جواد حسینی : غائله به وجود آمده میان صدا و سیما و فدراسیون فوتبال بر سر قرارداد حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال به عقیده بسیاری مساله‌ای پیچیده و سخت به حساب می‌آمد ...

کفاشیان بازنده بزرگ؛ حرف ضرغامی به کرسی نشست!

 به ویژه که مسؤولان فوتبال اعلام کرده بودند به هیچ وجه حاضر به عقب نشینی در برابر رسانه ملی نیستند و تا زمانی که رقم درخواستی پرداخت نشود هیچ دوربینی به داخل ورزشگاه ها راه پیدا نخواهد کرد!

مقاومت فدراسیون فوتبال و اصرار به پرداخت رقم واقعی حق پخش تلویزیونی از سوی رسانه ملی سبب شد دو هفته از رقابت‌های لیگ برتر و یک مرحله از بازی‌های جام حذفی روی آنتن نرود،همین مسأله باعث شد اکثر صاحبنظران از تصمیم مسؤولان فدراسیون فوتبال حمایت کنند اما با وجود انتظار افکارعمومی مدیران فدراسیون فوتبال در اقدامی تعجب برانگیز به صورت غیر منتظره پس از افزایش دو و نیم میلیاردی رقم قبلی از سوی صدا و سیما پذیرفتند که دوباره بازی‌های لیگ برتر از طریق رسانه ملی پخش مستقیم شود!

قرارداد حق پخش در فصل گذشته 20 میلیارد تومان بوده که سازمان صدا و سیما اذعان داشت با افزایش ده درصدی آن موافق است. یعنی 22 میلیارد تومان برای یک فصل!فدراسیون فوتبال بعد از دریافت این پیشنهاد واکنش منفی از خود نشان داد و قرارداد حق پخش واقعی را 160 میلیارد تومان اعلام کرد! بعد از چندین دوره مذاکره پیشنهاد مالی فدراسیون فوتبال به 40 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد اما در نهایت سازمان صدا و سیما با افزایش 20 درصدی حق پخش موافقت کرد! در حالی که این افزایش از سوی مهدی تاج 30 درصد اعلام شده یک منبع موثق اعلام کرد که سازمان صدا و سیما دو میلیارد تومان روی رقم قبلی خود گذاشته! البته این خبر را یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در گفت وگو با فارس تایید کرده، یعنی قرارداد حق پخش برای فصل جاری 24 میلیارد تومان است.

توافق حاصل شده میان طرفین قابل دفاع نیست با توجه به اینکه پخش نشدن بازی ها در دو هفته گذشته موجب ضرر مالی طرفین به خصوص فدراسیون فوتبال شده و گفته می شود شرکتی که تبلیغات محیطی فدراسیون فوتبال را برعهده دارد از رقم نهایی خواهد کاست.

مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ برتر بعد از اعلام  این افزایش ،اعلام کرده فصل آتی دولت قرارداد حق پخش را تامین خواهد کرد! این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صراحت گفته اند نمی توانند در بودجه سال 94 رقمی برای قرارداد حق پخش در نظر بگیرند چرا که بودجه اکثر باشگاه ها را دولت تامین می کند.

باید گفت در این جنگ فدراسیون فوتبال و هم چنین سازمان لیگ بازنده بوده اند و شاید هم نتوان چندان به آنها خرده گرفت چون سازمان صدا و سیما خصوصی نیست و از همه مهمتر قرارداد حق پخش در شروع بسیار کم بسته شد و منطق می گوید نمی شود به یکباره چندین برابر آن را افزایش داد. این در مورد تبلیغات محیطی هم صدق می کند. البته در مورد تبلیغات محیطی فدراسیون فوتبال به طرز عجیبی موفق به افزایش آن شد. در حالی که فصل گذشته رقم قرارداد تبلیغات محیطی 18 میلیارد تومان بوده این فصل به 60 میلیارد تومان افزایش یافته است.

در فوتبال حرفه ای نزدیک به 40 تا 50 درصد هزینه جاری باشگاه ها از حق پخش از سوی شبکه های تلویزیونی و از بخش خصوصی تامین می شود ولی حق پخش در ایران 10 درصد هزینه های باشگاه ها را هم تامین نمی کند اما نباید فراموش کنیم در ایران 100 درصد هزینه های باشگاه ها را دولت تامین می کند و البته چنین تیمداری در هیچ جای جهان سابقه ندارد.

این اتفاق موجی از انتقادها علیه کفاشیان را در پی داشت چراکه معتقدند وی از ابتدا نیز می دانست قرار نیست مبلغ هنگفتی اضافه شود و این شو را اجرا کرد تا انتقادها به خاطر نتایج ضعیف پایان یابد.البته امکان دارد کفاشیان در توجیه این اتفاق بار دیگر صحبت معروف را تکرار کند و بگوید که لیوان دست وی نبوده است!

رسانه ملی خود را فاتح این نبرد می‌داند

مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما گفت: راهکار ضرغامی مورد قبول سازمان لیگ فوتبال قرار گرفته شده است.

سید تقی سهرابی اظهار داشت: راهکار قرار دادن ردیف خاص در لایحه بودجه 94 برای حمایت از فوتبال، پیشنهاد رئیس رسانه ملی در جلسه با رؤسای باشگاه‌ها بود که مورد قبول سازمان لیگ قرار گرفته شده است.در حال حاضر این طرح توسط کمیته سه نفره منتخب هیات دولت امضا و به دولت ارائه شده است.

مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما با اشاره به آخرین توافق حمایتی رسانه ملی از فوتبال که در سال 92 اجرا شده است گفت: صد در صد مبلغ 17.5 میلیارد سال قبل تسویه شده و به نظر می‌رسد با توجه به افزایش 13 درصدی بودجه رسانه ملی در سال 93، مناسب است این کمک به همین میزان افزایش یابد.

سهرابی افزود: با درخواست وزیر ورزش، ضرغامی برای سال 93 به طور ویژه با افزایش 30 درصد نسبت به سال 92 موافقت کرده است و قرار شد این اعتبار از طریق وزارت ورزش صرف نیازهای ضروری فوتبال شود.

مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم با ورود وزارت ورزش و راهبری جدی‌تر فوتبال نسبت به گذشته، دیگر شاهد بازی با افکار عمومی و ایجاد نارضایتی در میان علاقمندان به فوتبال نباشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    3 0
    چه قدر رو دارن این فوتبالیا... تقریبا تمام هزینه هاشون دولتیه، در ضمن هر چی دارن از همین رسانه ملی هست... اگر این صدا و سیما این قدر اینا رو محبوب!!! نمیکرد، اینا یک هزارم این درآمد رو داشتن؟ معلومه عقب نشینی میکنن خب! اگه صدا و سیما نباشه اینا هیچی ندارن! دیگه نه خبری از قرارداد میلیاردی هست و نه این همه سر کار گذاشتن ملت بیچاره...
  • اسی IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    8 1
    خیلی بد شد. تازه عادت کرده بودیم که این فوتبال های قراضه رو تماشا نکنیم.کاش تماشاچی ها هم دست به یکی می کردند و تماشای بازی ها رو تحریم می کردند.تا علی بمونه و حوضش.