رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: امیدوارم روزی بتوانم درباره پشت پرده استیضاح فرجی‌دانا افشاگری کنم.

امیدوارم روزی بتوانم درباره پشت پرده استیضاح فرجی‌دانا افشاگری کنم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی زاهدی در حاشیه مراسم بیست‌ودومین سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی در جمع خبرنگاران،‌ درباره نظر کمیسیون متبوعش درخصوص وزیر پیشنهادی علوم گفت: دیروز دکتر نیلی به کمیسیون آمده و توضیحاتی از زندگی علمی و اجرایی خود ارائه کرد، بعد از آن نمایندگان سوالاتی را مطرح کردند و ایشان به برخی سوالات پاسخ داد و به برخی دیگر به دلیل ذیق وقت و یا مصلحت نداستن پاسخ ندادند.

 

وی گفت: بعد از جلسه کمیسیون من نتوانستم با دوستان صحبت کنم تا از نظرشان مطلع شوم اما در مجموع نمایندگان انتظار دارند موضع‌گیری‌های ایشان صریح باشد، به خصوص درباره آن مواردی که موجب استیضاح و عدم رای اعتماد مجلس به نیلی‌منفرد شد.

 

وی ادامه داد: امیدواریم ایشان بتوانند ظرف یکی دو روز آینده موضع‌گیری شفاف داشته باشد.

 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد استیضاح فرجی‌دانا اظهار کرد: امیدوارم زمانی برسد که بتوانم درباره پشت پرده استیضاح فرجی‌دانا افشاگری کنم.

 

زاهدی تاکید کرد: البته نگفتم این افشاگری به زودی صورت می‌گیرد، گفتم امیدوارم بتوانم.

 

وی در ادامه در مورد افزایش ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دیروز بحث جدی در کمیسیون آموزش تحقیقات در کمیته آموزش عالی به همراه مرکز تحقیقات برگزار شد، اولین گزارش روز گذشته در این مورد ارائه شد و من می‌خواهم از طریق خبرنگاران به دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کنم که روز گذشته مصوب شد که اگر تا پایان هفته در پاسخ سوالاتی که کمیسیون داشته است مدارک لازم را ارسال نکنند، کمیسیون در این مورد ماده 236 را اجرا خواهد کرد.

 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توصیه من این است که تا چهارشنبه که دو روز آینده است، مدارک لازم را ارسال کنند.

 

وی در مورد ماده 236 توضیح داد: آیین‌نامه اجرایی مجلس این اختیار را به کمیسیون‌ها داده است که طبق آن، کمیسیون می‌تواند در مواردی که کاری خلاف قانون یا استنکاف قانون یا بی‌انضباطی انجام شده باشد، اگر وزیر باشد، وزیر و یا اگر نباشد رییس آن نهاد اجرایی را به قوه قضاییه فرابخواند.

 

زاهدی ادامه داد: ما خواهان این نیستیم که این اتفاق در دانشگاه آزاد بیفتد و امیدواریم آنها تا چهارشنبه مدارک لازم را ارسال کنند.

 

 

همچنین رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مراسم بیست‌ و دومین سالگرد دانشگاه جامع علمی‌کاربردی گفت: باید بحث فرهنگی را در جامعه ترویج کنیم که طبق آن به صلاحیت حرفه‌ای در دولت، رسانه‌ها، آموزش و پرورش و سایر نهادها بها داده شود.

 

وی با بیان اینکه در کشور متولیان زیادی برای آموزش مهارتی وجود دارد، اظهار کرد: در رشته‌های وزارت بهداشت که اکثرا مهارتی است، تعداد فارغ‌التحصیلان بسیار کم است و اگر شخصی هم بیکار باشد، دلیل آن نبود شغل نیست، همچنین وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی، سازمان فنی و حرفه‌ای از دیگر متولیان این امر بوده و عملکرد آنها موفق بوده است.

 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه پنجم توسعه گفت: در برنامه پنجم توسعه تاکید شده 50 درصد آموزش به سمت آموزش مهارتی برود،اما در حال حاضر دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی را از دیگر دانشگاه‌های کشور جدا کنیم ملاحظه می‌کنیم که اکثر دانشگاه‌ها به صورت تئوری فعالیت می‌کنند و این نقض بزرگی در آموزش عالی کشور است.

 

زاهدی ادامه داد: آموزش عالی حداقل در دوره لیسانس باید 50 درصد مهارتی شود.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای ماموریت خاصی دارد، اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای بلافاصله وارد بازار کار می‌شوند، این دانشگاه دولتی بوده و شهریه‌ای اخذ نمی‌کند، در صورتی که در دانشگاه علمی کاربردی تقاضا محوری حرف اول را می‌زند.

 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر در واحدی از دانشگاه جامع علمی کاربردی تقاضامحوری وجود ندارد، باید در آن واحد تجدیدنظر شود، زیرا این دانشگاه ماموریت دارد تقاضامحور باشد و رشته‌هایی که ارائه می‌دهد براساس نیاز و تقاضای جامعه است.

 

زاهدی با تاکید بر اینکه تقویت دانشگاه جامع علمی کاربردی برای رفع نیازهای حرفه‌ای و مهارتی کشور جزو واجبات است، گفت: نباید ادبیاتی به کار ببریم که این شائبه ایجاد شود که این دانشگاه شایستگی این امر را ندارد.

 

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد نهادهای مهارتی گفت: همه واحدها، موسسات، دانشگاه‌ها و... که درگیر امر آموزش مهارتی هستند، به صورت جزایر مستقل از هم در امر مهارت فعالیت می‌کنند، باید یک جریان، نهاد، شورا، یا سیاست‌گذار کسری را بگستراند که همه این نهادها زیر این چتر قرار بگیرند.

 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در امر آموزش مهارتی یک واحد خاص باعث پیوند این اجزا شود، ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه هم کمیسیون آموزش طرحی به مجلس داد که این طرح تصویب شده است، براساس این طرح نهادی زیر نظر رییس جمهور ایجاد می‌شود که بتواند امر ذکر شده را محقق کند.

 

زاهدی با تاکید بر اینکه بحث صلاحیت حرفه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در استخدام نیرو به جای مدرک باید به صلاحیت حرفه‌ای فرد توجه کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.