صدا و سیما در بیشتر جوامع پیشرفته، آیینه تمام نمای واقعیات اجتماعی است. این در حالی است که متأسفانه در جامعه ما این رسانه بیانگر واقعیات اجتماعی نیست و در راستای سیاستگذاری‌های خود سازمان برنامه‌ریزی می‌شود ...

«سیما» به کدام نیاز مردم  پاسخ می‌دهد؟

 وبی توجه به تمایلات جامعه، خواسته‌های خودش را در قالب برنامه‌های مختلف به مردم ارايه می‌کند. این در حالی است اگر یک رسانه نتواند با اجتماع خودش ارتباط بر قرار کند و بیانگر مشکلات جامعه خودش نباشد، طبیعتاً مخاطب هم نمی تواند سرمایه اجتماعی محسوب شود .

صدا و سیما باید بتواند دغدغه ها و نیاز‌های مردم را شناسایی کند و درصدد رفع آنها برآید. آن هم  در حال حاضر که جامعه با مشکلات زیادی روبه روست. وظیفه صدا و سیما  این است که برای بهتر شدن اوضاع  فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم برنامه سازی کند. به عنوان مثال یکی از مسايل و معضلاتی که امروزه جامعه با آن روبه روست، آمار بالای تعداد زنان سرپرست خانوار است. آیا صدا و سیما تاکنون در مورد مسایل و مشکلات زنان سرپرست خانوار برنامه‌ای داشته و توانسته اجتماع را برای تعامل با این زنان که در واقع قشری آسیب دیده اند، آماده کند؟

واقعیت این است که آمار زنان بد سرپرست، ویژه، بیوه و یا به سن تأخیر در ازدواج رسیده  در حال افزایش است و باید راهکاری اندیشید.کدام برنامه صدا وسیما مشکلات مردم را به تصویر می‌کشد و کدام برنامه بیانگر واقعیات اجتماعی فرهنگی واخلاقی این جامعه و مردم است؟ پس خیلی واضح و روشن است که مردم از رسانه ملی گریزان شوند.  ما در حال حاضر با افزایش طلاق در جامعه روبه رو هستیم، ولی آیا صدا و سیما برای دختران جوان ما و خانواده هایی که در معرض طلاق هستند، برنامه ای تهیه کرده است که به درد آنان بخورد؟ آیا توانسته برای  آگاه کردن آنان، نشستهایی را با حضور کارشناسان برگزار کند و راهکاری را ارايه دهد؟ در تمام دنیا برای برطرف کردن مشکلات جامعه، از تمام کارشناسان و متخصصان با گرایشهای مختلف دعوت می‌کنند که برای برطرف کردن یک معضل اجتماعی راهکاری اندیشیده شود و مردم هم با شوق و ذوق پای برنامه می‌نشینند، ولی در جامعه ما صدا و سیما کارشناسانی را دعوت می‌کند که در راستای سیاستهای صدا و سیما حرف بزنند. این برنامه ها تنها بر اساس یک نگاه و یک سلیقه خاص ساخته شده و طبیعی است که مردم سراغ این بر نامه ها نمی آیند  و به لحاظ علمی دنبال نیاز‌های خودشان هستند. حالا اگر پاسخ نیازشان را در داخل پیدا نکنند، دنبال ماهواره ها می‌روند. علت آمار بالای مخاطبان ماهواره هم همین مسأله است. صدا و سیما باید مردمی شود. باید وارد اجتماع شود و با مردم ارتباط برقرار کند، زیرا اگر برنامه ها رنگ و بوی مردمی داشته باشد، مردم با تمام احساس و وجودشان برنامه ها را دوست دارند و بیننده آن می‌شوند، در غیر این صورت از رسانه ملی پرهیز خواهند کرد. خشونت را در جامعه تجویز می‌کند و بیشتر هنرپیشه هایی که به ایفای نقش می‌پردازند، خشونت زایی را به خانواده‌ها آموزش می‌دهند. بنابراین اگر بخواهیم این شکاف از بین برود، رسانه سرمایه اجتماعی مردم شود و در بین مردم اعتماد از دست رفته‌اش را باز یابد و مشارکت اجتماعی مردم را در بر نامه ها داشته باشد، باید حتی اگر در ظاهر به ضررش باشد، واقعیات را به مردم بگوید .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    به نظرمن صدا سیما فقط هر چی خودش دوست داره می سازه و به خورد مردم می ده به خاطر همین هم درصد مخاطبای تلویزیون پایین آمده چون برنامه ها که جذابیت نداره بیشتر تلویزیون به ماتم سرا تبدیل شده که اگر کسی می خواد به غم و بدبختی رو بیاره گزینه مناسبی و گرنه تمام دنیا فقط به فکر سلیقه و خواست مردم عمل می کنند نه سلیقه شخصی به خاطر همین برنامه های ماهواره ای مخاطب دارند چون برنامه های شاد و مفرحی رو می توان ازش دید