رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، امر به معروف و نهی از منکر را مقوله ای بسیار مهم و درعین حال بسیار حساس و خطیر دانست و تصریح کرد تبیین نکردن اصولی و صحیح این مفهوم باعث آسیب های اجتماعی می شود.

صادق آیینه وند: امربه معروف و نهی از منکر نیازمند تببین اصولی است

صادق آیینه وند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان آنکه ماه محرم ماهی شناخته شده برای شیعیان و مسلمانان و حرکت صورت گرفته در آن الگویی برای تمامی افراد جامعه است گفت: نفس شکل گیری قیام امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان آنگونه خود حضرت فرمودند برپا کردن نهضت امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی ادامه داد: تعریف مساله امر به معروف و نهی از منکر در اسلام کاملا واضح و روشن است و طی آن «منکر» چیزی است که جامعه اسلامی و مردمان مومن آنرا زشت بشناسند و از آن دوری کنند و «معروف» وقوع فعلی است که مورد پسند و مورد تایید مومنان است.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس با تایید براین مساله که دقت در اجرای مقوله امر به معروف و نهی از منکر نباید فقط مختص به ماه محرم باشد خاطرنشان کرد: در گام نخست احیا و اجرای این وظیفه اسلامی متوجه حکومت است تا مردم و باید دقت کنیم رسالت اصلی امر به معروف و نهی از منکر در گام نخست برای اصلاح امور اداری و مدیریت جامعه است.

وی ادامه داد: اما وقتی نگاه مان را به این پدیده عام می کنیم کلیه افعال ناپسند جاری که خلاف اخلاق اسلامی و سیره بزرگان این دین هدایتگر است را در بر می گیرد و بر همین اساس است که امروز اجرای این پدیده از شکل حکومتی صرف آن خارج شده و در کل جامعه ساطع شده است.

نویسنده مجموعه کتاب های «سلسله قیام های شیعه» افزود: در راستای تبیین و تحقق واقعی و حقیقی رسالت امر به معروف ونهی از منکر دستگاه های فراوانی چون وزارتخانه های ارشاد، آموزش و پرورش، علوم، کشور و سازمان تبلیغات اسلامی دارای وظایف متعدد هستند که کوتاهی در انجام هر یک از آن وظایف، آسیب هایی را با خود به همراه دارد.

وی اجرای رسالت امر به معروف و نهی از منکر را بسیار حساس مهم و در عین حال خطیر دانست و تصریح کرد برای اجرای عمومی پدیده امر به معروف در گام نخست باید زیرساخت های آن توسط نهادهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی فراهم شود و در ادامه افراد اصلح و مورد اطمینان نظام و مسئولان برای این امر برگزیده شوند.

نویسنده کتاب «تاریخِ سیاسی اسلام» افزود: دستگاه ها و وزارتخانه ها ابتدا باید به شکل فنی، کارشناسی و تخصصی تر به تبیین مفاهیم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و کلیه بخش های آن بپردازند، بعد شرایط اطلاع رسانی را فراهم کنند و سپس به اجرای آن توسط افراد مورد وثوق اقدام کنند تا این اقدامات مغایر اصول اجرایی و اسلامی امر به معروف و نهی از منکر نباشد.

وی با یبان آنکه امر به معروف و نهی از منکر باید هدایت شده و تخصصی و تحت نظارت حکومت باشد گفت: در دوران صدراسلام رسول اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و فرزندان وی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده داشتند و در ادامه تاریخ اسلام این مساله بر عهده افراد مورد وثوق علما وفضلای دینی بود.

این پژوهشگر تاریخ اسلام یادآور شد: در حال حاضر تا زمانی که اطلاع رسانی دقیق و جامعی از اصول و مفاهیم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه صورت نگیرد نمی توان به شکل تمام و کمال به اجرای این فریضه دینی پرداخت.

آیینه وند اجرای امر به معروف و نهی از منکر را رسالت افراد شایسته و منتخب فقهای دینی، عالمان و کارشناسان مذهبی و مورد تایید حکومت و نظام دانست و تصریح کرد در عصر حاضر به دلیل پیچیدگی حکومت ها اجرای این فریضه نیز پیچیده شده است و باید افراد دارای صلاحیت در این زمینه وارد عمل شوند.

وی شرایط اجرای امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده مسئولان دینی و کشوری و در ادامه افراد شایسته و مورد اعتماد آنها دانست و خاطرنشان کرد: امر به معرف و نهی از منکر را مقوله ای بسیار مهم و در عین حال بسیار حساس و خطیر است و عدم رعایت کوچکترین نکات آن ممکن است به بروز آسیب هایی ختم شود که جبران آنها نیازمند صف زمان و هزینه بیشتر خواهد بود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.