغابی‌ها و لاکپشت به خاطر حرف دیگران بدترین تصمیم خود را بگیریم و باید بهترین تصمیم را برای رسیدن به آرامش با درنظر گرفتن توانایی های خانواده خودمان و شرایطی که نوجوانمان در آن قرار دارد، اتخاذ کرده و کدهای ارسالی از سوی فرزندمان را در مرحله نوجوانی جدی بگیریم و او را دوستانه برای ورودش به دنیای تازه کمک کنیم .

 

 پذیرش اشتباهات به جای پرخاشگری

این مشاور خانواده و  استاد دانشگاه ، بی‌توجهی به بلوغ و رشد شخصیتی در دوره نوجوانی و جوانی را آسیب زا دانست و گفت:باید بزرگترهای خانواده بویژه والدین در برابر خطاهای نوجوانشان واقع بین باشند و به جای پاک کردن صورت مسأله با پرخاشگری و بی مسؤولیتی راه مقابله با مشکل را بر اساس آموزه های دینی و فرهنگ غنی کشور به آنها آموزش دهیم.

دکتر حافظ،همچنین تاکید کرد: ترشح هورمون بچه ها هرگز متوقف نمی شود وآنها بسرعت رشد می کنند و با توجه به شکل گیری الگویی آنها در شرایط کنونی می بینیم دانش آموزان نسبت به همسن و سالانشان رشدبیشتری داشته و پرتوقع تر و با اطلاعات بیشتر هستند و نمی توانیم با امر و نهی با آنها برخورد کنیم. این روان‌شناس ومشاور خانواده سه موضوع کلیدی آگاهی ، پذیرش ومدیریت کردن رابطه با بچه ها را از محورهای مهم تربیتی این مقطع مهم سنی دانست و افزود:یک والد و بزرگتر خوب در خانواده هرگز این سه محور را دست کم نمی گیرد و سعی می کند با همفکری با نوجوان و جوان خانواده به مدیریت هیجانهای بی پایان نوجوان حس ارزشمندی عزت نفس او را ارضا کند.

 

  نوجوانان عاشق می شوند

وی با اشاره به مشکلات عاطفی و غریزی و رشد جنسی نوجوانان در این مقطع سنی تصریح کرد:نوجوانان در عین کم تجربگی برای رابطه داشتن با جنس متفاوت به آنها علاقه‌مند شده و عاشق می شوند که در این مواقع والدین باید با دوستی با آنان شرایط وبایسته های این نوع دلبستگی و پیامدهای آن را بیان کنند.  عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی با تأکید بر لزوم فراموش کردن فومولهای قدیمی چون کتک زدن ، قطع پول توجیبی و تهدید به برخورد فیزیکی یاد آور شد:کلید اساسی تربیت صحیح در نوجوانان داشتن احساس خوب است که باید فرزند مان این خوب بودن را  از ما دریافت کند و گرنه با ورود به ورطه های هولناک عاطفی فاصله زیادی با واقعیتهای جامعه خواهد گرفت.

 

   حل مشکل مهم بحران تربیتی

دکتر  حسین کدخدا، مشاور خانواده و دکترای  تخصصی روان‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی نیز با تبریک اعیاد قربان و غدیر و دهه ولایت، خاطرنشان کرد: چالشها  و موانع تربیتی نوجوان از مهمترین بحرانهای تربیتی دوره های مختلف بویژه مقطع کنونی است و باید برای حل آن تلاش کرد.

وی افزود: موانع تربیتی نوجوان و چالشهای آن تأمل بر انگیز است وبا توجه به حساسیت این دوره باید روز آمد ترین شیوه‌ها را به کار گرفت و در این زمینه آموزه های دینی می توانند راهگشا باشد. این مشاور خانواده و  استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: مقطع سنی نوجوانی شامل دوره پیش نوجوانی 10-12 ، اوان نوجوانی 12-15  ودر نهایت اواخر نوجوانی 15-18 است که مهمترین چالشهای یک انسان در این مرحله شکل می گیرد و باید والدین در این مراحل همراه با نوجوان به یاری او بشتابند.

 

  چالش مهم تربیتی نوجوانان

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، تضاد الگو هایکی از مشکلات اساسی است که روند تربیت را به چالش می‌کشد و آسیبهای فراوانی را متوجه متربی و نیز نوجوان می کند (بخصوص در تربیت دینی و اخلاقی نوجوانان)  که ناهماهنگی بین قول و فعل و تضاد الگوهای رفتاری وگفتاری از ناحیه مربیان در این مواقع مشکل آفرین است.

به باور دکتر کدخدا تهاجم فرهنگی و رسانه های نوپدید مانند ماهواره سبب مشکلات شخصیتی نوجوانان شده وعمده‌ترین هدف دشمنان از تهاجم فرهنگی، از خود بیگانگی برای رد و انکار ارزشهای اجتماعی و دوری از دیگران است که از حد بدبینی‌های ‌نوجوانان معمولی فراتـر رفته و جدایی از فرهنگ اصیل اسلامی و جایگزین کردن فرهنگ بیگانه است و در صورت کمک نکردن به تربیت نوجوان در این مرحله دشمنان فرهنگی به اهداف شوم خود خواهند رسید.

 

  ماهواره ابزار تهاجم فرهنگی

این روان‌شناس همچنین مهمترین ابزارهای تهاجم فرهنگی را شامل وسایل سمعی بصری و در رأس این وسایل تلویزیون‌های ماهواره ای  دانست و گفت: تأثیر مخرب این رسانه عبارتند از: پیامدهای شناختی،- پیامدهای روانی- اجتماعی و نیز مشکلات ناشی از رایانه، موبایل و اینترنت که در راستای همان تهاجم فرهنگی برنامه ریزی شده اند.

به گفته دکتر کدخدا، بازی‌های رایانه‌ای، تصویرهای مبتذل، چت کردن که برگرفته از فرهنگ غرب است، خطر از خود بیگانگی و بحران هویت را برای نسل جدید به دنبال دارد، بنابراین مربیان و والدین نباید از کنار چنین خطرهای بزرگی با تساهل و تسامح بگذرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.