قدس آنلاین-شهرکرد،متأسفانه امکانات و ظرفیت های موجود حوزه ها پاسخگوی نیازها و مطالبات مدیران و طلاب نیست 

سی و دومین جلسه شورای عالی حوزه های علمیه استان چهار محال وبختیاری برگزار شد  

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد در سی و دومین نشست شورای عالی حوزه های علمیه استان با حضور حجت الاسلام والمسلمین شیخ جعفر فرهانی معاون آموزش و امور شهرستان های حوزه های علمیه کشور، تعامل و ارتباط مستمر و مداوم مدیران عالی حوزه علمیه با حوزه های علمیه سراسر کشور را موجب رشد و ارتقاء کمی و کیفی حوزه های علمیه دانست.

حجت الاسلام محمدعلی نکونام گلپایگانی با بیان اینکه چشم انداز حوزه های علمیه در سطح کلان کشور و استان ها باید متناسب با نیازهای آینده جهان اسلام باشد ، بر لزوم مهیا بودن حوزه های علیمه برای پاسخگویی به نیازها و مطالبات و عدم برخورد انفعالی با مسائل تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام  گلپایگانی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه درحال حاضر باید در دو عرصه فعال و پیش گام باشند ، برطرف کردن و پاسخگویی به نیازهای امروز و بسترسازی و زمینه سازی برای تامین و پاسخگویی نیازهای آینده را دو عرصه بسیار مهم برای کار و فعالیت عنوان کرد.

وی پاسخگویی و رفع نیازهای آینده را مستلزم برنامه ریزی و بسترسازی مناسب دانست و تصریح کرد: باید یک سری برنامه‌ریزی‌ها و زیرساخت‌ها به عنوان چشم انداز بلند مدت حوزه های علمیه  با هدف برطرف کردن نیازهای آینده مدنظر قرار بگیرد که تحقق آن تنها در سایه برنامه ریزی و مدیریت صحیح محقق خواهد شد.

نکونام گلپایگانی  در تشریح وضعیت موجود حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری ، بر لزوم توجه و پشتیبانی ویژه مرکز از حوزه های استان تاکید کرد و گفت: حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری بر خلاف دیگر حوزه های علمیه دیرین و کهنی همچون استان های اصفهان و فارس تازه تاسیس هستند و ضرورت توجه و پشتیبانی از آنها اجتناب ناپذیر است.

وی حوزه های علمیه استان را نیازمند یک نگاه ویژه ، سازو کار جدید و امکانات و پشتیبانی قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به تازه تاسیس بودن حوزه های علمیه در چهارمحال و بختیاری باید یک نگاه و پشتیبانی ویژه و خاصی  نسبت به آنها صورت بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به مشکلات ، کاستی ها و کمبودهای فراوان حوزه های علمیه استان ، مطالبات و درخواست های مدیران مدارس حوزه های علمیه استان را فراوان دانست و خواستار یک نگاه ویژه برای حل مشکلات و کاستی های آنان متناسب با نیازها و مطالباتشان شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه امکانات و ظرفیت های موجود حوزه ها پاسخگوی نیازها و مطالبات مدیران و طلاب نیست تصریح کرد: به طور قطع مدیران مدارس علمیه آینده ای را برای حوزه های خودشان تعریف می کنند که باید درخواست‌ها  و مطالبات آنها نیز متناسب با نیازشان برطرف شود تا بتوان به آن هدف گذاری مطلوب دست پیدا کنیم اما متاسفانه در حال حاضر امکانات محدود و مطالبات فراوان است.

رییس استانی حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه چشم اندازها در حوزه های علمیه باید به خوبی ترسیم و جدی گرفته شود ، توجه به ظرفیت و پتانسیل های تمام مناطق را مهمترین اصل در ترسیم چشم اندازها دانست و گفت: چرا باید از ظرفیت عظیم و بالقوه آموزشی و خدماتی همچون چهارمحال و بختیاری که می تواند در کشور تاثیرگذار باشد غافل باشیم؟ باید ظرفیت های درونی این استان جدی و به کار گرفته شود.

