فریدونکنار – خبرنگار قدس آنلاین : تنها بازمانده گله غربی درنای سیبری صبح روزجمعه نهم آبان ماه 1393 به منطقه فريدونكنار مازندران وارد شد و موجبات خوشحالی اهالی شهرستان، علاقه مندان به محیط زیست و حیات وحش را بدنبال داشت.

بازگشت آخرین بازمانده

تک درنای سیبری از زيستگاه زادآوري خود از مسير روسيه، قزاقستان و آذربايجان به فريدونكنار مازندران مهاجرت ‌و حدود چهار ماه ازسال را با تغذيه در محدوده دامگاه‌هاي سنتي "ازباران" و "سرخ‌رود" و فريدونكنار زمستانگذرانی مي‌كند.

با توجه به اهمیت این پرنده به عنوان پرنده ای منحصر بفرد و در معرض خطر انقراض ، پروژه‌اي بين‌المللي با استفاده از اعتبارات صندوق حمايت براي پشتيباني از اين حیوان تهيه، پيشنهاد و پس از تصويب از سال 2003 ميلادي به اجرا در آمده است و محدوده زمستان‌گذراني درناي سيبري در منطقه مورد شناسايي قرار گرفت و به عنوان منطقه تيراندازي ممنوع درفهرست تالاب بين‌المللي در کنوانسیون رامسر مصوب شد.

درناها دارای پنج جنس مختلف و15 گونه هستند و تمامي درناها به عنوان گونه‌هاي حمايت شده محسوب مي‌شوند. درناها در تمامي نقاط دنيا به جز نواحي قطبي و بخشي از آمريكاي جنوبي زندگي مي‌كنند.
برخي از درناها مانند درناي معمولي، درناي طناز از جمعيت خوبي برخوردارند اما برخي از آنها مانند درناي فرياد‌كش آمريكايي و درناي سيبري در معرض تهديد و خطر انقراض قرار دارند.

 درناي سيبري از انواع در معرض خطر درناها و داراي سه جمعيت مستقل چين، هند و ايران می باشد و زيستگاه زادآوري درناهاي سيبري در نواحي شرق سيبري، نواحي غرب سيبري و مهاجران به چین و ايران است.

جمعيت مركزي درناي سيبري و مهاجر به هند منقرض شده‌ و در سال‌هاي اخير گزارشي از مهاجرت درنا به هند و زيستگاه زمستاني آن در پارك كئولادو وجود ندارد.  

جمعيت شرقي درناي سيبري و مهاجر به درياچه پويانگ در چين جمعيت خوبي دارد، به طوري كه حدود 3 هزار قطعه برآورد شده است.  

اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران نیز با توجه به اهمیت این پرنده به عنوان پرنده ای در خطرانقراض اقدامات مختلفی براي حفاظت از درنا و زيستگاه آن از جمله جذب نيروهاي محافظ هميار محيط‌بان، نصب تابلو براي شناسايي منطقه، برگزاري كلاس آموزشي براي جامعه محلي با موضوع درنا، خريد تجهيزات حفاظتي دوربين، تلسكوب، راه‌سازي جوجه درناهاي سيبري، احداث مركز پرنده‌شناسي و استفاده از خدمات مشاوران ملي و بين‌المللي  را به انجام  رسانده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.