مقام های لبنانی تحت فشارهای شدید حکومت قطر مجبور به آزادی عبدالعزیز بن خلیفه العطیه از زندان شدند در حالی که حکمی که علیه او صادر کرده اند، همچنان به قوت خود باقی است.

حمایت خویشاوندان وزیر امور خارجه قطر از داعش و القاعده


دیپلماسی ایرانی: به تازگی یک گزارش رسانه ای منتشر شده است که نشان می دهد یکی از نزدیکان وزیر امور خارجه قطر متهم به حمایت مالی از تروریسم است و به طور غیابی در لبنان محکوم شده است. در همین رابطه دولت لبنان از دولت انگلیس خواسته است که به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فشار بیاورد تا تدابیر شدیدی را علیه شهروندانی که مشکوک به حمایت مالی از تروریسم هستند، بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان های لیبرال مخالف حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، روزنامه ساندی تلگراف، چاپ لندن درباره مساله حمایت از تروریسم و گروه های اسلامی تندرو که از سوی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حمایت می شوند، نوشت که دولت بریتانیا متهم است که نسبت به گروه هایی که مشکوک به حمایت از جریان های تندرو هستند، سهل انگاری می کند.

در همین رابطه روزنامه دیلی تلگراف در سرمقاله ای نوشت که مساله حمایت از گروه های تندروی اسلامی از سوی افراد ساکن در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، به مساله ای برای دولت انگلیس تبدیل شده و بسیاری بر این اعتقادند که دولت انگلیس با وجود هشدارهای ایالات متحده نسبت به آنها سهل انگاری می کند.

دیلی تلگراف همچنین می نویسد: اگر تمایل داشته باشیم که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را راضی کنیم که جلوی شهروندانشان در حمایت از تروریسم را بگیرند، لازم است که تحریم هایی هم سطح تحریم های ایالات متحده امریکا علیه آنها وضع کنیم.

روزنامه تلگراف مدتی است که سلسله تحقیقاتی را درباره 'چشم پوشی' دولت های قطر و کویت در حمایت مالی بعضی افراد از گروه های تروریستی منتشر می کند. این روزنامه همواره تاکید دارد که مواضع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در قبال گروه های تروریستی همیشه دو گانه بوده است در حالی که به چشم خود می بینند که تروریسم چه جنایت هایی مرتکب شده است.

این روزنامه در تازه ترین گزارش خود درباره حمایت کشورهای عربی از جریان های تروریستی می نویسد که دوستان ما باید خیلی خوب بدانند که دوستی یک داد و ستد است، حق ما است که از هم پیمانانمان که علنا ما را متحد خود می دانند بخواهیم که به طور جدی علیه تروریسم فعالیت کنند. برای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست که مثلا افرادی در قطر به حمایت مالی از گروه های تروریستی بپردازند در حالی که دولت قطر به دلیل روابط خانوادگی این افراد با هیات حاکمه چشم خود را به روی آنها ببندد. اشاره او به قضیه پسر عموی وزیر امور خارجه قطر است که متهم به حمایت مالی از گروه های تروریستی است و به طور غیابی توسط دولت لبنان به اتهام حمایت مالی از شبکه القاعده محکوم شده و مورد پیگرد قرار گرفته است.

روزنامه تلگراف به صراحت به عبدالعزیز بن خلیفه العطیه اشاره می کند و با ذکر نام او می نویسد که مقام های لبنانی تحت فشارهای شدید حکومت قطر مجبور به آزادی او از زندان شدند در حالی که حکم او همچنان به قوت خود باقی است. العطیه همواره ارتباطاتش با گروه های تروریستی را تکذیب کرده است. دولت قطر تهدید کرده بود اگر لبنان العطیه را از زندان آزاد نکند هزاران لبنانی ساکن در قطر را اخراج خواهد کرد.

این روزنامه سپس به نقل از رسانه های لبنانی می نویسد که العطیه در می 2012 بعد از دیدار با عمر القطری و شادی المولوی، دو رهبر شبکه القاعده هزاران دولار در اختیار آنها قرار داده است. العطیه در توجیه این کار خود در بازجویی هایش توسط لبنانی ها گفته است که این پول ها را به دلایل پزشکی در اختیار این افراد قرار داده است.

العطیه عضو سابق کمیته ملی المپیک قطر بوده و از خویشاوندان عبدالله بن حمد العطیه، وزیر انرژی سابق قطر و خالد بن محمد العطیه، وزیر امور خارجه فعلی قطر است.

وکیل العطیه اتهامات حمایت او از گروه های تروریستی را به شدت رد می کند در حالی که خود العطیه در صفحات اجتماعی خود بر حمایتش از جبهه النصره، که با شبکه القاعده ارتباط دارد، در سوریه تاکید کرده و علاوه بر آن حمایت خود را از اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده و داعش در عراق نیز اعلام کرده است.

در همین رابطه روزنامه تلگراف در گزارش جداگانه ای می نویسد که مقام های انگلیسی تحقیقات فشرده ای را در باره روابط جمعیت های خیریه بریتانیایی با جهادی های داعش آغاز کرده است.

کمیته نظارت بر جمعیت های خیریه در بریتانیا نیز اخیرا نگرانی شدید خود را از فعالیت های مشکوک برخی جمعیت های خیریه که در سال های اخیر به طور ناگهانی تشکیل شده اند و عمده فعالیت های خود را بر عراق و سوریه متمرکز کرده اند، ابراز داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.