گروه میهن- زنجان- رقیه الماسی - نمی‌دانم هشتم محرم زنجان را دیده‌اید یا نه، هشتم محرم، زنجان جور دیگری است، صدای یا حسین(ع) را از کوچه پسکوچه‌های این سرزمین عاشق می‌توانی حس کنی.

زنجان فردا عاشورایی می‌شود

 مردم این شهر هشتم محرم دستهای پاکی و صداقتشان را بالا می‌برند؛ دستهایی که به  آسمان حسین(ع) سلام می‌کنند؛ دستهای نیازی که عاشقانه از حسین(ع) و خدای حسین(ع) مدد می‌جویند .

صدای جمعیت عزاداران  حسینیه اعظم، بی پروا  آسمان را می‌شکافد و در آغوش فرشتگان آرام می‌گیرد. آوازه این دسته  نیم میلیونی عاشقان ابا عبدا...(ع) امروزه دیگر جهانی شده و همه مردم جهان، زنجان و زنجانی را با هشتم محرمش و دسته عزاداری حسینیه اعظم و پایتخت شور و شعور حسینی می‌شناسند. مردم عاشق ابوالفضل(ع) همنوا با هم «ای شمع حرم خانه قربانون اولوم عباس» و این شاه بیت معروف در بین آذری ها که، «یل یاتار طوفان یاتار یاتماز حسینین پرچمی». «هانسی گرو هین بیله مولاسی وار، شیعه لرین حضرت عباسی وار.» سر می‌دهند که حال و هوای دیگری به شهر کربلایی زنجان می‌دهد.

شاید حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی زمانی که حدود یک قرن پیش این حسینیه را وقف می‌کردند می‌دانستند  که مردم زنجان این گونه دینشان را به حسین و اولاد حسین  و اصحاب حسین ادا خواهند کرد.

مردم زنجان همه  با هم فریاد یا حسین(ع) سر می‌دهند. دیگر در این جمع  هیچ کس خود را نمی شناسد و در کوچه پسکوچه های کربلا سیر می‌کنند و آرزوی اینکه روزی ضریح زیبایش را در آغوش بگیرند در سر دارند.

 

 دومین قربانگاه جهان

اما نذوراتی که این مردم عاشق هدیه اباعبدا... (ع) می‌کنند خود راز و رمز دیگری است که تنها  باید از زبان خودشان بشنوی وبس. گوسفندان رنگی شده که انگار برای ذبح و قربانی شدن عجله دارند. گفته می‌شود، برای نخستین بار درسال 1328هجری شمسی تنها 4 رأس گوسفند در مسیر دسته حسینیه ذبح شد و اکنون مردم از جای جای کشور و حتی جهان نزدیک به 13 هزار رأس قربانی و هدیه بیش از 2میلیارد و 800میلیون تومانی را به ثبت رسانده‌اند.

دلیل این مدعا آن است که ازحسینیه اعظم به عنوان دومین قربانگاه جهان پس از منا یاد می‌شود و به عنوان دهمین میراث معنوی ثبت جهانی  شده  و امروز از این حسینیه به عنوان قطب گردشگری مذهبی استان زنجان نام می‌برند.

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان  در این خصوص به خبرنگار ما گفت: طی سال گذشته  نذرهای نقدی و فروش احشام  2میلیارد و 800 میلیون تومان بود.

غم پرور شمار گوسفندان اهدا شده توسط مردم به حسینیه اعظم   را 4هزار و 959راس اعلام کرد و افزود: یک هزار و 781 راس گاو و گوسفند هم در مسیر دسته عزاداری این مسجد ذبح شده و وجه نقد 2هزار و 935 راس گوسفند نیز به حسینیه پرداخت شد.

وی جمع گوسفندان نذری اهدا شده دردهه اول محرم سال گذشته را 9 هزار و 675 راس اعلام کرد.

گفتنی است: هر ساله ده‌ها هزار بسته گوشت متبرک بسته بندی شده در بین عزاداران و مردم توزیع می‌شود که طی سال گذشته بیش از 50 هزار بسته گوشت نذری و 23هزار پرس غذای نذری حسینیه اعظم زنجان در بین مردم توزیع شد.

 

 «یوم العباس» در زنجان عطر آگین می‌شود

 رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان در ادامه با اشاره به برنامه های حسینیه در دهه اول محرم گفت: در مدت 13 شب از آغاز محرم، حسینیه اعظم زنجان  میزبان بیش از 16 هزار عزادار حسینی است.

امسال 140 خادم افتخاري در طول دهه محرم در دو شيفت به عزاداران خدمت رساني خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از ميزباني 45 شهيد گمنام توسط دسته عزاداري حسينيه اعظم زنجان در روز هشتم محرم خبر داد.

غم پرور با اشاره به هماهنگي انجام شده با سپاه انصارالمهدي(عج) زنجان گفت: پيكر مطهر 45 شهيد گمنام فردا مصادف با هشتم محرم در ميدان انقلاب شهر زنجان در مسير حركت دسته عزاداري حسينيه اعظم تشییع می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.