گروه اقتصادی/  مهدی توحیدی -هر ساله همزمان با فرا رسيدن عيد غديرخم و نیز نوروز بازار اسکناس نو براي هديه دادن به دوستان و آشنايان داغ مي‌شود و همين امر نيز معضلاتي در پي دارد؛

 اسکناس فروشی با  چهار برابر قیمت!

 زيرا همزمان با اين ايام پول نو در بانکهاي شهر ناياب میشود، اما در دست دلالان به وفور يافت ميشود و سبب به وجود آمدن بازار سياه «پول نو» ميگردد.به گزارش خبرنگار ما، این روزها در حالی به عید سعید غدیر نزدیک میشویم که اطراف بانکها  بسيار شلوغ است و دلالان افزون بر خرید و فروش ارزهای خارجی کاسبی جدیدی پیدا کرده اند و در کنار ديوار بانک و اطراف آن با بسته هاي اسکناسهاي نو که البته با باند رول  بانک مرکزي بسته بندي شده، مشغول معامله با خريداران هستند. قیمت این اسکناسها نیز متفاوت است و برخی از اسکناسها مانند اسکناسهای 10 هزار تومانی که کمتر از سایر اسکناسها متقاضی دارند، نسبت به اسکناسهای 5 هزار تومانی، دوهزار تومانی و هزار تومانی کمتر است، به عبارتی قیمت اسکناسها بستگی به فراگیری آنها در بازار دارد.

 

 هر 100 تومان 450تومان!

انواع و اقسام اسکناسها با مبالغ مختلف  ۵۰۰ توماني، هزار توماني، ۲ هزاري، ۵ هزار و ۱۰ هزار توماني نو و تا نخورده اي  که انگار تازه از زیر چاپ بیرون آمده است، در دست دلالان وجود دارد. جلو ميروم و از يکي از دلالان که بسته هاي پول نو را در دست دارد، قيمتها را میپرسم، ميگويد چه مبلغي ميخواهي؟ ميگويم، يک بسته صد تایی 500 توماني. ميگويد: هر بسته اسکناس صد تایی 500 تومانی، 75 هزار تومان است. ميگويم، چرا اين قدر گران، با عصبانيت پاسخ ميدهد همين را اکنون نخري، فردا گران تر ميشود، اما  بسته هاي ۱۰۰ توماني «نو» به علت متقاضی فراوان بسیار گران تر و هر بسته 45  هزار تومان و حتی بیشتر به فروش میرسد!

نکته جالب توجه این است  که تمام اسکناسهای نوی موجود در دست دلالان، با باند رول و آرم بانک مرکزی عرضه میشود و به نظر میرسد، اسکناسها به طور مستقیم از بانک مرکزی به شعبههای بانکهای توزیع کننده و از آنجا به واسطه حلقه دلالان، به شکل دست نخورده به دست مشتری در بازار آزاد رسیده است و معلوم نیست چگونه این اتفاق هر سال تکرار میشود.

بر همین اساس وارد بانک ملي مرکزي ميشوم و به يکي از باجه ها مراجعه ميکنم و از مسؤول باجه ميخواهم براي دريافت اسکناس نو راهنماييام کند، او در پاسخ ميگويد: ما پول نو نداريم.

 به مقابل در خروجي برويد!تعداد زيادي مرد و زن، پير و جوان نیز برای دریافت پول نو به بانک آمده اند که همگی دست خالی برمی گردند و به مقابل در ورودی بانک ارجاع میشوند. از يکي از آنان ميپرسم، براي دريافت پول نو به بانک هم مراجعه 
کرده ايد؟ ميگويد: به چند بانک مراجعه کرده ام، اما ميگويند پول نو نداريم، ولي مقابل بانک اسکناسهای نو با قيمتهاي بالا خريد و فروش ميشود و نميدانم اين پولهاي نو را از کجا آورده اند.

 

  رابطه اسکناس نو، دلالان و کارمندان بانک

از بانک خارج ميشوم و در پياده رو از يکي  از دلالان ميپرسم، اين پولهاي نو را از کجا تهيه ميکنيد که در پاسخ ميگويد: از بانک! نترس تقلبی نیست، ميخواهي بخر، نمي خواهي برو و مزاحم نشو.

مردي میانسال را در حال خريد يک بسته اسکناس ۱۰۰ توماني مشاهده ميکنم. به او نزديک ميشوم و ميپرسم، آقا بسته اي چند خريده اي ميگويد: ۴۵ هزار تومان. به او ميگويم چرا از بانک نميگيريد و حاضريد براي يک بسته ۱۰۰ توماني که ۱۰ هزار تومان است، ۳۵ هزار تومان اضافه تر پرداخت کنيد، ميگويد: بانک ندارد. چند جايي مراجعه کردم و پول نو نداشتند. به همين دليل مجبور شدم براي «عيد غدير» از دلالان خريداري  کنم. يکي ديگر از خريداران نيز ميافزايد: اين مشکل، مشکل امروز نيست، بلکه هر ساله همزمان با عيد نوروز و يا عيد غدير شاهد کمبود پول نو در بانکهاي شهر و خريد و فروش آن در دست دلالان هستيم و اين پرسش هميشه در ذهن من بوده است که چگونه بسته هاي پولهاي نو با مبالغ مختلف در دست دلالان به فراواني پيدا ميشود، ولي در جاي اصلي خود که بانکها هستند، يافت نمي شود؟

يکي از مسؤولان بانک ملي مرکزي به خبرنگار ما ميگويد: ما هم نمي دانيم اين پولهاي نو را از کجا ميآورند، باور کنيد ما هم خيلي تحت فشار هستيم از صبح صدها نفر براي تهيه پول نو به بانک مراجعه کرده اند، ولي نداريم؛ زيرا مراجعه کننده زیاد است و اسکناسهای نو زود تمام میشود.

به نظر میرسد، دسترسی به اسکناسهای نو برای دلالان راحت تر از مردم عادی است، این افراد از طریق کارمندان بانکها که براحتی به اسکناسهای نو دسترسی دارند، پول نو تهیه میکنند.حال پرسش اين جاست، هر ساله نزديک عيد غديرخم و عيد نوروز مردم از خود میپرسند که چرا پول نو در دست دلالان به وفور به قیمتهای گزاف به فروش میرسد، اما در جایی که خود آن را تولید میکند، کمیاب است؟!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.