مسئول کمیته همکاری اقتصادی ایران و روسیه با اشاره به جزئیات بندهای توافق‌شده با روس‌ها گفت: ایجاد تعرفه ترجیهی در برخی کالاها، صدور ضمانت‌نامه صادراتی، نحوه انتقال پول و صدور ویزا برای بازرگانان از سرفصل‌های توافق‌های ما با روسیه است.

جزئیات توافق تجاری ایران و روسیه؛ از توافقات بانکی تا تعرفه‌های ترجیحی

  به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صبح امروز همایش تجاری ایران با روسیه با حضور قائم مقام وزیر صنعت و وزیر جهاد کشاورزی، سفیر روسیه در ایران، رایزنان بازرگانی دو کشور و مسئولان اتاق بازرگانی طرفین و 800 نفر از تجار دو کشور برای بررسی راهکارهای مبادلات تجاری در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت و مسئول کمیته هماهنگی اقتصادی ایران و روسیه به شرایط بوجود آمده برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور اشاره کرد و گفت: مهمترین وظیفه دولتها تنظیم بستر حرکت در مناسبات اقتصادی است و از دولت انتظار می‌رود برای حرکت سریع و توأم با رقابت بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام دهد.

خسروتاج به این نکته اشاره کرد که امروز با توجه به شرایط بوجود آمده مجبوریم با کشورهای همسایه پیوندهایی داشته باشیم و در یک سال گذشته اهمیت ویژه‌ای برای کشورهای حاشیه دریای خزر قائل بودیم.

وی به حجم تجارت روسیه و بازار بزرگ وارداتی آن اشاره کرد و گفت: حجم صادرات روسیه در سال 2013 بالای 500 میلیارد دلار بوده و واردات آن چیزی حدود 300 میلیارد دلار است که برای کشورهای اروپایی و آمریکایی بازار بزرگی محسوب می‌شد و اکنون این ظرفیت برای ما هم ایجاد شده است.

وی افزود: کشور ما به دلیل جایگاه ژئوپلوتیکی که دارد و ترانزیت هم در این میان بسیار مهم است، می‌تواند در این راستا منافع بیشتری را برای ما ایجاد کند.

خسروتاج به نیازهای روس‌ها برای واردات اشاره کرد و گفت: سالانه 40 میلیارد دلار حجم واردات خودرو به این کشور، 36 میلیارد دلار حجم واردات تجهیزات برقی، 14 میلیارد دلار واردات دارو، 11 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی و پلاستیکی، 6.7 میلیارد دلار واردات انواع محصولات پروتئینی، 6.2 میلیارد دلار واردات میوه، 4.6 میلیارد دلار واردات نواع کفش، 4 میلیارد دلار واردات مواد غذایی، تخم مرغ و عسل و 4.6 میلیارد دلار واردات مبلمان و کالاهای برقی به این کشور است بنابراین اگر بخواهیم براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم می‌بینید فاصله زیادی بین ظرفیت بازار روسیه و کارهایی که می‌شود انجام داد، وجود دارد.

مسئول کمیته همکاری اقتصادی بین ایران و روسیه با بیان اینکه طی یک ماه اخیر کمیسیون مشترکی بین دو کشور شکل گرفته، گفت: آنچه به توافق رسیدیم در جهت هموار کردن بستر ورود بخش خصوصی به این بازار است چرا که طرفین اعتقاد دارند باید توازنی در تجارت کالاهای غیرنفتی داشته باشند و پیش از این تراز تجاری ما در این زمینه با روسیه منفی بود و کشور ما باید سعی کند در چندین نوبت نیازها را برطرف کند.

خسروتاج در مورد جزئیات توافق با روس‌ها گفت: یک بخش عمده‌ای از مذاکرات در رابطه با سیستم بانکی بود که خدمات لازم را به بنگاه‌ها بدهد. همین الان یک بانک ژاپنی رابطه‌اش را با ما برقرار کرده و جنس روسی را به ما می فروشد و اعتبار اسنادی برای ما باز می‌شود. باید یک شبکه بانکی راه بیفتد تا هزینه مبادله را کم کند و روشی ایجاد کنیم تا صادرکننده مطمئن شود که چگونه می‌تواند پول خود را بگیرد چرا که امروز اگر بخواهیم ریسک صادراتی را به روسیه به حداقل برسانیم باید شبکه بانکی ایجاد کنیم.

