وزیر ارتباطات به پیشنهادش برای راه اندازی گمرک تخصصی کالاهای ICT اشاره کرد و گفت: با راه اندازی این گمرک امکانی به وجود می آید که بسیاری از مشکلات برطرف شود علاوه بر این در چنین شرایطی می توان کالاها و تجهیزات تولید داخل را که طی سالهای گذشته پیشرفت خوبی هم داشتند ارائه کرد و گامی مثبت در این حوزه برداشت.

نظارت دائم برروی تشعشعات مخابراتی / راه‌اندازی گمرک تخصصی کالای ICT
url-20.jpegبه گزارش  (ایسنا)، محمود واعظی ظهر امروز در حاشیه همایش ICT و استاندارد در جمع خبرنگاران حاضر شده و به پاسخگویی به برخی از سوالات آنها پرداخت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت تشکیل نشدن جلسه شورای عالی فضای مجازی، اعلام کرد: آیا در این باره باید من پاسخگو باشم؛ من هم یکی از اعضای این شورا هستم.

واعظی درعین حال عنوان کرد: طبق آخرین صحبتی که با رییس جمهوری داشته‌ایم ایشان خواسته بودند که دستور جلسه‌ای که برای تشکیل به ریاست جمهوری فرستاده شده بود تغییر کند و قرار بود دبیرخانه مرکز ملی فضای مجازی این تغییرات را اعمال کند اما دو هفته پیش که من این موضوع را پیگیری کردم اعلام شد که دستور جلسه تغییر یافته هنوز به ریاست جمهوری ارسال نشده است.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ادامه یادآور شد: فکر میکنم زمان برگزاری این جلسه را نباید از رییس جمهوری پیگیر شد بلکه باید درباره آن از دبیرخانه مرکز ملی فضای مجازی پیگیری کرد که آیا دستور رییس جمهوری مبنی بر تغییر در صورت جلسه را اعمال کرده‌اند یا خیر.

وی همچنین یادآور شد: به هر حال وقتی در جلسه‌ای سران سه قوه حضور دارند قطعا لازم است موضوعاتی که مطرح می شود قابل قبول و شسته و رفته باشد.

واعظی در ادامه صحبت‌های خود درباره استانداردهای مربوط به تجهیزات مخابراتی اظهار کرد:‌ در ارتباط با ورود تجهیزات الکترونیک طی سالهای گذشته حجم بسیار افزایش پیدا کرده است و براساس بررسیهای صورت گرفته این نیاز احساس می شود که در این حوزه میان وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و سازمان استاندارد همکاری و هماهنگیهای بیشتری وجود داشته باشد چرا که این موارد مربوط به یک دستگاه نمی‌شود و لازم است در آنها همکاریهای دستگاه‌های ذیربط وجود داشته باشد.

اما وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که با توجه به اظهارات اخیر دبیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر لزوم قانون گذاری برای سرعتهای بالای اینترنت از جمله 3G و LTE خاطرنشان کرد:‌ آنچه در حوزه موبایل شاهد آن هستیم و سرعت بالایی که در 3G و یا LTE ارائه می شود مربوط به پهنای باند داخل است که همان طور که پیش از این نیز اشاره شده پهنای باند داخلی طی یک سال گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: سال گذشته در چنین زمانی پهنای باند داخلی ما 500 گیگابیت بر ثانیه بود که اکنون به 1250 گیگابیت رسیده است اما من فکر می کنم اما آنچه مربوط به پهنای باند داخلی می شود نیاز به مقررات خاص ندارد چرا که به هر حال تمام محتواها و نرم افزارهای داخل کشور در یک چارچوب مجاز قرار گرفته‌اند و به همین دلیل آنچه مربوط به بخش پهنای باند داخل می شود جای نگرانی ندارد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درباره پهنای باند بین الملل نیز اظهار کرد:‌ در این حوزه با توجه به آن که زیرساخت‌ها آماده نشده هنوز تغییری در ظرفیت‌ها ایجاد نشده است.

وی همچنین عنوان کرد: ما به مردم قول داده‌ایم که در سال‌ آینده در اواخر سال شبکه ملی اطلاعات را به تدریج آماده بهره برداری کنیم که با دسترسی به این شبکه سرعت اینترنت نیز افزایش خواهد یافت.

واعظی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اخطار شورای شهر به 90 درصد دکل‌های مخابراتی اظهار کرد: نمی دانم مبنای اطلاعات شورای شهر تهران چه مرجعی بوده و از سوی کدام سازمان 90 درصد دکل‌ها اخطار گرفته اند اما طبق بررسی هایی که ما در وزارت ارتباطات روی دکل‌های مخابراتی صورت داده‌ایم آن قدر موج آنها پایین بوده است که به آن صورت تهدیدی برای شهروندان محسوب نمی شوند.

وی یادآور شد: البته این موضوع تنها به محدود ایران هم نمی‌شود و این دکلها در تمام کشورها فعالیت دارند چرا که برای ارتباط موبایلی گاهی به غیر از استفاده از این دکلها وجود ندارد.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که گاهی گفته می شود تجهیزات بی‌کیفیت حوزه ICT با وجود آنکه در آزمایشگاه‌ها از نظر کیفی رد می‌شوند از مجرای دیگری وارد چرخه استفاده شده و مورد بهره‌برداری قرار می گیرند، توضیح داد: در ارتباط با کالاهای بی کیفیت ما هم مخالف این روند و موضوع هستیم و همواره به دنبال آن هستیم که جلوی این نوع مشکلات گرفته شود.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ادامه در توضیح بیشتر به سوال ایسنا مبنی بر این که اخطار شورای شهر مبنی بر جانمایی دکلها و شرایط آن ها بوده و به بحث فوت چند شهروند مربوط می شود اظهار کرد: این موضوع ارتباطی به وزارت ارتباطات پیدا نمی کند چرا که خود شهرداری سازمانی دارد که در آن سازمان تمام دکل‌های که نصب می شوند به واسطه همکاری میان آن سازمان و اپراتورها مورد استفاده قرار می گیرد؛ به همین دلیل فکر می‌کنم لازم است در این بخش توجه و دقت عملی بیشتری صورت گیرد.

وی در ادامه صحبت های خود درباره این نکته که گفته می شود اپراتورها گاهی ولتاژ BTSهای خود را دستکاری میکنند، اظهار کرد: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بخشی دارد که به طور منظم وضعیت تشعشعات را بررسی و رصد می کند و اگر در این زمینه تخلفی وجود داشته باشد بلافاصله برخورد خواهد شد چراکه ما نظارت داریم تا چنین اتفاقی رخ ندهد.

واعظی همچنین عنوان کرد: ما درباره تشعشعات کمیته مشترکی داریم که این کمیته جلسات متعددی انجام می دهد و اگر لازم باشد در جلسات مختلف آیین نامه و مقررات لازم را تنظیم می کند چرا که آنچه مربوط به سلامت مردم می شود وظیفه حاکمیت است که به طور دائم مورد نظارت و رصد قرار گیرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sorryyasa@.com IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    باسلام جناب آقای واعظی خواهشمندیم که دستوربررسی وچک دستگاههای btsکه درشهرستان آستارانصب شده اندنیزبررسی شوندخدایی ماخیلی نگران این ایستگاها می باشیم چراکه این سایت هاچسبیده به پنجره منازل ماهانصب شده اند باتشکر