قدس آنلاین: درسال 1372 بود که به جهت ضرورت و تبیین جایگاه امر به معروف و نهی از منکردر جامعه مقام معظم رهبری دستورتشکیل ستادی را با عنوان" احیاء امر به معروف و نهی از منکر" صادر کردند و در همان زمان هفته اول ماه محرم‌الحرام را به عنوان هفته امر به معروف و نهی از منکر، نام نهادنند.

امر به معروف و نهی از منکر؛ کارسازترین تعامل اجتماعی

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، ضرورت ترویج و به ثمر رساندن فریضه امر به معروف درجامعه اسلامی آنقدر با اهمیت بود که بعد از انقلاب اسلامی و هنگام تدوین قانون اساسی در هشتمین اصل این قانون، نهاد جدیدی به این نام تاسیس شد که این کاردر تاریخ کشور و در بُعد قانونگذاری بی‌ سابقه بوده است. دراین اصل مقرر گردید « در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت »؛ و تعیین کیفیت امر به معروف و نهی از منکر مندرج در این اصل، یعنی اینکه سازمان و نهادی متکفل این دو فریضه بشود.  

مقارن کردن این نامگذاری با ایام محرم از این حقیقت ناشی می ‌شود که درتفکر شیعی، قیام عاشورا و نهضت خونین حسینی با دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر به گونه‌ ای عجین شده که بنا به تعبیر ائمه معصومین(ع) هدف اصلی از اجرای امر به معروف و نهی از منکر برپایی واجبات است که در سایه دعوت به اسلام با کمک برگرداندن حقوق از دست رفته و... ممکن می‌شود.   

از روایات معصومین و آثار به جای مانده ازتاریخ ، در نهضت امام حسین (ع) و قیام عاشورا عوامل متعددی دخالت داشته است که مهمترین آنها اقامه دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد. یعنی اگر مردم کوفه امام حسین (ع) را به کوفه دعوت نمی ‌کردند و بایزید بر بیعت امام با خود اصرار نمی ‌کردند، باز امام حسین (ع) نهضت و قیام خود را دنبال می ‌کرد. امام حسین (ع) برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و این نص کلام امام است.

 این فریضه الهی نه محصور در مکانی خاص است و نه در زمان خاص و در اجرای آن سن و استطاعت شرط نیست. نه فقر، نه سن، نه مریضی، هیچ ‌یک او را به تعطیلی نمی‌ کشاند و قضا شدنی نیست. شاید اهمیت امر به معروف و نهی از منکر بدان جهت است که منکر هر روز در هیئت و شکلی خاص با لباس نو، در کلام و سخنی بدیع جلوه می‌کند.

از این‌ رو امر به معروف، تکرار نیست، دور نگه داشتن این فریضتین از هرگونه تحریف، موجب سلامت و ضامن اثر بخشی آن است.

 واقعیت این است که باید افکار عمومی و جامعه دینی و اخلاقی ‌مان را نسبت به تمام مظاهر معروف و منکر آشنا سازیم و حقیقت و حکمت این دو فریضه الهی را به نحوی موثر به همگان آموزش دهیم.

در این بین ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مهمترین کارکردش حول این مسئله متمرکز است که به نسل‌های جوان و سایرمردم تفهیم نماید که سیمای فریضه امر به معروف و نهی از منکر چیزی جز تعهد وعلاقه اشخاص به تضمین سلامتی جامعه و برقراری امنیت نیست.   

بر اساس قانون والزماتی که برای ترویج امر به معروف و نهی ازمنکردرجامعه وجود با تشکیل ستاد های احیای امربه معروف و نهی از منکردراستان ها، ستاد هایی نیز درشهرستان ها تشکیل شد تا این وظیفه خطیر را به خوبی پیگیری نماید.

