وعده کاهش نرخ تورم به 15 درصد در سال آینده از سوی وزیر اقتصاد هر چند خبر مسرت بخشی برای مردم و اقتصاد کشور به شمار می‌رود، اما به همان مقدار برای میلیونها سپرده گذار بانکی خبری نگران کننده می‌باشد؛ ...

تأملی در کاهش نرخ سود سپرده‌ها

 زیرا طیب نیا به این نکته اشاره کرده است که نرخ سود بانکی نیز متناسب با آن تعدیل خواهد شد. طبق بررسی‌ها با تورم 15 درصدی در سال آینده، به همین مقدار از ارزش پول سپرده‌گذاران بانکی نسبت به  قدرت خرید سال جاری  کاسته می‌شود و چنانچه نرخ سود بانکی هم در همین حد باشد، ارزش دارایی‌های مالی سپرده گذاران در  خوشبیانه ترین حالت کاهش نخواهد یافت، در حالی که سپرده گذار توقع دارد که با سرمایه‌گذاری در بانکها سود واقعی کسب کند.

البته دولت برای کاهش نرخ سود بانکی تاکنون تحت فشار قرار داشته و آن را موکول به کاهش نرخ تورم کرده است، اما شواهد نشان می‌دهد، دست کم حتی با کاهش نرخ سود سپرده‌ها به 22 درصد در سال جاری برخی از بانکها و مؤسسات اعتباری  همچنان سود بیش از 30 درصد دریافت می‌کنند؛ چالشی که سیف  رئیس کل بانک مرکزی و مصباحی مقدم نماینده مجلس به آن اشاره کرده اند؛ حال چنانچه نرخ سود سپرده‌ها کاهش یابد، شکاف بین نرخ آن با نرخ تسهیلات همچنان باقی خواهد ماند.

کارشناسان معتقدند، زمانی که بازاری جذابیت خود را از دست بدهد، بازار دیگری برای سرمایه گذاران جذاب می‌شود، بنابراین  وقتی بانکها جذابیت خود را باکاهش  نرخ سود سپرده از دست بدهند، سرمایه داران نقدینگی خود را به سمت بازاری هدایت می‌کنند که سود بیشتری داشته باشد. نقدینگی که هم اکنون با رشد 30 درصدی به 640 هزار میلیاردتومان رسیده است .

دراین باره برخی ازسپرده گذاران با بیان اینکه بااظهارات وزیراقتصاد نسبت به  کاهش نرخ سود سپرده‌ها در سال آینده مردد شده اند، معتقدند  چنانچه سود بانکی نتواند همسطح بازارهای موازی به انتظاراتشان  پاسخ دهد، سرمایه‌های خود را از بانکها خارج می‌کنند و معلوم نیست که مقصد این دارایی‌ها کجا خواهد بود. آنها معتقدند، طی این سالها  حتی با وجود نرخ سود اسمی  سپرده ها، ارزش واقعی سپرده هایشان  هرگز افزوده نشده است، بنابراین  با کاهش بیشتر نرخ سود سپرده‌ها سرمایه گذاری در بانکها برایشان مقرون به صرفه  نیست .

انتقاد مردم از کاهش نرخ سود سپرده‌ها درسال آینده درحالی است که طبق گزارش بانک مرکزی برای نخستین بار تسهیلات بانکی به نفع بخش تولید و صنعت تغییر جهت داده و سهم بخشهای  تجاری و خدماتی کمتر شده، بنابراین در حالی که قرار است سرمایه مردم در بخشهای تولیدی و صنعتی در قالب تسهیلات به کار گرفته شود و این بخشها بیش از هرزمانی به نقدینگی نیاز دارند، این  خطر وجود دارد که سپرده گذار با نرخ 15درصد یا در محدوده آن رغبتی به سرمایه گذاری در بانکها نداشته باشد، بویژه اینکه دربازار های موازی به دلیل وجود همین تورم، هم ارزش دارایی های آنها افزایش می‌یابد و هم سود خواهند کرد. بنابراین با تأکید بر کاهش نرخ سود سپرده‌ها  نباید زمینه را برای بیدار کردن بازارهای موازی نظیر ارز، سکه، طلا، زمین و مسکن و... فراهم کرد که هم اکنون به خواب رفته اند. نقدینگی سرگردانی که چنانچه سر از بازارهای سفته بازی درآورد،  منجر به  التهاب بازارهایی  خواهد شد که  تاکنون به زحمت کنترل و مدیریت شده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.