سرانجام بنزین  پاک به مشهد رسید

 

 

فاطمه معتمدی:     قدس ویژه خراسان

 

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی اظهار داشت: در شرایط عادی روزانه دو میلیون و 600 تا 700 هزار لیتر بنزین در مشهد مصرف می شود که این آمار در زمان اوج مصرف به سه میلیون لیتر نیزمی رسد.

قرائی در مراسم آغاز توزیع بنزین یورو چهار در مشهد در یکی از جایگاه‌ها گفت: با پیگیری های استاندار خراسان رضوی،شرکت پخش فرآورده های نفتی،محیط زیست و کمیته کاهش آلودگی هوای شهر مشهد، کار توزیع بنزین پاک در برخی جایگاه‌های مشهد آغاز شد.

وی با بیان اینکه توزیع بنزین پاک یکی از مصوبات سفر دولت یازدهم به خراسان رضوی بود، گفت: طبق این مصوبه و تأکید رئیس جمهور مبنی بر اختصاص بنزین پاک در کلانشهر مشهد، قرار بود از آذر ماه توزیع شود که با پیگیری های استان این امر زودتر محقق شد.

*توزیع بنزین یورو 4 در جایگاه‌های اطراف حرم

قرایی ادامه داد: در راستای استاندارد سازی محصولات پالایشگاه‌ها و ارتقای کیفی محصولات آن و نیز حفظ محیط زیست در مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران کار توزیع بنزین یورو چهار در 20 درصد جایگاه‌های بنزین این شهر با اولویت محدوده حرم مطهر آغاز شد و تلاش می شود تا اوایل سال آینده تمام جایگاه‌های بنزین مشهد تحت پوشش قرار گیرند.

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر تعداد جایگاه‌های تحت پوشش توزیع بنزین یورو چهار گفت: در10 تا 11 جایگاه مستقر در اطراف حرم مطهربنزین پاک آغاز شده و برنامه بر این است تا اوایل سال آینده  تمام 54 جایگاه توزیع بنزین مشهد تحت پوشش قرار گیرد.

*استان و 212 جایگاه عرضه فرآورده های نفتی

وی در خصوص تعداد جایگاه‌های عرضه فرآورده های نفتی در خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: در منطقه خراسان رضوی 212 جایگاه عرضه فرآورده های نفتی و سی ان جی وجود دارد، ضمن اینکه در مشهد 54 جایگاه نیز به توزیع سوخت سی ان جی اختصاص دارد که سوخت طبیعی و پاک توزیع می‌شود.

وی در خصوص مزایای بنزین یورو چهار در مقابل بنزین معمولی ادامه داد: بنزین پاک از نظر آلایندگی دارای شرایط بهتری نسبت به بنزین معمولی است، گرچه به لحاظ قیمتی تفاوتی بین این دو وجود ندارد .

این مقام مسؤول در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی تصریح کرد: اکتان بنزین پاک بین 90 تا 92 است و میزان گوگرد در آن خیلی کمتر از بنزین معمولی است، به طوری که گوگرد در بنزین معمولی هزار پی پی ام و اکتان آن 87 است، اما در نوع یورو چهار گوگرد در حد 50 پی پی ام است، بنابراین تأثیری مثبتی در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی در این خصوص که گفته می شود، بنزین یورو چهار دارای اثر منفی بر موتور خودروهاست، گفت: چنین گفته ای قابل قبول نیست و با استانداردهای روز دنیا تمام محصولات در پالایشگاه‌ها تولید می شود، بنابراین بنزین یورو چهار همان طور که در کاهش آلودگی هوا مؤثر است، در آرام سوزی موتور خودرو نیز تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه بنزین یورو چهار توزیع شده در مشهد تولید پالایشگاه‌های داخل است، گفت: یکی از فعالیتهای شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی در راستای کاهش آلودگی هوا، توسعه جایگاه‌های سی ان جی در مشهد است.

قرائی افزود:همچنین توزیع نفت و گاز یورو چهار نیز از 15 اردیبهشت ماه در برخی جایگاه‌های مشهد شروع شده، ضمن اینکه تمای جایگاه‌های مربوط به سازمان اتوبوسرانی از این نوع سوخت تامین و مصرف می شود.

