قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: فرد وقتى به دوران جوانى مى ‏رسد با علم به اینكه به بهار عمر خود رسیده و توان و قدرت براى انجام بسیارى از كارها را دارد، مى‏ خواهد بزرگ‏ ترین و بهترین كارهایى را كه در خاطرش داشته، انجام دهد و در اوج سربلندى باشد، اما هنوز خیلى از مسائل را نمى‏ داند و بعضى امور را درك نكرده است بخاطر همین شاید در مسیر زندگى ‏اش به انحراف كشانده شود و با مشكلات و خطرهاى زیادى برخورد نماید.

4 کار که جوانان نسبت به فراگیری آن باید اقدام نمایند

جوانان باید با دقت و احتیاط حركت كند تا بتواند در این دوره حساس از سردرگمى ‏ها رهایى یابند، زیرا عمر آدمى به سرعت مى ‏گذرد و اگر مرحله به مرحله آن را درك نكند و با غفلت و بى ‏توجهى فرصت‏ ها را از دست بدهد، باید بداند كه دیگر عمر سپرى شده، به عقب باز نمى‏ گردد تا جبران گذشته را بكند، پس جوان باید مسائل ویژه روحى و فردى خود را بشناسد تا بتواند فرصت‏هاى عمر خود را دریابد و به گونه ‏اى شایسته از آن استفاده كند.

جوانی یکی از نعمت های پرارج الهی و ازسرمایه‏ های بزرگ سعادت در زندگی بشر شناخته شده چنانچه مهدی عزیزان در این باره می نویسد: نعمت جوانی در اسلام به اندازه ‏ای، مهمّ است که روز قیامت از صاحبش، سؤال‏ می ‏شود که چگونه آن را صرف کرده است. گر چه دوران جوانی، خود قسمتی ‏ازمجموع عمر آدمی است، ولی این قسمت از عمر، آن قدر ارزنده و ممتاز است که ‏درباره ی آن بطور خاص، پرسش می‏شود. پیامبر اکرم (ص) در این باره فرموده اند: اِنَّ الْعَبْدَ لاَ تَزُلُ قَدَمَاهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ حَتَّی یُسْأَلَ عَنْ عُمْرِهِ فیِمَا اَفْنَاهُ وَعَنْ شَبَابِهِ ‏فیِمَا اَبْلاَهُدر؛ قیامت هیچ بنده‏ای قدم از قدم برنمی‏ دارد، مگر اینکه از او سؤال می‏شود: عمرش را در چه کاری صرف نموده و جوانی‏ اش را در چه راهی تمام کرده است.

دوران جوانی یکی از فرصت های گرانبها در طول زندگی بشر است که اگر بدرستی‏ مورد استفاده قرار گیرد، پایه ی اساسی سعادت جوانان خواهد بود. از این رو، بر نسل جوان، لازم است برای رسیدن به سعادت، این فرصت گرانبها را مغتنم شمرده و در راه بهره ‏برداری‏ صحیح از آن بکوشند. پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: یَا اَبَاذَرٍّ! اِغْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ الْخَمْسِ، شَبَابَکَ قَبْلَ هَرَمِکَ وَ صِحَّتَکَ قَبْلَ ‏سُقْمِکَ وَ غِنَاکَ قَبْلَ فَقْرِکَ و َفَرَاغَکَ قَبْلَ شُغْلِکَ وَ حَیَواتَکَ قَبْلَ مَوْتِکَ؛ ای ابوذر! پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت بشمار، جوانی ‏ات را قبل ازپیری، سلامتت را قبل از بیماری، بی نیازی‏ ات را قبل از تهیدستی، فراغتت را قبل ‏ازگرفتاری و زندگانی ‏ات را قبل ازمرگ.

جوانان چه بیاموزند؟

تحصیل علم

از رسول خدا (صلی‏الله علیه ‏و آله) نقل شده است که ایشان فرموده اند: مَنْ تَعَلَّمَ فی‏ِِ شَبَابِهِ کَانَ بِمَنْزَلَةِ الرَّسْمِ فِی الْحَجَرِ؛ کسی که درجوانی دانش بیاموزد، مانند نقشی است که بر سنگ کنده باشند.

عبادت و بندگی

اسلام، نسل جوان را دعوت می ‏کند که بنده ی خدا باشند و خود را از افسار گسیختگی و بی بند و باری هایی که دشمنان اسلام پیش پای جوانان‏ می‏گذارند، برهانند. آنان که ایام جوانی خود را صرف عبادت و بندگی خدا کرده، از گناهان ‏پرهیز می ‏کنند، در پیشگاه الهی مورد احترام وارزش بوده، در سایه ی رحمت او بهره‏مند خواهند بود. رسول خدا می فرمایند: اِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الشَّابَّ الَّذی‏ِِ یُفْنِی شَبَابَهُ فی‏ِِ طَاعَةِ اللَّه؛همانا خداوند، جوانی را که جوانی خود را در اطاعت و بندگی خدا گذرانده، دوست دارد.

توبه

جوانی، بهترین فرصت برای تغییر مسیر از زشتی ها و پلیدی ها به‏ پاکی هاست. اسلام به جوانان، پناهگاه مطمئن و محکمی را نشان داده و آنها نیز باید برای ‏در امان ماندن از سقوط و افتادن در منجلاب گناه، به آن پناهگاه پناه برده و توبه نمایند که جوانی،بهار توبه است. پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: اِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یُحِبُّ الشَّابَّ التَّائِبَ؛ خداوند، جوان توبه کاررا دوست دارد.

علوم روز

جوانان باید علومی را که در زندگی اجتماعی به آن نیاز دارند، بیاموزند. از این رو امیرمؤمنان علی (علیه ‏السلام) بیان داشته اند: اَوْلَی الْاَشْیَاءِ اَنْ یَتَعَلَّمَهَاالْاَحْدَاثُ الْاَشْیَاءَ الَّتی‏ِِ اِذَا صَارُوا رِجَالاً احْتَاجُوااِلَیْهَا؛ بهترین چیزی که شایسته است، به نو جوانان تعلیم دهید، مسائلی است که درسنین مردانگی به آن احتیاج دارند.

منابع:

1-علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۱۷: ۲۳.

2-آمدی، شرح غررالحکم، ج ۳: ۲۴۹.

3-شیخ عباس قمی، سفینةالبحار، ج ۱:۶۸۰.

4-فلسفی، جوان، ج ۱: ۶۰.

5-باقری بید هندی، سیمای جوانان در آیینه ی احادیث: ۴۵.

6-مهدی عزیزان. اخلاق اسلامی ج1: 162-166.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.