پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: حتی برنامه های فروش فوری خودروسازان هم نتوانست بازار نا ارام خودرو را رام کندو قیمتها همچنان راه صعود را درپیش گرفته اندو خودروسازان هم بر اساس همین قیمتها فروش خودرا اغاز کرده اندو جالب اینکه مجلس هم از حرف خود کوتاه نیامده اما هیچکدام هم به کار خود کاری ندارندو از اینها جالبتر اینکه دولتمردان و درراس انها وزیر صنعت معدن وتجارت که متولی ماجرا است اصلا به هیچکدام از جمله خودروسازان هیچ کاری ندارد وبر این اساس دربر همان پاشنه میچرخد که دلالها توقع دارند.

مدیران نالایق اصلی ترین دلیل گرانی خودرو/ میتوان قیمت خودرو ایرانی راکاهش داد/ارز  ارزان به خودروسازها رسید اما خودرو ارزان به مردم نرسید

دراین خصوص مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه قیمت خودرو نباید همگام با نرخ دلار افزایش می یافت، گفت: افزایش سه برابری قیمت خودرو ربطی به ارز ندارد و رشد ناگهانی قیمت ها به دلیل بالا رفتن قیمت ارز، دلیلی منطقی و قابل قبول نیست.

منوچهر منطقی درباره نابسامانی های قیمت خودرو در چند سال اخیر، گفت: باید پذیرفت قیمت هایی که از سوی شورای رقابت اعلام شد کارشناسی شده است به دلیل اینکه این شورا براساس صورت نرخ هزینه هایی مانند قطعات خودرو، دستمزدها که از خودروسازان دریافت می کند قیمت پایه خودرو را تعیین می کنند.

مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: می توان قیمت پایه خودرو اعلامی از سوی شورای رقابت را کاهش داد اما باید پذیرفت برای انجام این مهم نیاز به یک کار فشرده وجود دارد به عنوان مثال برای کاهش یک میلیون تومانی قیمت یک خودرو باید به طور همزمان به ده موضوع توجه کرد.

منطقی افزود: با مدیریت و توجه به زنجیره ارزش در صنعت خودرو یعنی سازندگان، تامین کنندگان مواد اولیه و فناوری های جدید می توان قیمت یک خودروی تولیدی را 10 الی 15 درصد در میان مدت کاهش داد.

این کارشناس صنعت خودرو درباره موضوع تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان گفت: می توان عنوان کرد در تعیین کارشناسی قیمت خودرو، مبنای شورای رقابت از لحاظ کارشناسی نسبت به گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس دقیق تر است به دلیل اینکه عملکرد شورای رقابت در این زمینه تخصصی تر بوده است.

وی  ادامه داد: قبول دارم هیات تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی نیز از کارشناسان خبره استفاده کرده اما به دلیل اینکه مجلس چندان به بحث های فنی و تخصصی صنعت خودرو ورود نمی کند، قیمت های اعلامی مجلس با نوسان مثبت و منفی 10 درصد در زمینه قیمت گذاری خودرو صحیح است.

منطقی در واکنش به تحلیل مردم مبنی بر اینکه رشد قیمت خودرو بیش از هزینه های متداول خودروسازان و همگام با نرخ دلار بوده، گفت: اعتراض مردم به این موضوع هوشمندانه است بنابراین باید با توجه به رشد هزینه های سالانه شرکت های خودروسازی مانند هزینه انرژی کارخانه و دستمزد کارگران خودروسازان، قیمت خودرو افزایش یابد.

مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو افزود: با وجود اینکه نرخ دلار در سالهای گذشته حدود سه برابر رشد کرده اما باید قیمت برخی خودرو ها که از درصد بالای ساخت داخل برخوردارند نهایتا حدود 1.7 برابر رشد می کرد.