*ذخیره سازی مناسب برای زمستان

وی درباره برنامه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی در خصوص تأمین سوخت دوم نیروگاه‌ها و صنایع و بخشهایی از استان در زمستان خاطر نشان کرد:ذخیره سازی خوبی در خصوص نفت سفید،نفت کوره و نفت گاز در مخازن انبارهای شرکت انجام شده و جای نگرانی وجود ندارد و با تمهیدات در نظر گرفته شده، اولویت کار تأمین سوخت نیروگاه‌ها و تأمین برق پایدار در سطح استان است که در شرایط فعلی موجودی بسیار خوبی در این رابطه وجود دارد .

وی با اشاره به هماهنگی فی مابین شرکت گاز با پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی گفت:تلاش بر این است با این همکاری بتوان بدون دغدغه و نگرانی زمستان را پشت سر گذاشت.

*توزیع 20 درصدی

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار داشت:با آغاز توزیع بنزین یورو چهار در مشهد، یکی از دغدغه های اصلی رئیس جمهور در بحث حفظ محیط زیست برطرف شد.

صالحی افزود:اگرچه اکنون 20 درصد بنزین توزیعی در مشهد به بنزین یورو چهار اختصاص یافته، اما امید است بزودی این میزان صد درصد شود تا بتوان در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا قدمهای بیشتری برداشت.

*نقش 70 درصدی وسایل نقلیه در آلودگی هوا

وی نیز در جمع خبرنگاران در خصوص تأثیر توزیع بنزین یورو چهار بر کاهش آلودگی هوای مشهد افزود: با توجه به اینکه میزان گوگرد معمولی هزار پی پی ام است که در نوع پاک این عدد به 50 پی پی ام کاهش می یابد، در واقع میزان گوگرد 20 برابر کاهش یافته که اگر اعداد مرتبط در این حوزه در هم ضرب شود، نشان می دهد که میزان قابل توجهی از اکسیدهای گوگردکاهش خواهد یافت، بنابراین نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی اضافه کرد:این اعتقاد وجود دارد که حدود 70 درصد آلودگی هوای شهر مشهد و دیگر کلانشهرها مربوط به وسایل نقلیه است که قسمت عمده آن متوجه سوخت است .

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر وضعیت آلودگی هوای شهر مشهد افزود:در روزهای اخیر وضعیت هوای مشهد خوب بوده است.

*اجرای طرح ترافیک تا آخر سال و درخواست گسترده شدن محدوده اجرا

وی با اشاره به برنامه های کمیته آلودگی هوای مشهد گفت:این کارگروه دستورالعملهای مختلفی برای کاهش آلودگی هوای مشهد دارد که از جمله اجرای طرح ترافیک زوج و فرد است.

وی در خصوص زمان اجرای این طرح به خبرنگار ما گفت: قرار بود این طرح به اتمام برسد، اما اداره کل محیط زیست تأکید بر ادامه اجرای آن داشت، بنابراین تا آخر سال اجرا می شود. ضمن اینکه یکی دیگر از تأکیدات محیط زیست گسترش بخش بیشتری از هسته مرکزی شهر برای اجرای این طرح است به عبارت دیگر باید  دامنه این طرح به قسمت بیشتری از هسته مرکزی مشهد گسترش و اختصاص یابد.

وی ادامه داد :برنامه های  کمیته آلودگی هوای مشهد  در خصوص کاهش آلودگی هوا در این کلانشهر به همه ارگانها ابلاغ شده که باید برابر قانون به آن عمل کنند که اگر به این وظیفه عمل نشود، در نهایت دستگاه‌های خاطی به مردم معرفی می شوند.

وی نیز همانند مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی به نقش و پیگیری های تأثیرگذار رسانه های استان در اختصاص زودتر بنزین یورو چهار به مشهد به عنوان یکی از نیازهای ضروری این کلانشهر اشاره کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    0 0
    مبارکشون باشه اما واقعا متاسفم برای مسئولین استان خوزستان و خصوصا شهر اهواز چرا که این سوخت قرار بود در وحله اول در شهر اهواز در شهریور ماه توزیع بشه و در صورتی که اگر و اگر شرایط فراهم بود در شهر مشهد مقدس توزیع شود اما ظاهر تبیغ مشهدی ها برنده تر از اهوازی ها بوده که شهری اهواز که چهارمین شهر آلوده دنیا شناخته شده احتیاجی به بنزین پاک ندارد اما مشهدی ها اگر بنزین پاک بهشون نمی رسید امکان داشت دچار مشکل شوند واقعا متاسفم که حرفی که مردانه زده می شود به آن عمل نمی شود واقعا متاسفم برای مسئولینی که برای حرف خوشون هم ارزشی فائل نمی شوند یا حق