قدس آنلاین-آمنه مستقیمی: هر جا سخن از امام حسین (ع) و نهضت او باشد این حق طلبی و ظلم ستیزی و رد ذلت و منکرات رخ می نمایاند؛ در این میان امر به معروف و نهی از منکر مهمترینِ جلوه های عزت طلبی در سبک زندگی حسینی است.

امر به معروف و نهی از منکر مهمترینِ جلوه های عزت طلبی در سبک زندگی حسینی است

به گزارش قدس آنلاین، بی تردید سبک زندگی حسینی دارای ابعاد ویژه ای است که آن را چنین در تاریخ جاودانه و یکه تاز کرده که با وجود گذشت 14 قرن هنوز هم انسان های آزاده را با خود همراه می کند. در واکاوی شاه بیت این سبک زندگی با حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:

 

اصلی ترین آموزه و محور سبک زندگی حسینی چیست که آن را در میان سایر سبک هایی که تاریخ به خود دیده، جاودانه و ماندگار کرده است؟

در خصوص سبک زندگی حسینی که بر اساس نهضت اباعبدالله الحسین (ع) بنا است تحلیل شود، باید به شعارهای این نهضت، نامه های ایشان به دیگران و ... توجه شود تا برای امروز جهان اسلام به ویژه شیعیان الگو و نمونه روشنی ارائه شود.

برترین ویژگی این سبک عزت مندی است و امام حسین (ع) پرچمدار این نوع از حیات و زندگی هستند.

به عبارت بهتر زندگی را می شود با یک رویکرد ذلیلانه و فرومایگی و خواری و پستی اداره کرد که این زندگی هرگز شایسته انسان نیست به ویژه برای رادمردانی که در مکتب اسلام و بر اساس آموزه های دینی تربیت شده اند، چراکه این سبک فرومایه و توام با خواری که انسان در آن حس بندگی دارد هرگز نه مورد پذیرش فطرت انسانی است نه دین الهی آن را تایید می کند.

در مقابل نوع دیگر حیات، زندگی عزیزانه است که در آن انسان بر اساس داشته ها و باورهای قلبی و شهودی به غنا و بی نیازی می رسد که هرگز حس نیاز به دیگران ندارد و نه تطمیع ها و نه تهدیدهای دیگران در او اثر نمی کند، یعنی انسان عزیز را نه از درون و نه از بیرون نیاز و آفتی وادار به سر خم کردن نمی کند، لذا امام حسین (ع) در سبک زندگی خود بر اساس آموخته های وحیانی، زندگی عزتمندانه را مدار حیات خویش قرار داده اند.

 

این عزت طلبی و طرد ذلت چگونه در سبک زندگی ایشان تبلور یافته است؟

شعار ایشان نفی و طرد زندگی ذلیلانه است از این رو فرمودند: «هیهات من الذله» و در نوشته ها و سخنان دیگر می فرمایند: «اگر بنا باشد زندگی توام با ذلت و پذیرش سخن انسان های پلیدی همچون یزید باشد و انسان بخواهد زندگی ذلیلانه برابر حکومت جائرانه داشته باشد، شایسته نیست و موت از این زندگی ارزشمندتر است.»

ایشان روز عاشورا و هنگام ورود به میدان این شعار را داشتند و حین رجزخوانی فرمودند: «اگر بنا باشد انسان عار و ننگ را در زندگی بپذیرد این هرگز شایسته نیست، بلکه مرگ بر آن مقدم است».

بنابراین عزتمندی و راهبرد آن در سبک زندگی حسینی محور است.

البته عزت، نیازمند اموری است که انسان باید آنها را در درون خود ایجاد کند. عزت در لغت به معنای نفوذناپذیری است یعنی زمینی که کلنگ در آن اثر نمی کند، اگر انسان بخواهد عزیزانه زندگی کند این هزینه دارد که نه از درون حس نیاز داشته باشد و نه با تطمیع دیگران از میدان به در برود.

آیت الله جوادی آملی در سخنی می گویند: «قله دماوند به دلیل سربلندی و قوت درونی است که کسی بر آن طمع نمی کند!»

خداوند عالم نیز در قرآن می فرماید: «شما به گونه ای زندگی کنید که دیگران در شما شدت و قوت ببینند و در شما طمع نکنند...» این یعنی سبک زندگی توام با عزت و قدرت.

البته بعضی نمی توانند بین عزت و خشونت و تهاجم تفاوت بگذارند در حالی که عزت، اعتدال و حد میان ذلت و خشونت و تهاجم است. انسان عزیز انسانی نیست که به دیگران بتازد و هجمه بیاورد بلکه در درون خود مقاومتی ایجاد می کند که به او طمع نکنند.

بنابراین، انسان معتدل و مومن انسانی است که بر اساس سبک زندگی امام حسین (ع) عزتمدانه زندگی کند.

امام حسین (ع) فرموده اند: «این انسان پلید یعنی ابن زیاد مرا بین شمشمیر و ذلت مخیر کرده است، اما هرگز ذلت را نمی پذیرم و جنگ با دشمن و انسان هایی که قدرت طمع ورزی را دارند، ترجیح می دهم.»

آنچه نهضت ایشان را پایدار و جاودانه کرد، همین عزتمندی است، باید بدانیم سبک زندگی جامعه عزتمند آن است که هرگز به سمت این و آن نغلتد بلکه نیاز به اندیشه و فکر و کوشش و تلاش دارد.

پیش از در دستور کار قرار دادن بحث مقاومت در سیاست، فرهنگ، اجتماع و اقتصاد باید سبک زندگی را  مد نظر داشته باشیم وگرنه اگر کشوری به لحاظ اقتصادی، صنعت و .. دست و نگاهش به دیگران بوده و آن عزت لازم را نداشته باشد، مقاوم نمی شود و امام حسین (ع) به ما آموختند بر مبنای حق و عدل زندگی کنیم.

 

اینکه گفته می شود کل یومٍ عاشورا و کل ارضٍ کربلا را چطور باید در سبک زندگی پیاده کرد؟

امام حسین (ع) با خلق این نهضت جاودان، مسیر زندگی را در همیشه تاریخ تعیین کردند و اگر می گوییم کل یومٍ عاشورا و کل ارضِ کربلا یعنی هیچ گاه زندگی ذلیلانه را انتخاب نکنیم چراکه عاشورا و کربلا ذلت را نفی می کنند و هر جا سخن از امام حسین (ع) و نهضت او باشد این حق طلبی و ظلم ستیزی و رد ذلت و منکرات رخ می نمایاند. در این میان باید توجه داشت امر به معروف و نهی از منکر مهمترینِ جلوه های عزت طلبی در سبک زندگی حسینی است.

 

برای آنکه در عزت طلبی راه را اشتباه نرویم چه راهکاری مورد توصیه است؟

مرز بین فرومایگی از یکسو و تهاجم و خشونت صراط مستقیمی است که از مو نازک تر و  از شمشیر تیزتر است، از این رو است که صاحبان قدرت و صلابت یا همان استکبار جهانی به خود اجازه می دهند برای اهداف و مطامع خود به دیگران حمله کنند.

جامعه مقتدر حق خواه و حق طلب نه به سمت خواری و فرومایگی می غلتد نه خشونت و ارعاب و مرز صراط مستقیم را رعایت می کند و در آن پیش می رود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.