راه اندازی 12 بازارچه مرزی در سیستان و بلوچستان همزمان با قانونی کردن تبادل مرزی و کمک به معیشت مرزنشینان ، اشتغال و امنیت اقتصادی و اجتماعی را در استان نهادینه می کند.

ایجاد 12بازارچه مرزی در سیستان وبلوچستان اشتغال و امنیت اقتصادی را به دنبال دارد

این سیاست دولت که درگذشته اجرای آن با فراز و نشیبهای فراوانی روبه رو بوده است ، یکی از راهبردی ترین روشها در ایجاد مزیت اقتصادی و همچنین عاملی بازدارنده در راستای کم کردن تهدیدهای مرزی وبه عنوان بازوی پدافند غیرعامل توانسته است تهدیدهای بیشمار مرزی بویژه در سیستان و بلوچستان را تبدیل به فرصت کند.

منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به عنوان سازمانی اقتصادی که در حاشیه سواحل طولانی آبی و خاکی و شهرستانهای مجاور با کشورهای همسایه قرار دارد، مدیر عامل منطقه می گوید: مرز، فرصتی در مسیر توسعه محور شرق است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان دارای 900 کیلومتر مرز مشترک با پاکستان، 300 کیلومتر با افغانستان و حدود 300 کیلومتر با دریای عمان مرز آبی دارد که در این ارتباط جنبه های بازرگانی مرزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ایجاد 12 بازارچه مرزی مصوب هیات وزیران را نیز بر همین اساس می توان ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اهمیت مرز گفت: ایجاد زیرساختهای مناسب سهم بسزایی در رونق اقتصادی مرزهای شرقی همجوار با کشورهای همسایه دارد که از مزایای آن می توان به گردش نقدینگی و جریان مداوم داد و ستد تجاری اشاره کرد.

حامد علی مبارکی گفت: استان سیستان و بلوچستان از گذشته های بسیار دور در مسیر راههای تجاری جهان قرار داشته است و وجود ظرفیتها و استعدادهای پنهان در منطقه موجب شده که برای دستیابی به توسعه پایدار منطقه آزاد چابهار در کنار دیگر پتانسیل های استان از جمله بازارچه های مرزی فعال ایجاد شود.

به گفته وی ، چابهار به عنوان کوتاه ترین و اقتصادی ترین مسیر دسترسی آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد، مزیتهای بسیاری را داراست که بهره گیری از آن زمینه عمران و آبادانی محور شرق کشور را فراهم می کند.

وی چابهار را پیشانی تجارت جمهوری اسلامی در جنوب شرق کشور و نقطه اتصال ایران به آبهای آزاد جهان خواند و افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، راه اندازی محور ترانزیتی چابهار به میلک موجب تحول جنوب شرق کشور می شود، بنابراین تحولات چشمگیری در حوزه اقتصاد و رونق کسب و کار در این منطقه رخ خواهد داد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: وجود اسکله های تخلیه و بارگیری و فرودگاه کنارک و پایانه بندر چابهار زمینه ترانزیت کالا به کشورهای مجاور و حوزه خلیج فارس و نیز شبه قاره هند را فراهم آورده است و قرار گرفتن چابهار در مسیر بزرگترین کریدورهای دریایی ترانزیت کالا آن را کلید اتصال شرق آسیا با سایر کشورهای جهان قرارداده به نحوی که منطقه آزاد چابهار یکی از قطب های مهم بازرگانی محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار زمینه اشتغال صدها نفر و سرمایه گذاری میلیاردی داخلی و خارجی را فراهم آورده است که پروژه های صنایع پتروشیمی، فولاد، خودروسازی، خطوط انتقال گاز، کارخانه های سیمان، همچنین راه آهن چابهار- سرخس، احداث دستگاههای آب شیرین کن و سرویس دهی مشتمل بر ارائه خدمات از قابلیت های سرمایه گذاری آن است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.