دراین راستا وهمزمان با شروع هفته امربه معروف و نهی ازمنکر دردهه اول محرم، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان اصفهان نیز با هدف «فرهنگ‌ سازی»، «الگوسازی» و«رفتارسازی» در جامعه، برنامه های بسیاری را در این زمینه تدارک دیده است که این برنامه ها شامل سخنرانی در خطبه های پیش از نمازهای جمعه، دیدار با علماء و روحانیون، برگزاری مانورامربه معروف، همایش مبلغین احیاء ، همایش روابط عمومی های دستگاه های اجرایی و ادارت، غبار روبی مزار شهدای امر به معروف و غیره می باشد.

در همین زمینه و طبق سنوات گذشته با مقارن شدن هفته امر به معروف و نهی از منکر با دهه اول محرم که  امسال مزین به شعار « تذکر لسانی،پیام مهربانی،نظارت همگانی است » است، نام های این هفته درسال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی بنام های مختلفی نامگذاری شده اند که شامل: روز اول محرم (امر به معروف و نهی از منکر ؛فرهنگ حسینی، عزم ملی)، دوم محرم (امر به معروف و نهی ازمنکر؛ مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی)، سوم محرم (امر به معروف و نهی از منکر؛ سبک زندگی، خانواده اسلامی)،چهارم محرم (امر به معروف و نهی از منکر؛ مبارزه با فساد، سلامت اداری)، پنجم محرم (امر به معروف و نهی از منکر؛ مقابله با تهاجم فرهنگی، جامعه نخبگان) ،ششم محرم (امر به معروف و نهی از منکر، جامعه مهدوی، بیداری اسلامی)، هفتم محرم (امر به معروف و نهی از منکر؛ نظارت همگانی رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی) است .

امر به معروف و نهی از منکر آنچنان در جامعه اسلامی با اهمیت است که اگر کسی درجامعه کار خیری انجام داد، باید ازاو تقدیرو تشکرشود تا زمینه‌ای برای ترویج خوبی ‌ها درجامعه فراهم گردد، و بالعکس اگر منکری از کسی سر بزند، افراد جامعه درخود احساس مسئولیت کرده و نهی ازمنکر کنند.

احیاء این فریضه نه به دنبال خشونت‌ ورزی است و نه خواهان تذکری است که موجب رنجش خاطر و کینه‌ ورزی اشخاص نسبت به یکدیگر شود. امر به معروف و نهی از منکر نشانه عشق انسان به همنوع است. بنابراین همه موظفند حقیقت شرعی و مطلوب این دو زمینه را با فرهنگ سازی و جریان سازی به جامعه منتقل کنند. واقعیت آن است که امر به معروف سبب دلگرمی و تقویت افراد کم اراده می‌شود و متقابلاً نهی از منکر، جبران کننده کمبود تقوای برخی از افراد جامعه است.

قرآن در همین زمینه تصریح می کند که امر به معروف و نهی از منکر نوعی قرنطینه ی روحی در برابر عیب ‌ها و گناهان است. در حقیقت امر به معروف و نهی از منکر نوعی انضباط اجتماعی است.

هرچند امربه معروف و نهی از منکر به عنوان هفتمین وهشتمین فرع از فروع دین مطرح شده است، اما وقتی به روایات مراجعه می‌کنیم، میزان وسیع روایت ‌های اهل بیت پیرامون آثار آن، ما را به شگفتی وا می‌ دارد گویی امر به معروف و نهی از منکر نسبت به واجبات دیگر، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

انتظار می‌ رود در هفته احیای امر به معروف ونهی از منکر و به برکت و حرمت ایام ماه محرم الحرام بتوانیم در ریشه‌ کنی مظاهر فساد و آسیب‌های اخلاقی جامعه، اقدامات موثری را به انجام رسانده و امید است با تصویب مجلس شورای اسلامی بزودی شاهد تاسیس نهادی مستقل به نام امر به معروف و نهی از منکر در کشور بوده تا بتوان در این راستا گام های بهتر و موثرتری برداشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.