مهمترین اولویت‌های زندگی خوراک، پوشاک، آرامش روحی و روانی، روابط اجتماعی و خانوادگی است که اصلی ترین سهم را در سلامت جسمانی و بهداشت روانی افراد جامعه ایفا می‌کند.

سبک زندگی زشت و ناسالم ما

وضعیت خوراک که باید معتدل، متعادل و بهداشتی باشد، به دلیل سبک زندگی امروز دچار مخاطره شده است. فست فود و غذاهای آماده سبب گسترش بیماری هایی مانند بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول و بیماری‌های گوارشی شده است. در مورد پوشش اگرچه لباسهای امروزه مفهوم پوشاک را به قاعده اساسی دارند، اما از نگاه کریستین دیور- بزرگترین طراح پوشاک در جهان - لباس مناسب لباسی است که بر اساس سن، موقعیت جغرافیایی و راحتی هنگام کار و فعالیت طراحی شده باشد. این در حالی است که بیشتر لباسهای امروز این ویژگی ها را ندارند. از نگاه روابط اجتماعی که یکی از محورهای اصلی زندگی است متأسفانه جامعه ما با کاهش روابط اجتماعی و عاطفی، دور شدن افراد از یکدیگر و کاهش رفت و آمدهای خانوادگی روبه‌رو شده که در نهایت موجب افزایش اضطراب و افسردگی در مردم شده است.

سال گذشته به کمک همکاران، پژوهشی را در مورد علت شادمانی در خانواده‌های ایرانی در گذشته انجام دادیم. در این پژوهش هرکسی دلیلی را برای نشاط روحی روانی خود مطرح کرد. اما از نظر علمی اصلی ترین عامل نشاط عاطفی خانواده ها در آن دوره رفت و آمدها،  دید و بازدید‌های خانوادگی و دوستانه بود. بررسی‌های علمی نشان داده است در زمانی که شخص، شاد و خشنود است هورمونی در بدن ترشح می‌شود به نام «اکسی توکسین» که به هورمون شادی معروف است و ترشح آن سبب سلامتی و در نتیجه طول عمر می‌شود. این مسأله در دستوری که دین مبین اسلام در اجرای صله رحم داده آشکار بوده و تأکید شده این کار موجب افزایش طول عمر است.

متأسفانه تغییرات گسترده سبک زندگی در تمام ابعاد سبب شده مشکلات روحی و روانی و بیماری‌های جسمانی زیادی به افراد تحمیل شود. سبک زندگی اسلامی و ایرانی که اصلی‌ترین روشهای زیستی از نگاه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی برای مردم ما بوده تحت تأثیر شبکه‌های ماهواره ای و فضای سایبری، جای خود را به سبک زندگی غربی داده و به همین علت است که امروزه «افسردگی» به عنوان بیماری درمان ناپذیر قرن، گریبانگیر بخش بزرگی از جمعیت ما شده است .

بررسی ها نشان می‌دهد حدود 90 نوع سرطان ناشناخته که پیامد آلودگی هوا و تغذیه نامناسب است امروزه مردم جامعه را به خود مشغول کرده است. این در حالی است که آمار بالای سرطان و سکته، هیچ وقت در دوران گذشته به این گستردگی در کشور مشاهده نشده است. متأسفانه در کنار این عوامل مخرب، گرایش به زندگی ماشینی و اشرافی و تشریفاتی هم موجب شده بسیاری از افراد تحرک خود را از دست بدهند و استفاده از فناوری‌های جدید مانند پله برقی، آسانسور، اتومبیل و تلفن همراه سبب بی‌تحرکی در مردم بویژه جوانان شده است.

امروزه گردهمایی‌های فامیلی جای خود را به نشستن پای ماهواره، رایانه و شبکه‌های مجازی داده و به جای تغذیه سالم و مناسب و رفت آمدهای اجتماعی و روابط عاطفی، افراد جامعه بیشتر به فرد گرایی و انزوای اجتماعی گرایش پیدا کرده اند.

متأسفانه تشریفات در سرلوحه کارهایمان قرار گرفته است، به طوری که درعروسی و عزا شاهد زیاده روی‌های آزار دهنده هستیم. بسیاری از افراد جامعه ما در مورد عروسی فرزندان خود دچاردغدغه فکری شده اند، زیرا حداقل برگزاری یک مراسم عروسی متعارف 50 تا 200 میلیون تومان هزینه در بر دارد. همین طور برگزاری مراسم یادبود هم مجالسی تشریفاتی شده است، زیرا سفارش لباس عزا، آرایش متناسب با آن و تاج گلهای میلیونی موجب تبدیل شدن مراسم عزا به یک جشن باشکوه شده است و همه اینها آثار و پیامدهای فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی و ایرانی وگرایش به مصرف گرایی و زندگی غربی است.

این روزها همچنین ما شاهد پدیده‌های مذمومی مانند: ازدواج سفید (سیاه) و طلاق عاطفی هستیم که جایگزین زندگی‌های با دوام زناشویی شده و روابط فرا زناشویی، خانواده ها را به لرزه در آورده است. نافرمانی و بی احترامی فرزندان به والدین سبب ایجاد شکاف نسلی و عدم تفاهم بین آنان شده و اینها همه از کنار آسیبهای اجتماعی متداول ناشی از تغییر سبک زندگی و فاصله گرفتن از روابط عاطفی و انسانی به وجود آمده است. این در حالی است که هر چقدر از سبک زندگی اصیل خود فاصله بگیریم و دور شویم به بیماری‌های روحی، روانی، جسمانی و مرگهای غیرمتداول مبتلا می‌شویم.

*

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.