قدس آنلاین یزد - نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس گفت: بخشی از ماندگاری حادثه عظیم کربلا در سایه عزاداریهای درست و نوحه و سروده‌هایی است که مداحان اجرا می‌کنند و این نوحه‌ها ورد زبان کودکان و نوجوانان و جوانان ما می‌ شود و نوعی فرهنگ سازی است.

ماندگاری حادثه كربلا به دنبال برگزاری عزاداری‌های درست

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، محمدصالح جوکار، در جمع اعضای هیئت باغ گندم یزد (هیئتی که مورد تفقد و تقدیر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت)، اظهار داشت: امروز مهمترین موضوع فرهنگی که در برخی کشورهای غربی مورد توجه و بررسی  قرار گرفته، موضوع نهضت عاشوراست و این یعنی یک پیشینه و پشتوانه قوی که امروز شیعه را در دنیا کانون توجه قرار داده است.

وی افزود: خداوند چنان عظمتی به این نهضت بخشیده که امروز این سنت و این نهضت سینه‌ به ‌سینه و نسل به نسل به من و شما رسیده و در سایه یک نظام اسلامی و یک مرجع بزرگ و یک ولیّ زمان، در حال به سرانجام رسیدن است و به فضل خداوند متعال، امروز به برکت ماه محرم و صفر شاهد گسترش فرهنگ اصیل اسلامی هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد تصریح کرد: امروز با یک نوحه زیبا، همه تلاش‌های دشمن برای جایگزینی سروده‌های خود خنثی شده و در هر کوی و برزن طنین نواهای عاشورایی دل دشمنان را می‌لرزاند.

جوکار افزود: امروز نوحه‌هایی ماندگار می‌شود که از محتوا و مضامین برگرفته از واقعیت‌های حادثه کربلا برخاسته و حقایق نهضت عاشورا را بیان نماید و در کنار آن از ملودی و آهنگ منطبق با ارزش‌های دینی و اسلامی برخوردار باشد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: تقریباً تمامی هیئت های عزاداری استان یزد از محتواهای خوبی بهره برده‌ اند اما کار هیئت باغ گندم از جنس دیگر و یک کار اساسی بود چرا که شعر، محتوا، ملودی و آهنگ، هماهنگی و موزون بودن هیئت در پاسخ‌ها و نوع سینه ‌زدن، وجه تمایز این هیئت با سایر هیئت‌ها بود و تقدیر رهبر انقلاب نشان داد که آنچه مدنظر معظم له بوده، در این هیئت اجرا شده و این حرکت باید الگوسازی شود.

جوکار ادامه داد: از هیئت ها و مسئولان استان تقاضا داریم با هم ‌اندیشی و همفکری با مسئولان این هیئت، از این الگوی شایسته بهره گیرند و واقعیت‌های حادثه کربلا را با مضامین عمیق و زیبا در قالب نوحه‌های حماسی و عاشورایی با سبک‌های اسلامی در سال‌های آينده ارائه دهند.

وی افزود: از مسئولان سازمان تبلیغات نیز  درخواست داریم  پیام رهبر معظم انقلاب را مورد کنکاش و بررسی قرار دهند و مواردی که مد نظر ایشان بوده و در این هیئت مشاهده كرده اند را استخراج کنند و ببینند مسئولان این هیئت چگونه چنین هماهنگی، توانمندی و تعاملی را در این هیئت به وجود آورده اند و آن را در اختیار سایر هیئات قرار دهند.

جوكار ادامه داد: اميدواريم با اين اقدام، این حسینیه و نگین انگشتری ایران که  روضه‌خوانی آن حتی در زمان‌های  دور و در زیر فشار حاکمان دیکتاتور، تعطیل نشده است به الگویی برای همه شهرهای  کشور تبدیل شود.

سیدعلی فقیه زاده، رئیس شورای هیئت های مذهبی استان یزد نیز در این مراسم گفت: هیئت باغ گندم یزد از میان  بیش از ۹۰ هزار هیئت عزاداری سراسر کشور مورد تفقد و توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و این افتخاری است که به نام این هیئت و استان دارالعباده یزد ثبت شد و به طور قطع دیگرهیئت های مذهبی نیز به عنوان الگو، نوحه ها و سبک سینه زنی این هیئت را مورد توجه  قرار خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.