منطقی در این زمینه افزود: افزایش حدود 3 برابری قیمت خودروبه دلیل هدررفت منابع است بنابراین باید به این موضوعات رسیدگی شود و هزینه های مالی نیز کاهش یابد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا هزینه های میلیاردی تیم های فوتبال خودروسازان روی افزایش قیت خودروها تاثیر دارد؟ گفت: هزینه های تیم های فوتبال خودروسازان تاثیر چندانی در رشد قیمت خودرو ندارد.

منطقی درباره عدم استفاده شرکت‌های خودروسازی از تمامی ظرفیت خودروهای تولیدی گفت: عدم استفاده شرکت های خودروسازی از تمامی ظرفیت تولیدی خود صحیح است به طور مثال با وجود ظرفیت تولید 800 هزار خودرو در سال اما 400 هزار خودرو با استفاده از این ظرفیت تولید می شود. بنابراین باید خودروسازان با استفاده از تمامی ظرفیت خود شرایط کاهش قیمت خودرو را فراهم کنند.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی در زمینه فعالیت خودروسازان گفت: خودروسازان روی تمامی عوامل در ساخت خودرو توجه نمی کنند و معمولا روی یک عامل متمرکز می شوند بنابراین باید در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ شود.

منطقی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا خودروسازان به صورت عمدی تمایلی به افزایش تیراژ خودرو ندارند؟ گفت: این موضوع را قبول ندارم به دلیل اینکه فروش کارخانه های تولید خودرویی که از تیراژ بالایی برخوردار نیست کاهش می یابد که این موضوع رشد هزینه ها را در پی خواهد داشت. بنابراین شرکت های تولیدی خودرو برای جلوگیری از خطر ورشکستگی از کاهش تعمدی تیراژ استقبال نمی کنند.

وی ادامه داد: تمامی شرکت های تولیدی خودرو تلاش حداکثری را برای پاسخگویی به میزان تقاضا خواهند داشت.

منطقی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا واقعیت دارد که بخشی از منابع مالی خودروسازان صرف فعالیت هایی مانند برج سازی می شود؟ گفت: احساس می کنم به دلیل رکود کنونی در بازار مسکن منطقی نیست که خودروسازان در حوزه ساخت و ساز وارد شوند.

مدیرعامل اسبق گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: براساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس خودروسازان بخشی از نقدینگی خود را صرف خرید سهام شرکت های دیگر کرده اند که در این زمینه گزارش تحقیق و تفحص مجلس بسیار دقیق است.

***راهکار رسیدگی به نابسامانی های بازار خودرو

درهمین حال نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در رفع مشکلات بازار خودرو، گفت: باید پذیرفت در سطح مدیریتی صنعت خودرو ضعف هایی وجود داشته و دارد که این امر موجب شده تا هزینه های بهره وری پایین این صنعت به مردم تحمیل شود.

محمد رضا باهنر در گفت و گو با خانه ملت درباره نابسامانی های بازار خودرو  در چند سال اخیر ،گفت: یکی از دلایلی که باعث شده در ورود به موضوع تعیین قیمت خودرو ملاحظاتی صورت گیرد بحث اشتغال است.

نماینده مردم تهران، ری،شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید پذیرفت در سطح مدیریتی خودروسازان نارسایی ها و ضعف هایی وجود داشته و دارد که به رشد قیمت خودرو منجر شده، البته عوامل اقتصادی دیگر نیز در گرانی قیمت خودرو تاثیر گذار بوده است.

باهنر تصریح کرد:در حال حاضر خریداران خودروهای داخلی مجبور هستند که هزینه های بهره وری پائین شرکت های خودرو سازی را بدهند که این صحیح نیست.

وی درباره راهکار رسیدگی به نابسامانی ها بازار خودرو گفت: قطعا راهکار رفع مشکلات در صنعت خودرو این نیست که خودروسازان را مجبور به فروش خودرو با زیان کرد بنابراین باید اصلاحلاتی در این زمینه به نحویی صورت گیرد که به کاهش اشتغال نیز منجر نشود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نقش سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در رفع مشکلات بازار خودرو مهم است بنابراین باید این سازمان با درنظر گرفتن منافع تولید کننده و مشتری مشکلات موجود در بازار خودرو را حل کند که البته انجام این مهم نیاز به زمان و کار جدی دارد.

