یک کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به اهمیت تجارت در توسعه اقتصادی کشور، گفت: با نگاه به کشورهای موفق در عرصه تجارت و اقتصاد نتیجه می گیریم که این کشورها سیاست های روشنی در جهت حمایت از تولید و افزایش صادرات دنبال کرده اند.

حمایت از تولید و صادرات دو رکن اصلی توسعه اقتصادی کشور است
 

امیرحامد توفیقی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: توسعه صادرات موجب افزایش تولیدات ملی، رشد بهره وری و رونق اقتصاد و ایجاد فرصت های شغلی جدید می شود.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته نخبگان اقتصادی کشور همواره بر این نکته تاکید داشتند که باید اتکای دولت به درآمد های نفتی کاهش و صادرات غیرنفتی افزایش یابد.

توفیقی با بیان اینکه از نظر توسعه اقتصادی، ایران از سال ۱۹۶۰ میلادی تاکنون که از درآمد سرشار نفت به ارز خارجی بهره مند بوده است، افزود: قبل از انقلاب تمام امور اساسی اقتصادی و غیراقتصادی در دست دولت بود و دولت به جای ایجاد یک بخش صادراتی با تولید غیرنفتی، ارز و دارایی های کشور را صرف استراتژی جانشین کردن واردات می کرد.

وی با اشاره به اینکه سالهاست حواس ها متوجه بخش خصوصی شده و این بخش را نوشدارو و راه نجات می دانند، افزود: این درست است که تصدیگری دولت در بخش اقتصاد باید کاهش یابد اما نمی توان انتظار داشت که با گسترش بخش خصوصی، ایران کشوری توسعه یافته شود، مگر اینکه در کشور چشم انداز امنیت بلندمدت وجود داشته باشد، بین دولت و جامعه حس همبستگی و همدردی ایجاد و بحث فساد مالی برطرف شود و فعالان بخش خصوصی نیز برای افزایش درآمد، راه معقول و مشروع را انتخاب کنند.

این اقتصاددان تصریح کرد: گذشته از اینها، ایران برای توسعه یافتگی باید از میزان حیف و میل بکاهد، بر پس انداز و سرمایه گذاری بیافزاید و تولید داخلی را همراه با ایجاد یک بخش وسیع و مدرن صادرات، توسعه بخشد.

وی همچنین لازمه توسعه صادرات را داشتن نظام ارزی پایدار دانست و افزود: تا زمانی که تورم مهار نشود، سیاست ثبات نرخ ارز ماندگار نخواهد بود اما با تثبیت نرخ ارز، راه برای سرمایه گذاری نیز هموار خواهد شد.

توفیقی با اشاره به راهکارهای جهت دهی منابع بانکی به سمت تولید، گفت: تامین منابع مالی مورد نیاز، یکی از مشکلات همیشگی شرکت های تولیدی و خدماتی بوده است.

وی با بیان اینکه شرکت ها و واحدهای تولیدی در تمام مراحل ارزیابی طرح های توسعه و تولید از منابع مالی بانک ها برای پیشبرد اهداف خود بهره می گیرند، افزود: این موضوع در اقتصاد بانک محور ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که اقتصادهای بانک محور از سیاست ها، خط مشی ها و ایجاد ساز و کارهایی برای اطمینان بخشی از هدایت منابع بانک ها به سمت تولید استفاده می کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: موسسات اعتباری از شیوه های مختلفی استفاده می کنند تا مطمئن شوند متقاضیان، تسهیلات دریافتی را در زمینه تولید به کار خواهند گرفت اما باز مواردی پیش می آید که تسهیلات دریافتی در زمینه ای غیر از تولید هزینه شود از این رو باید از ساز و کارهای لازم جهت شفافیت اطلاعات بهره گرفت تا زمینه تصمیم گیری صحیح در بخش پرداخت تسهیلات و استفاده مناسب از آن فراهم شود.

وی با اشاره به اهمیت صادرات نیز گفت: بررسی آمار نشان می دهد که ارزش کالاهای صادراتی در مقابل کالاهای وارداتی در چند سال گذشته تغییر چندانی نکرده در حالی که باید تحول اساسی در ترکیب صادرات غیرنفتی ایجاد شود.

وی افزود: البته طبق آمار چهار ماهه امسال شاهد توازن نسبی در تراز تجاری هستیم اما انتظار برای رونق صادرات غیر نفتی با توجه به پتانسیل های کشور بیش از این است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دولت باید گام های موثری برای اصلاح قوانین و مقررات و اتخاذ سیاست های مناسب توسعه صادرات بردارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.