وی استان چهارمحال و بختیاری را نیازمند احداث یک مجتمع بزرگ حوزوی دانست و از برنامه ریزی ها ، بسترسازی و مهیا کردن امکانت و رفع موانع برای احداث این مجتمع بسیار ارزشمند خبر دادو تصریح کرد: بنده از همان روزهای اول حضورم در استان راه اندازی این چنین مجتمع را مدنظر و ضروری میدانستم چرا که احداث این مجتمع هم یک ضرورت و ظرفیت عطیم برای استان است و هم اینکه پاسخگویی نیازهای درون استانی و حتی کلان کشوری خواهد بود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه احداث این چنین مجموعه ای از اتلاف وقت و هزینه طلاب مقیم استان جلوگیری خواهد کرد افزود: درحال حاضر طلاب دیگر مناطق کشور برای حضور در استان و برگزاری کلاس ها ، اردوها و وظایف تبلیغی خود با مشکلات و کمبودهای فراوانی مواجه هستند که با احداث این مجتمع بسیاری از این مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی وجود یک مجتمع کامل و مجهز در راستای پاسخگویی به نیاز طلاب را در جذب و حضور آنان در استان بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: با احداث این مجتمع طلاب در طول سال می توانند در استان حضور داشته باشند و پاسخگویی نیازهای آنان باشد و از اتلاف و وقت وهزینه های آنان نیز جلوگیری کند.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به تعطیلی چهار ماهه حوزه های علمیه قم در تابستان به دلیل گرما و مسائل خاص آن منطقه ، تصریح کرد:  احداث مجتمعی با تمام امکانات آموزشی ، تفریحی و رفاهی نه تنها نیازها و مطالبات را مرتفع خواهد کرد بلکه زمینه را برای حضور در استان فراهم و از اتلاف وقت طلاب نیز جلوگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فراهم سازی تمام امکانات و تجهیزات آموزشی ، تفریحی و رفاهی در این مجتمع مورد توجه ویژه قرار گرفته است ، از واگذاری یکصد هکتار زمین برای احداث مجتمع حوزوی در استان خبر داد.

نکونام گلپایگانی خاطرنشان کرد: برخی ها پس از شنیدن واگذاری 100 هکتار زمین برای ساخت مجتمع حوزوی آن را بزرگ جلوه دادند در حالی که این میزان در مقابل با مقدار زمینی که به دانشگاه‌ها برای ساخت یک دانشکده واگذار می کنند غیرقابل مقایسه است .

این مقام مسئول با بیان اینکه مصوبه استانی احداث  مجتمع حوزوی به تصویب رسیده است گفت: اگر چه تا کنون مرکز حوزه های علمیه کل کشور در قم موافقت نهایی را با احداث این مجتمع انجام نداده است اما  زمین مورد نظر از مسکونی به آموزشی تغییر کاربری داده شده است و تمام هماهنگی های استانی و کشوری با مسکن و شهرسازی و دستگاه های مربوط در این خصوص صورت گرفته است.

نماینده ولی فقیه در استان کمبود فضای آموزشی را یکی از مشکلات اصلی حوزه های علمیه استان برشمرد و با بیان اینکه ساخت این مجتمع قسمت اعظمی از مشکلات حوزه های علمیه استان را برطرف خواهد کرد ، خواستار کمک و همراهی از ناحیه حوزه علمیه قم به عنوان پدرخانواده طلاب شد.

مسئول حوزه های علمیه استان با بیان اینکه تا کنون همراهی و همکاری لازم از سوی مرکز حوزه علمیه قم برای ساخت این مجتمع دیده نشده است افزود: ما برای ساخت این مجتمع درخواست کمک مالی از قم نداشته ایم چرا که مجمع خیرینی برای تامین نیازهای مالی تشکیل شده و ما تنها همراهی و تاییده آن مرکز را برای آغاز کار نیازداریم در غیر اینصورت زمین از دست خواهد رفت و دیگر هیچ مکان مناسبی در استان برای اختصاص به حوزه های علمیه وجود نخواهد داشت.

نکونام گلپایگانی در پایان از کمک بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد ظرف سه سال گذشته به حوزه ها علمیه استان خبر داد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.