به گزارش پرس تی‌وی، مقام‌های مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند جنایت‌های داعش در عراق و سوریه «بزرگ‌ترین رد پای بحران» پس از جنگ جهانی دوم است.

 داعش بزرگ‌ترین رد پای بحران است

کریستالینا جورجیئوا، کمیسر «همکاری‌های بین‌المللی، کمک‌های بشردوستانه و پاسخ به بحران» اتحادیه اروپا گفت: «هنگامی که می‌گویم پس از جنگ جهانی دوم این بزرگ‌ترین رد پای بحران است که تا به حال دیده‌ام، قصد مبالغه ندارم و آمارها این گفته‌ها را اثبات می‌کنند.»

وی گفت اکنون ۵۱ میلیون نفر به دلیل جنایت‌های گروه تکفیری داعش در خاک سوریه و عراق بی‌خانمان و یا در کشورهای همسایه آواره شده‌اند.

ستیزه‌جویان گروه تکفیری داعش از اوایل ماه ژوئن وارد عراق شده‌اند و بخش‌های شمالی و غربی این کشور را اشغال کرده‌اند. این گروه برای همه اقوام و پیروان ادیان گوناگون در عراق همچون شیعیان، سنی‌ها، مسیحیان و کرد‌های ایزدی تهدید محسوب می‌شوند.

سوریه نیز از سال ۲۰۱۱ محل درگیری‌های خونین گروه‌های تکفیری مختلف با دولت این کشور است.  این در حالی است که داعش بخش‌هایی از مناطق شرق سوریه را در اشغال خود دارد.

بر اساس گزارش‌ها، قدرت‌های غربی و هم‌پيمانان منطقه‌اي آنان به ويژه قطر، عربستان سعودي و ترکيه از ستیزه‌چویان در سوريه حمايت مي‌کنند.

در همین حال، برخی از اعضای پارلمان اروپا بر این باورند که ایران می‌تواند نقش مهمی در مبارزه علیه داعش داشته باشد.

آرنو دن‌ژان، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا گفت باید برای مقابله با داعش یک ائتلاف دیپلماتیک تشکیل شود اما هدف این ائتلاف باید روشن باشد.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری همه اعضای ائتلاف و دشواری این هماهنگی افزود برخی از بازیگران کلیدی و مهم به ویژه ایران باید در این ائتلاف حضور داشته باشند.

همچنین، گیلز دو کرچوف، هماهنگ‌کننده سازمان ضد تروریسم اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه به یک اجماع گسترده نیاز دارد تا هم‌اکنون وارد عمل شود و برای جلوگیری از بازگشت تروریست‌ها به اروپا همه تصمیم‌های احتمالی را بگیرد.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی از بازگشت اتباعی که برای جنگ در عراق و سوریه به گروه تکفیری داعش پیوسته‌اند بسیار نگرانند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.