معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی از کاهش آمار افرادی که از مقرری بیکاری استفاده می کنند، خبر داد و گفت: در سال گذشته 215 هزار نفر مستمری بیکاری می‌گرفتند، اما امسال آمار این افراد به 186 هزار نفر رسیده است.

تشریح آخرین شرایط و نحوه دریافت بیمه بیکاری/ کاهش 29 هزار نفری دریافت کنندگان مقرری بیکاری

محمدحسن زدا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه آمار افرادی که بیمه بیکاری استفاده می کنند بر اساس عوامل و موارد مختلفی کاهش داشته است، افزود: یکی از این دلایل می‌تواند بالا رفتن آمار اشتغال باشد که نسبت به گذشته در جامعه بهتر شده است.

وی تاکید کرد: بخشی نیز مربوط به همپوشانی است که در گذشته وجود داشت به طوریکه برخی افراد علاوه بر دریافت مقرری بیکاری در شغلی نیز مشغول به کار بودند که البته با همکاری اتحادیه کارگران توانستیم مدیریت مناسبی انجام داده و این همپوشانی را از بین ببریم و همین عوامل باعث کاهش آمار بیمه بیکاری شد.

وی گفت: بدین منظور نرم افزار ماتریس در سازمان تامین اجتماعی ایجاد شده که با اجرای آن تخلفات و تنش ها از بین می رود.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه غيرارادي بودن بيكاري، ملاك اصلي برقراري مستمری بیکاری است، گفت: كارگري كه به ميل خود، كار خود را ترك مي كند، مشمول قانون بیکاری نمی‌شود.

زدا در مورد میزان حقوق دریافتی بیمه شدگان نیز گفت: افرادی که مقرری بیکاری دریافت می کنند بر اساس میانگین حقوق سه ماه آخر فعالیتشان محاسبه می شود و در نهایت بر اساس قانون این مبلغ تقسیم بر 55 درصد خواهد شد، اما در مجموع حقوق دریافتی افراد نباید کمتر از حداقل حقوق همان سال و همچنین بیشتر از 80 درصد حقوق دریافتی سه ماه آخر باشد.

به گفته وی، البته چنانچه فردی متاهل باشد به تعداد افراد تحت تکفل تا چهار نفر به ازای هر نفر 10 درصد حداقل مزد به حقوق وی اضافه می شود.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: به طور مثال چنانچه فردی یک میلیون تومان میانگین حقوق دریافتی اش در زمان اشتغال باشد، 55 درصد آن حدود 550 هزار تومان خواهد شد که به ازای هر یک نفر تحت تکفل 10 درصد نیز به حقوقش اضافه می شود و برای چهار نفر، 40 درصد افزایش مستمری خواهد داشت در صورتی که دو شرط (کمتر از حداقل حقوق و بیشتر از 80 درصد زمان اشتغال نباشد) عنوان شده را رعایت کرده باشد.

وی گفت: فردی که از تامین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کند نمی‌تواند در جایی مشغول به کار باشد و در صورت اشتغال باید این موضوع را به اطلاع سازمان برساند تا نسبت به قطع پرداخت مقرری بیمه بیکاری اقدام شود.

زدا اظهار داشت: فرد متخلف که از مقرری بیکاری بهره مند می شود باید میزان حقوق دریافتی را به سازمان تامین اجتماعی برگرداند.

به گفته وی، سازمان بطور متوسط ماهیانه حدود 120 میلیارد تومان بابت مقرری بیکاری به افراد تحت پوشش پرداخت می کند.

این مسئول در سازمان تامین اجتماعی گفت: بیمه شده براي دريافت مقرري بيكاري، بايد قبل از بيكار شدن 6 ماه سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشد و بلافاصله بعد از بیکار شدن این موضوع را به ادارات کار اطلاع دهد و سپس بعد از بررسی های لازم از سوی این ادارات برای دریافت مقرری بیکاری به شعب تامین اجتماعی معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه مدت پرداخت مقرري بيمه بيكاري به بيمه شدگان واجد شرايط، به سابقه پرداخت حق بيمه آنها بستگي دارد، گفت: در مجموع مدت دریافت مقرری بیکاری برای افراد مجرد نباید از 36 ماه و برای افراد متاهل از 50 ماه بیشتر باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.