***عملکرد ضعیف مسئولان در تعیین قیمت خودرو

درهمین حال یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت بازنگری در نرخ‌گذاری قیمت خودرو، گفت: نمایندگان مردم در خانه ملت با جدیت پیگیر کاهش قیمت خودرو در کشور هستند.

سیدشریف حسینی در گفت وگو با خانه ملت، درباره آخرین وضعیت بازنگری در تعیین قیمت خودرو، گفت: نمایندگان مجلس معتقدند نرخ خودروهای تولید داخل نیازمند بازنگری بوده و این موضوع را با جدیت دنبال می کنند.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به پذیرش خودروسازان برای کاهش قیمت‌ها تصریح کرد: انتظار ما از وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان منتخب یک دولت مردمی، مهیا سازی شرایط برای حمایت از مصرف کنندگان است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس نهم، افزود: قیمت خودرو تنها در صورت بهبود کیفیت، حق افزایش دارد و کمیسیون صنایع و معادن نیز با معرفی 3 تن از نمایندگان شامل آقایان نادر قاضی پور، حمیدرضا فولاد گر و علی علی لو، بازنگری در قیمت خودروها را با جدیت دنبال می کند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که فضا برای بازنگری در قیمت خودرو وجود دارد و این مهم تنها نیازمند همکاری دولت است، چرا که 8 تن از 12 عضو شورای رقابت، با حکم مستقیم رییس جمهور انتخاب می شوند و رضایت دولت برای کاهش قیمت ها یک امر ضروری است.

این عضو هیات رییسه مجلس در رابطه با نقش مافیا در افزایش قیمت خودرو، گفت: کلمه مافیا را ذهن خود ما ایجاد کرده و اگر تصمیم قاطع برای کاهش قیمت‌ها وجود داشته باشد، هیچکس نمی تواند مانع آن باشد، بلکه عملکرد ضعیف مسئولان باعث بالا ماندن نرخ شده و برای اصلاح این روند نیازمند افراد قاطع و با درایت هستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: متاسفانه برخی مدیران در زمینه تصمیم‌گیری ضعیف عمل می‌کنند و تصمیم گیری به شجاعتی نیاز دارد که اکنون شاهد آن نیستیم.

***وزیر صنعت تا به حال یک جمله در دفاع از حقوق مصرف‌کننده نگفته است

دراین راستا همچنین یک عضو کمیسیون صنایع مجلس حالا که تولید خودرو طبق اعلام خودشان دو برابر شده است و از رکود خارج شده‌ایم، پس چرا هزینه سربار خودرو به میزان 50 درصد کاهش نمی‌یابد؟

محمد سلیمانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، گفت: بعضی مسئولین ما حال و روزگار اقشار متوسط را درک نمی‌کنند و همواره صحبت از افزایش قیمت خودرو می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حتی یک جمله در اظهارات یک سال اخیر بعضی مسئولان وزارت صنایع مبنی بر دفاع از حقوق مردم در برابر خودروسازان دیده نمی‌شود، گفت: بحث خودرو خیلی روشن در کمیسیون صنایع بدین‌ترتیب مطرح شده است که سال گذشته با این عنوان که نرخ ارز برای خودروسازان بالای 3500 تومان است، قیمت‌ها افزایش یافت.

 سلیمانی در ادامه گفت: در سال جاری که ارز مبادله‌ای با نرخ 2500 تومان به خودروسازان داده می‌شود یعنی 40 درصد کاهش نرخ ارز تمام شده برای آنان پس آیا به همان دلیل که قیمت‌ها بالا رفت اکنون نباید پایین بیاید؟

وی با یادآوری کاهش بیش از 1000 دلاری نرخ ارز برای خودروسازان نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: اگر 40 درصد کاهش برای خودروسازان در نرخ ارز نبوده است آیا 30 درصد یا 20 درصد هم کاهش هزینه نداشته‌اند تا قیمت خودروها کاهش یابد.