به گفته خسروتاج اکنون یک بانک روسی در زمینه واردات از روسیه فعال است و بانک مرکزی دو طرف در حال مذاکره هستند تا بانک‌های بیشتری برای این کار وارد شوند.

وی تصریح کرد: ترتیبی اتحاذ شده تا برای صادرات مشکلی برای اخذ ارز در بندر آستاراخان وجود نداشته باشد که یکی تامین نرخ ارز از طریق بیزینس لاین است و از طرف دیگر بانک ملی با دریافت کارمزد به صادرکنندگان ارز مورد نظر را اختصاص خواهد داد.

مسئول کمیته اقتصادی ایران و روسیه تعرفه بالای واردات محصولات کشاورزی را در روسیه یکی دیگر از موانع پیش رو دانست و گفت: به روس‌ها پیشنهاد برقراری تعرفه ترجیحی بین دو کشور را دادیم که آنها گفتند باید با قزاقستان و بلاروس هم در این زمینه توافق کنیم که در صورت برقراری توافقنامه ترجیحی به سمت نظام کاهش تعرفه گمرکی می‌رویم.

 

* توافق صندوق ضمانت صادرات ایران با یک شرکت روسی برای پوشش صادرات تا یک میلیارد دلار

 

وی بند 4 توافق با روس‌ها را صدور ضمانتنامه بانکی و ضمانت صادراتی برای شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایرانی عنوان کرد و گفت: صندوق‌های ضمانت صادرات ریسک شرکت‌ها را پوشش می‌دهند که قرار شد یک شرکت روسی با صندوق ضمانت صادرات ایران برای پوشش ضمانت‌های صادراتی توافق‌نامه‌ای را امضاء کنند و تا یک میلیارد دلار پوشش در این زمینه برای توسعه روابط تجاری با روس‌ها در نظر گرفته شده است.

خسروتاج شرکت در نمایشگاه‌های خارجی را یکی از روش‌هاس مطلوب برای اعتمادسازی بین بازرگانان دو کشور دانست و افزود: هزینه بالای نمایشگاهی یکی از موانع است که با طرف روسی توافق کردیم به صورت تهاتر سالانه 5 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در آستاراخان، سن‌پترزبورگ و سایر شهرهای روسیه برای تجار ایرانی در اختیار ما بگذارند و ما هم به همین میزان در ایران و تهران به آنها فضای نمایشگاهی خواهیم داد.

وی ادامه داد: اگرچه امروز فضای مجازی والکترونیک به تجارت بسیار کمک می‌کند ولی مذاکرات رو در رو و شرکت در نمایشگاه همچنان حرف اول را می‌زند که ما در این زمینه نقطه ضعف داریم.

خسروتاج حل مشکل صدور ویزا را یکی دیگر از محورهای مذاکره عنوان کرد و گفت: با روس‌ها توافق کردیم تا لیستی تنظیم شود و براساس آن بنگاه‌های بخش خصوصی بدانند ظرفیت‌های تولیدی در چه بخش‌هایی است، به عنوان مثال در بخش مواد اولیه انواع ورق‌های آلومینیومی، ورق آهن، انواع الوار، خمیر کاغذ، کائوچوی مصنوعی و در بخش کالاهای اساسی و کشاورزی چه مواردی مورد نیاز روس‌هاست.

به گزارش فارس، طی چند ماه اخیر با تحریم روسیه توسط اتحادیه اروپا روسیه نیز درهای خود را به صورت یکجانبه بر روی کالای وارداتی اروپایی‌ها بست و به این سمت حرکت کرد که نیاز خود را از کشورهای آسیایی از جمله ایران تامین کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.