کاخ سفید گزارشی را تکذیب کرده است که مدعی شده بود باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا قصد دارد با نادیده گرفتن منع کنگره، زندان گوانتانامو را تعطیل کند.

کاخ سفید تعطیلی گوانتانامو را تکذیب کرد

کاتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنج شنبه (۱۷ مهر) گفت: «از سال ۲۰۰۹ که رئیس جمهور قدرت را در دست گرفت، دولت مشغول بررسی تمامی راه‌های ممکن برای بستن این زندان بوده است، ولی ما برای نادیده گرفتن قانون گزینه‌ای ارائه نداده‌ایم.»

خبرگزاری رویترز به نقل از وی اعلام کرد: «ما مشغول بررسی انتقال (زندانیان) هستیم و از کنگره تقاضا داریم محدودیت‌ها را رفع کند.»

وی بعد از گزارش روزنامه وال استریت ژورنال به بیان این مطالب پرداخت. در این گزارش آمده بود کاخ سفید با نادیده گرفتن ممنوعیت وضع شده از سوی کنگره در حال تهیه «پیش نویس گزینه‌هایی» است تا زندان گوانتانامو را تعطیل کند.

در همین حال، جمهوری خواهان به اوباما هشدار دادند که وی با آوردن این زندانیان به زندان‌های امریکایی مرتکب اشتباه خطرناکی می‌شود.

جان بوئنر، رئیس مجلس نمایندگان امریکا روز پنج شنبه گفت «اکثریت قریب به اتفاق» امریکایی‌ها و عمده افراد دو حزبی در مجلس و سنای امریکا مخالف انتقال این تروریست‌ها به خاک امریکا هستند.

اوباما پیش از آنکه در سال ۲۰۰۸ به ریاست جمهوری انتخاب شود متعهد شده بود زندان گوانتانامو را تعطیل کند ولی بعدا به دلیل مخالفت سرسختانه‌ی کنگره، از این وعده انتخاباتی خود دست کشید.

این زندان بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برپا شد و هم اینک ۱۴۹ نفر در آن زندانی هستند.

امریکا می‌گوید این زندانیان به ارتکاب فعالیت‌های تروریستی مظنون هستند ولی علیه اکثر آنها در هیچ دادگاهی اتهام وارد نکرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.