۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: 240135

مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری تابستان امسال را تک رقمی و به میزان 9.5 درصد اعلام کرد، با این حال نرخ بیکاری جوانان بیش از دو برابر نرخ عمومی و همچنان در بحران قرار دارد.

نرخ بیکاری چرا تک رقمی شد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  مهر، مرکز آمار ایران با انتشار جزئیاتی از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان سال جاری اعلام کرد: نرخ بیکاری جمعیت ده ساله و بیشتر کشور در فصل تابستان 9.5 درصد و تعداد بیکاران نیز 2 میلیون و 257 هزار و 194 نفر شد.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می دهد 37.2 درصد جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال بوده اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند.

همچنین این نتایج نشان می دهد نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از کاهش 1.9 درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در تابستان سال گذشته و افزایش یک دهم درصدی آن نسبت به بهار امسال است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که کاهش 1.9 نرخ مشارکت اقتصادی که از کمتر شدن جمعیت فعال کشور در تابستان حکایت دارد، منجر به کاهش نرخ بیکاری در جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران شده است.

گزارش مرکز آمار ایران می افزاید: نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر نشان می دهد که 9.5 درصد از جمعیت فعال بیکار بوده اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

سهم اشتغال ناقص نشان می دهد که 8.6 درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

اشتغال در بخش های عمده اقتصادی حاکی از آن است که بخش خدمات با 47.4 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش های صنعت با 33.6 و کشاورزی با 19 درصد در مراتب بعدی قرار دارند.

بررسی نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 22.9 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

همچنین بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله کل کشور نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته یک درصد و نسبت به فصل قبل 1.9 درصد کاهش یافته است.

براساس اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز حاکی از آن است که 20.2 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 9 دهم درصد و نسبت به فصل قبل 2 درصد کاهش پیدا کرده است.

سهم شاغلین 15 ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می دهد که 40.2 درصد شاغلین به طور معمول بیش از 49 ساعت در هفته کار می کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می کنند.

برای دریافت جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت بیکاری در کشور و جداول آن اینجا را کلیک کنید.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.