روز گذشته مجمع موسسات مالی و بانکی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویت تشکیل شد.در سخنرانی افتتاحیه این مجمع، محمد هاشل رئیس بانک مرکزی کویت به موسسات مالی و بانکی و تجار عرب هشدار داد که خود را با قیمت های جدید نفت وفق دهند.

اثرات کاهش قیمت نفت بردرآمد کشورهای حوزه خلیج فارس

قیمت نفت همچنان به سیر نزولی خودادامه می‌دهد و کمتر کار‌شناسی پیش بینی بازگشت نفت ۱۰۰ دلاری را به بازار دارد. بازار و دولت‌ها هم گویا این تغییر را قبول کردند و با توجه به نزدیک شدن به ماهای آخر سال میلادی بودجه خود را با نفت ۶۰ تا ۸۰ دلاری تنظیم می‌کنند.

روز گذشته مجمع موسسات مالی و بانکی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویت تشکیل شد. در سخنرانی افتتاحیه این مجمع، محمد هاشل رئیس بانک مرکزی کویت به موسسات مالی و بانکی و تجار عرب هشدار داد که خود را با قیمت‌های جدید نفت وفق دهند و انتظار سال مالی سختی را داشته باشند. هاشل از کشورهای منطقه خواست که در خصوص روند نزولی قیمت نفت ترتیبی اتخاذ کنند.

شورای همکاری خلیج فارس در ۲۵ مه سال ۱۹۸۱ تشکیل شد و ۶ کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس عضو این شورا هستند. کشورهای عضو این شورا ۴۰ درصد از منابع نفتی و یک سوم از منابع گازی جهان را در اختیار دارند و بر همین اساس اثرات تصمیمات اتخاذ شده در این شورا فرا‌تر از منطقه خاورمیانه است.

در حال حاضر بعد از سازمان اوپک این شورا دومین نهاد حقوقی است که کشورهای عضو بیشترین تولید نفت را در اختیار دارند و تنها فرق آن این است که تصمیمات اوپک به صورت گروهی اخذ می‌شود اما در شورا به طور غیر محسوس این عربستان است که سیاستهای شورا را در همه زمینه‌ها معلوم می‌کند.

در حال حاضر ۶ کشور عضو شورا روزانه ۱۷ میلیون بشکه تولید دارند که ۱۲ تا ۱۳ میلیون آن را صادر می‌کنند.
از آنجایی که ۹۰ درصد در آمدهای کشورهای عضو از راه فروش نفت است. نوسانات اخیر در بازار تاثیر زیادی بر روی اقتصاد این کشور‌ها گذاشته است.

عبداله کویز عضو سابق کمیسیون انرژی شورای همکاری خلیج فارس در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت تصمیمات نفتی این شورا به تنهایی نمی‌تواند به بازار ثبات بخشد و اگر کشورهای عضو دنبال تثبیت قیمت نفت هستند باید از طریق اوپک بر بازار تاثیر بگذارند. کویز به کشورهای عضو پیشنهاد داد که بودجه خود را با نفت ۸۰ دلاری ببندند.
بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول و موسسه سرمایه گزاری kamco کویت در آمد نفتی کشورهای شورا در سال ۲۰۰۹ بود ۳۶۶ میلیارد دلار بوده است در حالیکه در سال ۲۰۱۳ این رقم به ۷۲۹ میلیارد دلار رسیده است.

در زمان سالهای طلایی نفت شیوخ این کشور‌ها با استفاده از مشاوره موسسات مالی بین المللی شروع به سرمایه گذاری بخشی از درآمدهای نفتی خود در مناطقی که از ریسک حداقلی برخوردار بود کردند تا بدان جا که هولدینگ قطر فروشگاه‌های زنجیره‌ای مارکس‌اند اسپنسر را خریداری کرد. با این وجود پیش بینی می‌شود میزان ذخیره ارزی این کشور‌ها ۲۴۵۰ میلیارد دلار باشد. ثمره این سالهای طلایی برای این کشور‌ها رشد ۴. ۵ درصدی اقتصاد بوده است

بزرگ‌ترین صادر کننده نفت شورا در ماه اوت ۹میلیون ۵۹۷ هزار بشکه تولید داشته است که در ماه سپتامبر این تولید افزایش یافته و به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است. این در حالیست که جاسم الموسعی در گفتگو با روزنامه عکاظ میزان فروش نفت عربستان را ۷ میلیون بشکه اعلام کرده است.

در آخرین تحولات کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول در یک کنفرانس خبری در کویت گفت با قیمت‌های جدید نفت میزان در آمد ناخالص کشورهای عضو شورا ۸ درصد کاهش داشته است و مقامات کشورهای عضو بایستی خود را در برابر شوک‌ها ی ناشی از کسری بودجه آماده کنند و به نظر می‌رسد بهترین را ه حل در حال حاضر کاستن از هزینه‌های عمومی است.

با توجه به ذخیره ارزی بالا، سود آور بودن و مطمئن بودن پروژه‌های سرمایه گذاری کشورهای عضو پیش بینی می‌شود این کشورهای بحران کاهش قیمت نفت را به سادگی پشت سر بگذارند.

 
 
 
 
 
 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.