 نماینده مردم تهران در مجلس، گفت:‌ امسال یک رقم تورم به نظر «من درآوردی» اعلام و مطرح شده است که اقلام صرفاً‌ شش درصد گران شده و در حقیقت اصلاً هیچگونه تورمی در کار نیست.

 وی افزود:‌ هرچند که ما این آمارها را قبول نداریم و ایراد اساسی به آن داریم اما بالاخره رئیس دولت است که این آمارها را اعلام می‌کند. آیا این ارقام نباید در کاهش قیمت خودرو اثر داشته باشد؟‌

 سلیمانی با اشاره به اینکه سال گذشته گفته می‌شد به دلیل رکود و کاهش تولید هزینه بالاسری تولید خودرو افزایش یافته است،‌ گفت: حالا که تولید خودرو طبق اعلام خودشان دو برابر شده است و از رکود خارج شده‌ایم، پس چرا هزینه سربار خودرو به میزان 50 درصد کاهش نمی‌یابد؟

 وی با درخواست از خودروسازان برای ارائه فاکتورهای خرید قطعات خارجی به مردم تصریح کرد:‌ این سبب می‌شود که مردم بدانند که قطعه‌ای که 400 هزار تومان خریداری شده است چرا و چگونه یک میلیون و 200-300 هزار تومان به مردم عرضه می‌شود؟

 عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت:‌ این بی‌انصافی و اجحاف در حق مردم است چرا که مردم هم‌اکنون به راحتی می‌توانند بهای قطعات وارداتی را از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی خارجی دریافت کنند و با احتساب 20 درصد گمرکی آن قیمتی را که باید برای آن بپردازند محاسبه و یقین پیدا کنند که هم‌اکنون چهار برابر توسط خودروسازان از آنان دریافت می‌شود.

وی وضعیت کنونی حاکم بر صنعت خودرو را جنگ زرگری خواند و اظهار کرد: دولت، توپ را در زمین شورای رقابت و شورای رقابت توپ را در زمین خودروساز می‌اندازد و مردم را سرکار گذاشته‌اند و آقای وزیر هم از پاسخگویی شانه خالی می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ظاهراً اراده‌ای در کار است که مقدمات آزاد شدن ورود خودروی خارجی فراهم شده و خودرو و قطعه‌ساز داخلی را به خاک سیاه بنشانند؛ ضروری است اطلاعات قطعات و خدمات خودرو بسیار روشن و در قالب جدول به مردم عرضه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی منطق IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    2 0
    منطقی جان منطقی فکر کن اگه الان تو هم راس کار بودی از این هم گرونتر میکردی وزیر صنعت ومعدن که فکر میکنه همه مردم میلیاردر هستن بیخیال شو اومدی یه حرفی زدی یه متنی زدن هرکی نفهمه فکر میکنه به همین راحتی قیمت کاهش پیدا میکنه آقا جان یه چی رفت بالا دیگه ژائین نمی یاد نمی یاد میدونی یعنی چی خدائیش میدونی کلی هم از خودرو سازها تعریف وتمجید کردی الا معلوم نیست از کی شاکی هستی اما و اگر و از این حرفها .......
  • ناشناس IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    1 0
    تنها راه قطع حمایت بی دریغ و بدون دلیل دولت از این بظاهر صنعت لوس و نا کارمد و.... است اگر ارز ازاد تهیه می کنند برای ساخت خودرو دیگر دلیلی وجود ندارد که تعرفه سه برابری برای واردات اعمال شود اگر دولت ورود خودرو را مثل سایر اقلام با تعرفه معمولی و منطقی ازاد کند خواهید دید که قیمت واقعی خودرو چند خواهد شد افسوس که پولهای بی حساب این جند شرکت و خرج ان در جاهای ......مانع از استیفای حق مردم بی نوا میشود