یک کارشناس مبارزه با دخانیات گفت: مصرف سیگار و استنشاق دود دخانیات باعث افزایش سرب خون در زنان باردار می‌شود به طوریکه میزان مرگ و میر جنین در زنان بارداری که سیگار می‌کشند ۳۵ درصد بیشتر است.

افزایش ۳۵ درصدی مرگ جنین در مادران سیگاری

به گزارش قدس آنلاین ،زهرا ابراهیمی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با مضرات مصرف سیگار در دوران بارداری گفت: سیگار کشیدن و استنشاق دود غیر مستقیم سیگار توسط زنان باردار یکی از علت‌های مهم سقط جنین، تولد زودرس، مرده‌زایی، پارگی ناگهانی جفت از جنین، افزایش خطر مرگ ناگهانی نوزاد و دوره بارداری کوتاه‌تر است.

وی ادامه داد: حتی استنشاق دود سیگار توسط زنان باردار سطح سرب خون آنها را افزایش داده و احتمال نقص در جنین مانند کمبود وزن هنگام تولد را ایجاد می‌کند.

این کارشناس مبارزه با دخانیات گفت: همچنین سیگار کشیدن در طول بارداری باعث اختلالات تنفسی، مشکلات بینایی در دوران کودکی، عقب‌ماندگی ذهنی، اختلال حواس و حتی سرطان خون را در کودکان افزایش می‌دهد.

وی افزود: یک چهارم تمام مرگ‌های ناگهانی نوزادان به سیگار کشیدن مادران در دوران بارداری نسبت داده می‌شود، جالب اینکه اختلال حواس، بزهکاری و خشونت در دوران جوانی و بزرگسالی نیز در این کودکان بیشتر می‌شود.

ابراهیمی گفت: میزان متوسط سرب موجود در خون زنان سیگاری بسیار بیشتر از زنان غیرسیگاری است البته میزان مصرف روزانه آنها و سابقه مصرفشان بر میزان سرب خونشان تاثیر دارد.

این کارشناس مبارزه با دخانیات تصریح کرد: همچنین وزن نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می‌شوند به طور چشمگیری کمتر از نوزادان دیگر است و هرچه سطح سرب خون زنان بالاتر رفته وزن نوزادان آنها نیز بیشتر کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: میزان مرگ و میر جنین در زنان بارداری که سیگار می‌کشند 35 درصد بیشتر از سایرین است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.