گروه جامعه / محمد رضایی - زنگ تلفن گروه جامعه به صدا در آمده؛ خودم را به گوشی تلفن می‌رسانم، خانمی پشت تلفن می‌گوید: ...

پیامکهایی که گردشگران را فریب می‌دهند

 تو رو به خدا، به خاطر امام رضا(ع) که همه مون مهمانش هستیم درباره کلاهبرداری این تورهای بی‌اسم و رسم گزارش و خبر منتشر کنین

او در ادامه می‌افزاید: به مسافر شهرستانی مشهد، شیراز یا کیش، تور با هتل و امکانات چهار ستاره می‌فروشند، اما وقتی به مقصد می‌رسد می‌بیند هتلی در کار نیست و دریک اتاق کوچک مسافرخانه درجه دو اسکان گرفته‌اند و حالا او باید از سفرش لذت ببرد!

 

 کلاهبرداری با پیامکهای تبلیغاتی

عضو هیأت علمی دانشکده گردشگری در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: پیشترها سفر در کشور چندان گران نبود و پیامکهای تبلیغاتی نمی‌توانست برای انتخاب مقصد سفر خانواده‌ها اثربخش باشد، اما اکنون این رابطه برعکس شده است. پیشتر، برداشتن یک چمدان کوچک پشت ماشین و کرایه یک اتاق لب ساحل دریای خزر به بسیاری از خانوار‌ها اجازه می‌داد سفری کم خرج داشته باشند، اما اکنون با توجه به مشکلات موجود، بیشتر افراد از این نوع گردشگری محرومند.

به باور دکتر سودایی، هم اکنون به دلیل نبود نظارت، پیامکهای تبلیغاتی و انبوه ایمیلهای زرد، بسیاری از مشترکان تلفنهای همراه را برای سفر و گردشگری دچار مشکل کرده و بسیاری از آنان در صورت افتادن در دام این نوع پیامکها شرمنده خانواده و همسفر‌هایشان می‌شوند که لازم است در این زمینه رسیدگی کافی از سوی مسؤولان مربوطه صورت گیرد.

 

 آشتی دادن مردم با گردشگری

این استاد دانشگاه و متخصص گردشگری تأکید می‌کند: باید پیش از تشویق به سفر، نظارت بر گردشگری و تورهای مربوطه به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین ابزارهای رشد فرهنگ سفر مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان قرار گرفته و پیش از اینکه دولت آن را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی خود قلمداد کند، به رفع مشکلات مردم در این حوزه و آشتی دادن آنان با صنعت گردشگری توجه نماید.

وی، با اشاره به پرجاذبه بودن و تنوع جاذبه‌های گردشگری ایران یادآور می‌شود: در بیشتر کشور‌های صاحب درآمد، گردشگری تک بعدی است، اما متأسفانه در کشور ما با دارا بودن رتبه بر‌تر در آثار تاریخی، باستانی، طبیعی و حتی زیست محیطی وضع به گونه دیگری است و مردم و گردشگران خارجی نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

 

 نشریات زرد دستاویز افراد سودجو

این متخصص گردشگری به دروغپردازی و دامهای فریبنده پیامکی اشاره می‌کند و می‌گوید: غیر از فضای پیامکی و ایمیلهای فریبنده، روزنامه‌ها و نشریات هم دستاویز افراد سودجو قرار گرفته‌اند. به گفته وی، با نگاه به روزنامه‌ها در می‌یابیم بیشترین سرفصلهای این ویژه نامه‌ها مربوط به سفر‌ها و تورهای متفرقه و متنوع برخی آژانسهایی است که برخی حتی نام و نشان درست و حسابی هم ندارند، اما آگهی آنها براحتی منتشر می‌شود.

این عضو هیأت علمی می‌گوید: متأسفانه سایتهای اینترنتی و روزنامه‌های کثیرالانتشار، هر روز تبلیغات رنگارنگی از سفرهای وعده داده شده داخلی و خارجی منتشر می‌‌کنند که همزمان با رسیدن به نوروز و یا فصل تابستان این تبلیغات به اوج می‌رسد و مردم را برای سفر سر دو راهی تصمیم قرار می‌دهند.

