خبرگزاری آناتولی خبر داده است، شبکه جدید تلویزیونی مشترک، ویژه کشورهای ترک زبان، بیست و چهارم آبان ماه پخش آزمایشی خود را به مرکزیت آنکارا آغاز خواهد کرد.

نقشه‌های دور و  دراز ترکیه  برای آسیای مرکزی

بناست این شبکه برنامه‌های خود را به سه زبان ترکی استانبولی، روسی و انگلیسی ارایه کند. نام این شبکه «اوراسیا لایف» است و تعاملاتی حرفه‌ای با تلویزیونهای محلی کشورهای هدف، بویژه در منطقه خواهد داشت و همزمان شعبه‌های خود را در پایتخت این کشورها نیز فعال خواهد کرد.

بیش از یک دهه است که آنکارا فعالیت گسترده‌ای را در جمهوری‌های آسیای مرکزی سازمان داده و از آذربایجان در غرب دریای مازندران تا جمهوری مغولستان و حتی منطقه اویغورنشین سین کیانگ در غرب چین، نفوذ فرهنگی خود را توسعه داده است. امروز مدارس و مراکز آموزش عالی ترکیه در تمام این جمهوری‌ها و حتی در افغانستان مؤسسه‌هایی شناخته شده و بسیار فعالند.

انتخاب نام اوراسیا برای این شبکه تلویزیونی جدید و نیز پیش‌بینی پخش برنامه‌هایی به زبان روسی، نشانگر آن است که آنکارا اهداف بلند مدتی در این منطقه دارد.

در تمام آسیای مرکزی، از قزاقستان تا قرقیزستان؛ ترکیه علاوه بر مدارس و مراکز آموزشی عالی، مدتهاست که اقدام به ترویج مدارس دینی خانگی کرده است. ماجرایی که گاه حساسیت دولتهای میزبان را برانگیخته و آنان را نسبت به اهداف این فعالیتهای به ظاهر فرهنگی مردد ساخته است. چندی پیش بسیاری از دولتمردان و نخبگان قرقیزی نسبت به فعالیت این مکتب خانه‌های غیررسمی هشدار دادند.

آنها معتقدند، روحانیان وابسته به ترکیه در اقصی نقاط کشورهای آسیای مرکزی، با اجاره منازل مردم و تبدیل کردن آن به مساجد و مدارس دینی موقت، در واقع سرگرم تربیت فکری نسل جوان و سربازگیری از میان آنها برای جبهه‌های نبرد در عراق و سوریه‌اند.

کمتر از یک سال پیش «خالد ضیا آلپتکین» رئیس انجمن رسانه‌های اوراسیا که مجری اصلی این شبکه تلویزیونی است، خبر تلاش اولیه برای راه‌اندازی آن را اعلام کرد و اکنون در فاصله‌ای اندک از آن خبر، شاهد آغاز فعالیت رسمی آن از قبرس تا مغولستان هستیم.

این در حالی است که از اوایل دهه هشتاد شمسی صحبت از راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی مشترک برای کشورها و مردم فارسی زبان منطقه مطرح بود.

در سال 1385 همزمان با سفرهای احمدی نژاد به تاجیکستان ایجاد این شبکه با نام «نوروز» به تصویب سران سه کشور اصلی فارسی زبان، یعنی ایران، تاجیکستان و افغانستان رسید. اما با کمال تأسف با وجود خرید مکان، تجهیزات و حتی تربیت نیروی انسانی لازم، بعد از گذشت حدود یک دهه و صرف میلیونها دلار پول بیت المال، هیچ اتفاقی نیفتاده است و در سایه خمودگی و مدیریت ناتوان فرهنگی ما در عرصه بین‌الملل، کشورهای رقیب ترکتازی می‌کنند و ما طبق معمول زمانی از خواب بیدار می‌شویم که آنها همه گذرگاه‌ها را فتح کرده و باز ما باید تماشاچی هنرنمایی آنها باشیم و حسرت بخوریم!

 

 

زیاده خواهی ترکیه در بازی داعش و غرب

اوغلو: خواسته‌های ما محقق نشود دست به «ماجراجویی» نمی‌زنیم

نخست‌وزیر ترکیه ضمن بازگو کردن اعتقاد آنکارا برای ایجاد پایگاه‌های امن و مناطق پرواز ممنوع در شمال سوریه به عنوان یک ضرورت برای مشارکت این کشور در ائتلاف بین‌المللی ضدداعش گفت: ترکیه بدون توافقات قطعی از سوی جامعه بین‌الملل در سوریه دست به «ماجراجویی» نمی‌زند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، در نشست گروه پارلمانی حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: ترکیه با وجود اصرار برخی کشورها در سوریه دست به «ماجراجویی» نمی‌زند، مگر آنکه جامعه بین‌الملل اقدامهای ضروری را انجام داده و یک راهبرد هماهنگ و نظام یافته معرفی کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.