 

  درآمد خیره‌کننده گردشگری

طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی (UN WTO) درآمد حاصل از گردشگری طی دو سال اخیر به بالای ۸ درصد کل دریافتی حاصل از فروش کالا و خدمات در جهان رسیده و می‌رود تا به نخستین صنعت جهان در سده بیست و یکم تبدیل شود.

همچنین شمار گردشگران بین المللی در سال ۲۰۱۲ به حدود یک میلیارد نفر و گردش مالی آن به حدود ۱۱۰۰ میلیارد دلار رسیده و از هر ۱۲ تا ۱۵ شاغل در دنیا یک شغل به گردشگری اختصاص داشته است، یعنی بخش گردشگری قدرت جذب حدود ۶ تا ۸ درصد شاغلان را داشته و این آمار همچنان در حال صعود است، اما در کشور ما به جای بالا رفتن درآمد گردشگری، روز به روز خلافکاری تبلیغاتی در قالب آگهی‌ تورهای گردشگری و پیامکهای دروغین رشد   می‌کند.

 

  ارزیابی تبلیغات گردشگری

 فریبا صبری، متخصص تبلیغات گردشگری و یکی از طراحان آگهی‌های گردشگری نیز در این باره می‌گوید: حجم آگهی‌هایی که به روزنامه در زمینه تورهای گردشگری می‌رسد به حدی بالاست که اگر روزنامه‌ها یا مجلات تخصصی تور‌ها بخواهند برای ارزیابی مجوزهای هر کدام از آنها وقت بگذارند نمی‌توانند کار کنند.

وی تصریح می‌کند: اگر به دنبال مجوز بروند باید از خیر این نوع آگهی‌ها بگذرند. البته وظیفه و مسؤولیت ارزیابی فعالیت این تور‌ها با سازمانهای متولی است نه رسانه‌ها و کارمندان سازمان آگهی‌ها.

وی می‌افزاید: بحث تور و گردشگری و درآمد آن عمده تبلیغات سایتهای اینترنتی و پیامکی انبوه را تامین می‌کند و در اوضاع اقتصادی فعلی رسانه‌ها، آن چیزی که مهم است درآمدزایی است و آنها برای ادامه حیات مجبور به انتشار این نوع آگهی‌ها هستند.

 

 تبلیغات فریبنده

متقاضیان تورهای گردشگری یکی از قابل دسترس‌ترین مسیر‌ها برای استفاده از سفرهای ارزان قیمت را همین تبلیغات بی‌پشتوانه محیطی، رسانه‌ای و پیامکی می‌بینند، غافل از اینکه قیمتهای پایین تنها برای فریب مشتری است و با رسیدن به مقصد، تازه کیفیت‌های پایین و غیرقابل باور برای مسافر، نمایان می‌شود.

دکتر محمد رضا گرایلی، استاد دانشکده هتلداری و عضو انجمن تورگردانان بین‌المللی ایران در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: متاسفانه وزارت کشور، قوه قضاییه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، از نظارت بر تمام این آگهی‌هایی -که شاید هیچ‌گاه در پشت شماره‌های تلفن آنها، دفتر و شرکت خدمات مسافرتی وجود نداشته باشد - خود را کنار کشیده‌اند.

 

 دلیل ضعف نظارت سازمان گردشگری

استاد دانشکده هتلداری می‌افزاید: باید طبق قانون مردم از امنیت سفر برخوردار باشند، اما به دلیل ضعف نظارت این گونه نیست و بیشترین شاکیانی که به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یا مراکز انتظامی معترض هستند، افرادی‌اند که از طریق این تبلیغات زرد و سیاه، چمدان سفرشان را بسته‌اند و پاسخ مسؤولان نیز این است که «اینها مجوز برگزاری تور گردشگری نداشته‌اند» و در ‌‌نهایت هم مسافران می‌مانند و خاطرات تلخ سفر و فریادهایی که به جایی نمی‌رسد و همچنان موج این تبلیغات، گردشگران ر ا می‌فریبد!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.